Hej, jag har fått fuktskada på en lister under badrumsfönstret. 😟 Tänker byta ut lister. Hur gör jag och vilket lim behöver jag köpa?

• 20260613_224654.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett plastfönster?

• Gilla
Lilysonono23
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är det ett plastfönster?
Ja, men lister är av träd!

Montagelim, t ex cool tack.

L Lilysonono23 skrev:
Ja, men lister är av träd!
Jag ser det. Tanken var att skruva fast listen ifall det var en träkarm. Men efter en stunds kontemplation tror hag att det går alldeles utmärkt att skruva även i plasten. Framförallt om du förborrar. Små kullerförsänkta skruv skämmer inte sin plats.

• Gilla
Lilysonono23
  • Laddar…
Sitter fönstret nära duschen eller varför har det blivit så fuktigt? Rötskador sker ju inte över en natt så att säga. Hur är väggen uppbyggd, är det en trävägg eller betong?

• Gilla
Lilysonono23
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Sitter fönstret nära duschen eller varför har det blivit så fuktigt? Rötskador sker ju inte över en natt så att säga. Hur är väggen uppbyggd, är det en trävägg eller betong?
En betongvägg antar jag.

S
Det där ser ut att vara ett fönster som är monterat karm-i-karm. Dvs att man monterat den nya karmen utan att riva den gamla.
Antagligen är det den äldre karmen som är dålig och det blir en lite mer komplicerad process än att bara byta en list. Kan du ta en bild från utsidan och kanske en till bild från insidan som är tagen på lite närmare håll.

Oavsett hur du lagar så behöver du åtgärda orsaken och det är antagligen att det kommer vatten där när du duschar.

Är det en lägenhet eller villa?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.