Hej. Nu bor vi i huset knappt en månad och känner en konstig lukt på källarvåningen. Från Folksam har vi en kostnadsfri besiktning och de kom från Anticimex men de kunde inte säga mycket. Så jag undrar om ni vet nån pålitlig firma som kan verkligen sitt jobb och göra en bra fuktmätning. Ta k ska ni ha!

Det behöver ju inte vara fukt som orsakar lukten. Vad är det för ålder på huset och hur ser källaren ut, är den inredd?

Centano Centano skrev:
Det behöver ju inte vara fukt som orsakar lukten. Vad är det för ålder på huset och hur ser källaren ut, är den inredd?
Japp. Det är det. Huset byggs 1980. Men hur jag kan bli av med lukten? Kan det beror på på dålig ventilation?

Kan du beskriva lukten? Finns det exempelvis några golvbrunnar i källaren som vattenlåset kan ha torkat ut?

• Gilla
Julia Plakhina
  • Laddar…
Magnus E K
Om dörrarna i källaren normalt står öppna, prova att ha alla dörrar stängda i ett dygn för att försöka ta reda på i vilket rum lukten uppstår.

• Gilla
Julia Plakhina
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Kan du beskriva lukten? Finns det exempelvis några golvbrunnar i källaren som vattenlåset kan ha torkat ut?
Det är den som är svårt för mig att avgöra vad är för lukt men det är inte mögel i alla fall. Besiktningsman sa att det luktar inte mögel i alla fall men kan vara olika faktorer. Kanske jag är lite överdriven med lukten och förmodligen det är bara lukten av gammalt hus. Vet inte. Vi ska värma upp källan med elementet och men braskamin så hoppas jag att lukten försvinner.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om dörrarna i källaren normalt står öppna, prova att ha alla dörrar stängda i ett dygn för att försöka ta reda på i vilket rum lukten uppstår.
Tack för tipsen det ska jag göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.