Hej!
För lite mer än ett år sedan fick vi en vattenläcka i vår källare, 1.5-planshus med källare byggt 1957.
Jag visste att dräneringar och isolering osv var i dåligt skick, så vi passade på och gjorde en total omdränering och isolering med pordränskivor.
Speciellt i ett hörn av huset, nordöstra hörnet, har det varit väldigt fuktigt, och även luktat ganska illa. Både före och efter dräneringen, inget jag ägnat så mycket funderingar åt faktiskt men nu fick jag ett ryck och tänkte åtgärda och fräscha upp det lilla förrådet och använda till något vettigt, inreda med plåthyllor osv och ha matförråd.
Rev ut all gammal skit, trähyllor, och annat som luktade skunk. Putsen visste jag va i dåligt skick, därför jag skulle åtgärda det. Men det visade sig vara i sämre skick än jag trott.
Som ni kan se på bilderna ramlar putsen bara av och i princip hela ytterväggarna plus delar av innerväggarna är putsen riktigt dålig på.
Det som däremot är ännu mera oroande, och som är min huvudfråga, det är att murbruket mellan betongblocken är i lika dåligt skick. Som ni kan se har jag utan problem krafsat bort bruket mellan blocken med en kniv, inte högre hållfastighet än packad sand. Puts är en sak, men murbruket mellan blocken är väl till viss del bärande material? Förmodligen ser det likadant ut i princip hela grunden, har varit ganska fuktigt och är målat med nån skitfärg som antagligen inte släpper igenom någon fukt alls.

Det jag funderar på nu är:

1: Murbruket, måste man åtgärda detta? Är det vanligt att bruket mellan betongblock blir värdelöst så här? Hur skulle ni gjort, krafsat bort så mycket bruk som möjligt, petat i nytt murbruk så gott det går och sen på med nytt puts på väggarna? Eller struntat i murbruket och blundat?

2: Putsen, jag misstänker det är kalkputs, där det är som fräschast är det ändå poröst. Är det bra ide att köra med kalkputs på det nya?

3: Har mätt med fuktmätare, och i princip hela huset är ändå väldigt fuktigt längst ner mot sulan. Detta trots att det är nydränerat. Jag trodde ju att man skulle slippa fukten, men jag kanske har hoppats på för mycket? Kan det vara markfukt som tränger upp från plattan? Eller kan dräneringsfirman ha gjort nåt fel? Skickar med en bild från precis det hörnet som jag pratar om längre upp. Syns inte jättebra men de slipade rent väggarna, kletade tjära på sulan, dit med makadam och dränrör under plattan, på med isodrän och duk osv. Såg helt ok ut enligt mig så tvivlar egentligen inte på att det är fel med dräneringen, men jag är bara lekman.

Tacksam för svar. Speciellt det med bruket och själva bärande konstruktionen vore tacksamt om man kan få hjälp reda ut :)

Gott nytt år!

IMG_20141027_111233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160101_094207.jpg
Skapa konto

20160101_124238.jpg
Skapa konto

Claes Sörmland
1. Det tycks vara ett svagt murbruk baserat på kalkbruk. De var helt dominerande tills cementbruken tog över (Gullex murcement kom på 50-talet och tog marknaden med storm) och är ganska sandiga och fogarna kan oftast lätt petas ur med en mejsel. Uppenbarligen behövs inte mer hållfasthet än så vid de husbyggen där de har använts. Fyll i fogarna säger jag.

2. Regel är ju att ha samma typ av puts eller svagare vid omputsning. Starkare puts på svagare underlag tenderar ju att lossna. Så är det kalkputs så är det klokt att fortsätta med det. Vill du byta till moderna cementbaserade puts så ska kalkputsen bort så du kommer till fast underlag. Det är mycket jobb.

3. Hus från 50-talet har sällan kapillärbrytande skikt under grunden så vattnet sugs upp i grunden trots att den är dränerad. Inte mycket att göra åt saken.

• Gilla
Pippirull
  • Laddar…
Ok, tack så mycket för svar!

Tror du jag ska lägga i fogar med samma murbruk, kalkbaserat? Finns det ens att köpa idag?
Har du tips i så fall vart man kan köpa, samma gäller kalkbaserad puts. Gjorde snabb googling men verkar dåligt med träffar. Misstänker det är rejält dyrare än cementbaserad puts från bauhaus osv...

Ang punkt 3 misstänker jag också det är så. Är egentligen inget problem i luften så att säga. I höstas låg det runt 70-75% luftfuktighet, men då har det regnat mer än på mycket länge så det är väl ganska godkänt trots allt. Mest att jag blev fundersam över att det är rejält fuktigt mot golvet, men är nog kapillärt från marken då.

Edit: Kan det förresten vara så att betongblocken vilar på varandra, och att kalkbruket bara fungerar som isolering? Låter ju märkligt att så löst bruk ska kunna vara bärande?

Hittade kalkbruk nu från Weber. Som jag misstänkte var det rejält dyrt, över 200:- per säck. Tror faktiskt jag river ner allt gammalt ist, förrådet är väldigt litet. Svårt motivera det priset faktiskt :/

Redigerat:
Claes Sörmland
Det knepiga är väl att ta reda på vad det är för putsbruk. Är du säker på att det är rent kalkbruk utan cementinblandning så finns det att få tag på. T ex:

Skärmavbild 2016-01-01 kl. 14.28.05.png

Jag ett har ett äldre hus (1920) och blandar kalkbruket själv från Släckt murkalk E och sand vid mindre reparationer.

• Gilla
Pippirull
  • Laddar…
putsskador har ju pågått en lång tid innan dräneringen så dom reparerar sej inte själva efter omdräneringen. Du får tyvärr ta bort att som sitter löst och putsa om. Ta inte i för hårt och låt det sitta där det sitter hysfsat fast men skrapa färgen där den sitter löst och låt väggen torka ut någon tid innan du fortsätter med reparationer. Det är nog kalkputs som gäller i din källare, håller med Claes. Tycker själv att kalkputs är en trevlig material att jobba med :). Enklast är att lägga putsen som om det var spackel. Jag använde metalbreda med handtag som heter skånska för att lägga på och släta efter och det blev mindre spill som hamnat på golvet :).

Troligtvis har du en lagom fuktvandring nere vid golvet men med ny puts och rätt färg som "andas" kommer det att hålla många år innan du ska upprepa proceduren. Det är faktiskt nästan normalt att det ser så ut i gamla källare.
lycka till gaia

• Gilla
Pippirull
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är ett hydrauliskt kalkbruk som liksom cementbruk hårdnar utan att vattnet torkar bort. Det är snäppet starkare än rent kalkbruk men (oftast) svagare än t ex C-bruk. Rent kalkbruk hårdnar först genom att vattnet torkar bort och sen över veckor och månader genom att det tar upp koldioxid från luften som gör det till kalksten. Så rent kalkbruk kan förvaras i blött tillstånd under lång tid utan att det hårdnar. Det går inte med det hydrauliska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.