Vi har tittat på ett hus vi är intresserade av, som dock inte är besiktigat. Huset är från tidigt 1900-tal och står på torpargrund. Vi har undersökt grunden genom ventilationsluckor och bett ägaren ta upp en inspektionslucka. Vi hade ut en besiktningsman men tyvärr var det för grunt för att ens kunna ta sig ner. Fuktkvoten i virket mättes till omkring 30% (i februari månad) vilket naturligtvis oroar oss. Finns även spår efter skadedjur i form av hål. Besiktningsmannen trodde trämask. Vi var ut och kikade själva igen och krafsade på ett av de angripna ställena och det började rasa ner ”träsmulor”. Tyvärr är det inte möjligt att göra en noggrannare undersökning eftersom vi inte äger huset och därmed inte kan vidta de åtgärder som krävs.
Marken är sandig och torr. Av de platser vi kunnat se finns inget stående vatten på marken men virket har en väldigt hög fuktkvot.
Har någon erfarenhet av torpargrund med så höga fuktvärden? Vad bör vi vara mest oroliga för? Vilka åtgärder skulle rekommenderas och vad har era kostnader för detta landat på?
Huset lutar även något vilket är särskilt märkbart på övervåningen.
Bifogar lite bilder.
Marken är sandig och torr. Av de platser vi kunnat se finns inget stående vatten på marken men virket har en väldigt hög fuktkvot.
Har någon erfarenhet av torpargrund med så höga fuktvärden? Vad bör vi vara mest oroliga för? Vilka åtgärder skulle rekommenderas och vad har era kostnader för detta landat på?
Huset lutar även något vilket är särskilt märkbart på övervåningen.
Bifogar lite bilder.
Det är sällan jag håller med besiktningsmännens standardmässiga riskkonstruktionsskrivelser när det gäller gamla krypgrunder. Men i det här fallet är det tyvärr befogat.
30% i virket under den torrare delen av året betyder tyvärr att allt behöver göras om från grunden (!). Dvs golven behöver tas upp, bjälklaget rivas ut och marken grävas ur innan man återställer igen.
Så om ni letar ett hus att bo i direkt efter tillträde så får ni leta vidare.
30% i virket under den torrare delen av året betyder tyvärr att allt behöver göras om från grunden (!). Dvs golven behöver tas upp, bjälklaget rivas ut och marken grävas ur innan man återställer igen.
Tack för ditt svar. Ja, vår spontana tanke utan någon särskild byggteknisk kunskap i ryggsäcken talade också för att riva upp allt, gräva ur och återställa alternativt gjuta platta. Har du själv någon erfarenhet av detta? Det är främst kostnaden vi är nyfikna på, vad det skulle hamna på, på ett ungefär. Huset är på ca 100 kvm boa. Så inte jättestort. Men det innebär ju även att bland annat ett badrum behöver helrenoveras samtidigt. Och lämpligt hade väl kanske varit att göra ett stambyte samtidigt? I mina öron låter det dyrt, dyrt, dyrt. Säljarna är tyvärr inte flexibla med priset, mer än att de själva har sänkt utgångspriset med ca 200 000 kr, men de har trots det inte heller fått huset sålt på 9 månader. Generellt känns priset alldeles för högt från start för det här objektet men vi gillar läget och gårdsmiljön..useless skrev:
Det är sällan jag håller med besiktningsmännens standardmässiga riskkonstruktionsskrivelser när det gäller gamla krypgrunder. Men i det här fallet är det tyvärr befogat.
Är grunden väl ventilerad så kan du ha svaret på din fråga där.
Den här årstiden är det inte ovanligt med 100% luftfuktighet vilket motsvarar ca 30% fuktkvot i trä.
Däremot kan det vara för kallt för mögeltillväxt.
Tyvärr var det vanligt förr att man lämnade kvar barken när man byggde och insekterna gillar att bo där.
Om du är orolig så får du köpa med klausul om att besiktiga mer noggrant innan slutgiltig kontraktsskrivning.
Den här årstiden är det inte ovanligt med 100% luftfuktighet vilket motsvarar ca 30% fuktkvot i trä.
Däremot kan det vara för kallt för mögeltillväxt.
Tyvärr var det vanligt förr att man lämnade kvar barken när man byggde och insekterna gillar att bo där.
Om du är orolig så får du köpa med klausul om att besiktiga mer noggrant innan slutgiltig kontraktsskrivning.
Det beror alldeles på hur mycket ni vill göra själva. Jag har gjort (eller håller på snarare) samma sak i ett större hus och det har inte kostat så mycket mer än kanske 1000 timmar arbete... Som bonus får jag en grund där man får plats att krypa, nya rör för värme, vatten, el och ventilation och varmare golv.N NSC skrev:
Samtidigt som fuktkvoten spontant var lite hög så blir man fundersam på om den påverkats av fuktutfällning eller liknande. I vissa delar av landet har det ju varit eländigt fuktigt och det känns som man levt i ett moln sista tiden. Är grunden då välventilerad så kan fuktkvoten påverkas.
Givet husets ålder och att bilderna antyder att konstruktionen närmar sig en 100-årstårta syns något alarmerande i de bilderna du visar? Större rötskador, akuta mögelangrepp eller att blindbotten kollapsat? För mig ser det rätt normalt ut men förvisso som ett äldre hus med en sådan grund
Givet husets ålder och att bilderna antyder att konstruktionen närmar sig en 100-årstårta syns något alarmerande i de bilderna du visar? Större rötskador, akuta mögelangrepp eller att blindbotten kollapsat? För mig ser det rätt normalt ut men förvisso som ett äldre hus med en sådan grund
Klicka här för att svara