Hej,
Vi har köpt ett gammalt hus, byggt 1929 (om jag minns rätt), med en tillbyggd del byggd på 90-talet någon gång.
Så grunden består av en torpargrund, och den nya delen har en krypgrund. Finns även en liten källare i anslutning till torpargrunden, det är även där man tar sig in i torpargrunden.
Vid köpet besiktigades huset av anticimex (säljarens/fastighetsbyrån som anlitade dem) och det konstaterades att det var fuktigt i grunden, värst i torpargrunden.
Ovanför torpargrunden finns köket och vardagsrummet, i köksdelen är det mestadels jord på marken (och stenar), under vardagsrummet ligger det massor med spån, träbitar, spikar och jord samt stenar.
Jag har nu påbörjat det digra arbetet att gräva ut jord och spån ur grunden, tanken är sedan att lägga en markisoleringsmatta och eventuellt in med en avfuktare (lutar mer och mer åt en avfuktare).
Tänkte att jag kunde dela med mig lite av arbetet, så lägger in lite bilder och tankar, funderingar och frågor här.
Planen just nu; gräva ur jord, tills dess att sand börjar komma fram, ta bort allt organiskt material som spån/trä.
Sen ska bjälklagret inspekteras, jag har noterat att en del reglar är angripna av trägnagare, och en del reglar är lite uppätna. Även syllen är lite röten/dålig på vissa partier.
Oklart om trägnagarna är aktiva just nu, har dock stött på ett par levande gnagare i vardagsrummet.. Vad jag förstår tar det ett par år för dem att bli "skalbaggar".
- Vad jag har läst mig till ska tydligen angrepp avstanna om man torkar ut trät, räcker det alltså med en avfuktare eller ska man även ringa hit tex anticimex så de får behandla trät?
Den nyare krypgrunden ser bättre ut, där ligger en byggplast på marken med sand uppepå plasten samt under, och det satt frigolitskivor på insidan av muren (de har jag plockat bort då jag har läst att grunden blir "värmetrög"?).
Stuprören vid torpargrunden avslutades precis vid husgrunden och det kan ju komma en hel del vatten från taket, jag har nu grävt ner stuprören i backen och lagt rör bort från huset och släppt ut dem under altanens ena hörne.
Nog tjatat.. här kommer lite bilder.
Ritning över huset, torpargrund är under kök och vardagsrum.
Såhär såg det ut innan utgrävning påbörjades.
Här har jag börjat lite smått.. Jag står alltså i källaren och tittar in i grunden genom en lucka.
Tanken var att dammsuga ut jord och spån med en grovdammsugare, så det köptes en dammsugare modell större, och 10 meter slang, dammsugaren står på utsidan av grunden men det gick långsamt att dammsuga fuktig och tung jord. Så gick istället över till att skyffla.
Jorden under köket nästan borta helt, man ser avloppet till köket till höger i bild.
Lastar jorden i byggsopsäckar och bär upp för trappan och ut ur huset.
Grävt lite mer jord..
Här har jag börjat med spån och jord under vardagsrummet.
Ligger en stock som vilar på en sten, mitt under vardagsrummet. Hur mycket vågar man gräva runt stenen tro..?
Blir en liten hög med jord att skyffla ut när man har varit inne i grunden i ett par timmar. Uppskattar att högen väger ca 1 ton. Totalt har jag nu skyfflat och burit upp ca 3,4 ton jord.
Stöter på en hel del stenar när jag gräver, har valt att lägga dem åt sidan, tycker ni att de ska bort eller ska de ligga kvar?
När jag sedan lägger en markisolering, hur gör man vid de större stenarna som jag ej kan rubba/gräva bort, skär man ut för dem i isoleringen och tätar runt med fogskum?
Tankar och ideér från er som har gjort något liknande?
Vi har köpt ett gammalt hus, byggt 1929 (om jag minns rätt), med en tillbyggd del byggd på 90-talet någon gång.
Så grunden består av en torpargrund, och den nya delen har en krypgrund. Finns även en liten källare i anslutning till torpargrunden, det är även där man tar sig in i torpargrunden.
Vid köpet besiktigades huset av anticimex (säljarens/fastighetsbyrån som anlitade dem) och det konstaterades att det var fuktigt i grunden, värst i torpargrunden.
Ovanför torpargrunden finns köket och vardagsrummet, i köksdelen är det mestadels jord på marken (och stenar), under vardagsrummet ligger det massor med spån, träbitar, spikar och jord samt stenar.
Jag har nu påbörjat det digra arbetet att gräva ut jord och spån ur grunden, tanken är sedan att lägga en markisoleringsmatta och eventuellt in med en avfuktare (lutar mer och mer åt en avfuktare).
Tänkte att jag kunde dela med mig lite av arbetet, så lägger in lite bilder och tankar, funderingar och frågor här.
Planen just nu; gräva ur jord, tills dess att sand börjar komma fram, ta bort allt organiskt material som spån/trä.
Sen ska bjälklagret inspekteras, jag har noterat att en del reglar är angripna av trägnagare, och en del reglar är lite uppätna. Även syllen är lite röten/dålig på vissa partier.
Oklart om trägnagarna är aktiva just nu, har dock stött på ett par levande gnagare i vardagsrummet.. Vad jag förstår tar det ett par år för dem att bli "skalbaggar".
- Vad jag har läst mig till ska tydligen angrepp avstanna om man torkar ut trät, räcker det alltså med en avfuktare eller ska man även ringa hit tex anticimex så de får behandla trät?
Den nyare krypgrunden ser bättre ut, där ligger en byggplast på marken med sand uppepå plasten samt under, och det satt frigolitskivor på insidan av muren (de har jag plockat bort då jag har läst att grunden blir "värmetrög"?).
Stuprören vid torpargrunden avslutades precis vid husgrunden och det kan ju komma en hel del vatten från taket, jag har nu grävt ner stuprören i backen och lagt rör bort från huset och släppt ut dem under altanens ena hörne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här har jag börjat lite smått.. Jag står alltså i källaren och tittar in i grunden genom en lucka.
Tanken var att dammsuga ut jord och spån med en grovdammsugare, så det köptes en dammsugare modell större, och 10 meter slang, dammsugaren står på utsidan av grunden men det gick långsamt att dammsuga fuktig och tung jord. Så gick istället över till att skyffla.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jorden under köket nästan borta helt, man ser avloppet till köket till höger i bild.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grävt lite mer jord..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ligger en stock som vilar på en sten, mitt under vardagsrummet. Hur mycket vågar man gräva runt stenen tro..?
Logga in
Skapa konto
Blir en liten hög med jord att skyffla ut när man har varit inne i grunden i ett par timmar. Uppskattar att högen väger ca 1 ton. Totalt har jag nu skyfflat och burit upp ca 3,4 ton jord.
Logga in
Skapa konto
Stöter på en hel del stenar när jag gräver, har valt att lägga dem åt sidan, tycker ni att de ska bort eller ska de ligga kvar?
När jag sedan lägger en markisolering, hur gör man vid de större stenarna som jag ej kan rubba/gräva bort, skär man ut för dem i isoleringen och tätar runt med fogskum?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vad har du för höjd i torpargrunden? Din ts låter som att jag skulle ha kunnat skriva den, men vår torpargrund är så "låg i tak" att det är praktiskt taget omöjligt att ta sig ner där. Bara tanken ger mig kalla kårar.
Hur fuktigt var det och när gjordes besiktningen? Tänk på att en krypgrund alltid kommer att rapporteras som en riskkonstruktion vid en besiktning oavsett om det är några problem eller inte.S Swebfn skrev:
Anticimex verkar dessutom ha satt i system att döma ut grunden samtidigt som man lämnar en offert på deras egen avfuktare...
Jag ser inga akuta problem i några av bilderna.
Vet inte exakt, under vardagsrummets stock fick jag åla mig under och hade väl några cm till godo. Jag är inte överviktigMariaiÖstergötland skrev:
Nu är det rätt så högt i tak, efter utgrävning. Ska ta och mäta nästa gång jag är inne.
Sand är bättre än matjord, jord räknas som organiskt material. Tanken är att lägga en markisolering för att hindra fukt att vandra upp ur marken.H Hella1 skrev:
Vad är det man ser på din andra bild, ser lite konstigt ut..?
Jag har för mig att besiktningen gjordes under våren. 21% fukt uppmättes i bjälklaget i torpargrunden. 18% i krypgrunden.useless skrev:
Hur fuktigt var det och när gjordes besiktningen? Tänk på att en krypgrund alltid kommer att rapporteras som en riskkonstruktion vid en besiktning oavsett om det är några problem eller inte.
Anticimex verkar dessutom ha satt i system att döma ut grunden samtidigt som man lämnar en offert på deras egen avfuktare...
Jag ser inga akuta problem i några av bilderna.
Just nu ligger RF på 88%, 11,5 grader.
I vintras låg RF på kring 90-97%, i och för sig kallare då också. Har för mig att det var runt 5 grader.
Det luktar unket/mögligt, ser vissa tendenser till vitt på vissa av plankorna som används för att hålla uppe tilläggsisoleringen. Oklart om det är färg/cementrester, vissa plankor är helvita och de var nog vita när de sattes in.
Bjälklaget är angripet av trägnagare och vissa reglar bara frasar sönder när man tar i dem, i alla fall de första centimetrarna underifrån.
Träbitarna som supporterade avloppet från köket låg direkt på jorden, den undre träbiten var halvt sönderäten och var bara mjöl kvar.
Så problem finns det nog, jag är även en sådan person som oroar mig, oroar mig alldeles för mycket oftast.
Tror att hela huset ska rasa samman stundtals..
Blir det avfuktare så blir det till att köpa en själv, och installera själv.
Någon som har tips om vilken avfuktare man bör satsa på? Är inne på en sorptionsavfuktare.
Står en woods kondensavfuktare i källaren, med en pump i behållaren som pumpar upp och ut vattnet genom en vattenslang.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Du beskriver min totala mardröm (lätt klaustrofobisk med en icke-kärvänlig inställning till spindlar...) Men att min man ska klämma sig in där är uteslutet, det är bara jag som får fysiskt plats. Om vi inte ska slänga ner nåt av barnen där...S Swebfn skrev:Vet inte exakt, under vardagsrummets stock fick jag åla mig under och hade väl några cm till godo. Jag är inte överviktig
Nu är det rätt så högt i tak, efter utgrävning. Ska ta och mäta nästa gång jag är inne.
Sand är bättre än matjord, jord räknas som organiskt material. Tanken är att lägga en markisolering för att hindra fukt att vandra upp ur marken.
Vad är det man ser på din andra bild, ser lite konstigt ut..?
Jag har för mig att besiktningen gjordes under våren. 21% fukt uppmättes i bjälklaget i torpargrunden. 18% i krypgrunden.
Just nu ligger RF på 88%, 11,5 grader.
I vintras låg RF på kring 90-97%, i och för sig kallare då också. Har för mig att det var runt 5 grader.
Det luktar unket/mögligt, ser vissa tendenser till vitt på vissa av plankorna som används för att hålla uppe tilläggsisoleringen. Oklart om det är färg/cementrester, vissa plankor är helvita och de var nog vita när de sattes in.
Bjälklaget är angripet av trägnagare och vissa reglar bara frasar sönder när man tar i dem, i alla fall de första centimetrarna underifrån.
Träbitarna som supporterade avloppet från köket låg direkt på jorden, den undre träbiten var halvt sönderäten och var bara mjöl kvar.
Så problem finns det nog, jag är även en sådan person som oroar mig, oroar mig alldeles för mycket oftast.
Tror att hela huset ska rasa samman stundtals..
Blir det avfuktare så blir det till att köpa en själv, och installera själv.
Någon som har tips om vilken avfuktare man bör satsa på? Är inne på en sorptionsavfuktare.
Står en woods kondensavfuktare i källaren, med en pump i behållaren som pumpar upp och ut vattnet genom en vattenslang.
Stenarna bör du nog ta ut. De har stor massa och stor potential för att bilda kondens.
Markfukt stoppas med byggplast el likn. Markisolering är till för att förhindra/minska kondensfukt.
Trägnagare kräver en viss fuktighet i virket. Blir det för torrt, såsom i inomhusklimat, så kan de inte leva.
Samma sak gäller mögel och rötsvampar, (med undantag för stora angrepp av äkta hussvamp, eftersom den kan transportera den fukt den behöver). Några sådana angrepp har du inte. Det skulle både du och vi vara varse om annars vid det här laget.
Markfukt stoppas med byggplast el likn. Markisolering är till för att förhindra/minska kondensfukt.
Trägnagare kräver en viss fuktighet i virket. Blir det för torrt, såsom i inomhusklimat, så kan de inte leva.
Samma sak gäller mögel och rötsvampar, (med undantag för stora angrepp av äkta hussvamp, eftersom den kan transportera den fukt den behöver). Några sådana angrepp har du inte. Det skulle både du och vi vara varse om annars vid det här laget.
Tack för svar, tänkte att jag kunde placerat ut stenarna under markisoleringen, men det får nog bli så att jag plockar ut de flesta.Oldboy skrev:
Stenarna bör du nog ta ut. De har stor massa och stor potential för att bilda kondens.
Har planer på typ sån här isolering, som ersätter byggplasten. Eller tycker du att det räcker med byggplast om jag väljer en avfuktare?
https://www.lfs-web.se/produkt/nisolex-krypgrundsisolering
Hussvamp har jag inte sett röken av
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Angående den stora stenen under vardagsrummet så rekommenderar att du jobbar från stockens ändar och in mot stenen. Allt eftersom du gräver ut stämpar du stocken och till sist kan du ta bort stenen och gjuta ett nytt fundament på den nya botten.S Swebfn skrev:Hej,
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Grävt lite mer jord..
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det vågar jag inte svara på. Det är komplicerat med fukt.S Swebfn skrev:
Dock ser jag att produkten du länkat till är gjord för att vara tät, så då behövs ingen plast under. Om det behövs markisolering, och i så fall hur mkt beror på. Det är ett helhetsgrepp som ska till på lösningen.
Om du tänker köra det driftsdyra, men säkra, alternativet avfuktare så behöver du ingen isolering alls.
Vad jag kan se av bilderna finns det inga stora fuktproblem i grunden, så det borde inte behövas så mkt åtgärder egentligen. Dock tror jag att det enda som sänker luftfuktigheten till nivåer där varken trägnagare eller svamp/mögel trivs är en avfuktare. Möjligtvis kan en varmgrund göra det också.
Idag har det inte hänt så mycket, stått i källaren och skyfflat jord och burit upp för trappan och ut. Totalt igår och idag bar jag upp ca 900kg jord. Vad fan har jag gett mig in på...
Har lånat hem en 20tons domkraft, ska nu gräva runt den stora stenen som stocken mitt i vardagsrummet vilar på. Och sen ska domkraften in och avlasta stenen, så jag kan gräva runt och under stenen. Sen ska stocken åter pallas upp av något lämpligt.
Misstänker att den nuvarande stenen inte blir tillräckligt stor när jorden under är bortgrävd.
Vad pallar man enklast upp med, marksten på hög? Stående träbit, modell stor/tjock? Förslag?
Har lånat hem en 20tons domkraft, ska nu gräva runt den stora stenen som stocken mitt i vardagsrummet vilar på. Och sen ska domkraften in och avlasta stenen, så jag kan gräva runt och under stenen. Sen ska stocken åter pallas upp av något lämpligt.
Misstänker att den nuvarande stenen inte blir tillräckligt stor när jorden under är bortgrävd.
Vad pallar man enklast upp med, marksten på hög? Stående träbit, modell stor/tjock? Förslag?
Du har min fulla beundran.S Swebfn skrev:Idag har det inte hänt så mycket, stått i källaren och skyfflat jord och burit upp för trappan och ut. Totalt igår och idag bar jag upp ca 900kg jord. Vad fan har jag gett mig in på...
Sitter och klurar på avfuktare och installation av den samme.
Har som sagt både torpargrund och krypgrund, finns i dagsläget bara 1 ventil mellan dessa utrymmen.
Borde man öppna upp en ventil till, så luften kan cirkulera, tänker mig att man drar en slang från avfuktaren genom den befintliga ventilen mellan utrymmena?
Röd - torpargrund
Blå - krypgrund
Gröna kryss - kattgluggar/ventiler
Gul ring - ny ventil..?
Har som sagt både torpargrund och krypgrund, finns i dagsläget bara 1 ventil mellan dessa utrymmen.
Borde man öppna upp en ventil till, så luften kan cirkulera, tänker mig att man drar en slang från avfuktaren genom den befintliga ventilen mellan utrymmena?
Röd - torpargrund
Blå - krypgrund
Gröna kryss - kattgluggar/ventiler
Gul ring - ny ventil..?
Logga in
Skapa konto