Hej!

Kom till min sommarstuga idag och märkte att delar detta skåpet var väldigt fuktigt, se dom mörkare delarna längst ner till höger. Jag har haft det kallt i stugan. Det var 8 grader i huset, kan det bli så mycket fukt även om huset är 8 grader? Vad tror ni bästa lösningen är för att åtgärda detta, höja temperaturen?

• Gammaldags träskåp med glasdörrar, hyllor med porslin, glas, skålar och blå muggar, grönt markering kring låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar ju säga att för varmgarage ska man ha ca 15-16 grader för att saker ska må bra och inte rosta, samma bör väl gälla alla byggnader som man vill hålla bra klimat i😄

• Gilla
filippile
  • Laddar…
Fattar inte riktigt, golvet under ser ju inte konstigt ut. Har du fått något djur som pinkat ordentligt i lådan eller hur ska skåpet bli blött men inte golvet?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Ja det är lite konstigt att det är
torrt på mark och tak. Kan väl bero på olika träslag kanske?

Bästa svaret

P
När vi åker bort på långtid under vintern så drar jag ner värmen rejält och sätter en avfuktare med slang i varje badrum och tvättstugan och slipper då detta.

gissar på kondens som fällt ut på glasen och runnit ner. Kalt luft drar kanske förbi skåpet?

Man brukar säga att 10 grader är lägsta temperaturen ett hus mår bra i. Men som skrivet tidigare är 15 grader det som är rekommenderat av boverket tror jag.

Hur kallt var det ute när ni hade 8 C inne? Har ni någon mekanisk ventilation som normalt går typ köksfläkt eller en pax på toan?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.