Hejsan ännu ett inlägg om fukt i husgrund.

Jag har nyligen börjat misstänka mögel i våran torpargrund ifrån 1909. Det kommer en jordig lukt ifrån murstocken.

Jag hade en tekniker ifrån polygon som sa att jag oroade mig i onödan. Jag kan inte komma ner i grunden utan att bryta upp golvet. Men jag har satt in en hygrometer igenom ett ventilations lucka och den visar 85% rh vilket känns högt.

Min fråga är ska jag ta upp golvet och sätta ner en avfuktare?

Jordig lukt vid murstocken kan bero på för lite tilluft i huset, så tex när du kör köksfläkten suger den luft där om det är otätt. För ett antal år sedan upptäckte man förhöjda radonhalter i hus med torpargrund och vedeldning. Detta berodde på för lite tilluft i husen så att eldstaden sög luft ur grunden. Hyr en kamera som du kan sticka in i ventlucka och kolla hur det ser ut på blindbotten om du har någon påväxt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Om du är oroligt lagd kan du sätta in en enkel kamera i torpargrunden och kolla visuellt efter påväxt.

Tack så mycket för snabba svar. Jag har bara ventilation i norrläge. I ett av hålen ser jag att någon har blockerat med en handduk. Resten av huset har man lagt på på puts över grunden. Tog en bild där jag kom åt.

• En närbild av en trävägg med tydliga märken och en spricka i övre hörnet, del av ett ventilationsområde enligt kontexten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som fint friskt virke där.

Så här års har vanliga uteluften massor av fukt%, inte något konstigt om du får höga siffror när du mäter då.

V Viktorsvedlu skrev:
Tack så mycket för snabba svar. Jag har bara ventilation i norrläge. I ett av hålen ser jag att någon har blockerat med en handduk. Resten av huset har man lagt på på puts över grunden. Tog en bild där jag kom åt.
Jättefint!
Du kan slappna av och sluta oroa dig

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack så mycket! Då kan jag sova gott i helgen!

• Älska
Sthlm_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.