Hej
Ska man måla undersidan av råsponten som är synlig under tak vid gavel?
Eller är det risk att det blir för tätt med ytskikt på översidan och risk för röta
 
T
Om det är tätt uppifrån och virket är torrt så ser jag inga problem. Vi har målat när vi la om taket och har ingen röta efter de 8-9 år som gått sedan det gjordes.
 
Måla på, kommet det fukt/vatten ovanifrån är taket och dess utförande ett problem som ska åtgärdas.
Jag brukar bara göra en strykning däremot.
 
A AndersS skrev:
Måla på, kommet det fukt/vatten ovanifrån är taket och dess utförande ett problem som ska åtgärdas.
Jag brukar bara göra en strykning däremot.
Ok tack för svar, jag tedtar att måla.
Fukten jag syftade på är träets fuktighet vid målning
 
G GuggeGrön skrev:
Ok tack för svar, jag tedtar att måla.
Fukten jag syftade på är träets fuktighet vid målning
Samma sak som om du målar panel så ska den vara torr.
 
A AndersS skrev:
Samma sak som om du målar panel så ska den vara torr.
Jo precis men panel målas bara på ena sidan. För råsponten som målas får den ev fukten instängd mellan färgskikt och övre tätskikt.
Trä har ju alltid viss fukthalt så jag var fundersam på om denna fukt skulle orsaka problem när den inte kan torka ut
 
P
G GuggeGrön skrev:
Jo precis men panel målas bara på ena sidan. För råsponten som målas får den ev fukten instängd mellan färgskikt och övre tätskikt.
Trä har ju alltid viss fukthalt så jag var fundersam på om denna fukt skulle orsaka problem när den inte kan torka ut
Bara måla på hur tror du alla hus som har målad takfot har gjort..
 
G GuggeGrön skrev:
Jo precis men panel målas bara på ena sidan. För råsponten som målas får den ev fukten instängd mellan färgskikt och övre tätskikt.
Trä har ju alltid viss fukthalt så jag var fundersam på om denna fukt skulle orsaka problem när den inte kan torka ut
Kommer det in fukt uppifrån så avdunstar den även uppåt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.