useless useless skrev:
Ofta handlar det om att man har kammat fixet på fel ledd så att vattnet rinner i "kanalerna" som bildas.
Jag kom precis på att jag tagit bort en sån där snål-ventil från duschmunstycket, jag tapade i samband med det bort en gummipackning vilket får en del vatten att rinna längs med slangen mot blandaren, det finns ingen synlig silikonfog mellan blandaren och kakelplattorn. Kan det vara så att vatten rinner in bakom plattorna vid blandaren? 🤔
 
  • Anslutning av duschslang till blandare utan synlig silikonfog mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G grovspacklarn skrev:
Nackdelen med kakel/klinker är att man vet aldrig hur tätskiktet ser ut under. Jag har aldrig haft en fuktig fog i badrum med matta och tapet.
Nej undra varför du inte hade det…


ett badrum kan vara blött i flera månader, men vattnet fastnar ju där helt klart. Enklast och billigast är att du kraffsar ur fogen och fogar om.
 
useless useless skrev:
Ofta handlar det om att man har kammat fixet på fel ledd så att vattnet rinner i "kanalerna" som bildas.
Det bildas inga kanaler i fixet, det ska vara fullt bakom.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Det bildas inga kanaler i fixet, det ska vara fullt bakom.
Både vägg och golv?
 
F Fjonken skrev:
Det bildas inga kanaler i fixet, det ska vara fullt bakom.
Ska vara ja. Men det är inte ovanligt med kanaler.
 
Nu har det dykt upp lite fukt på ett tredje ställe.
 
  • Fuktfläck på murad väggyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MjölnarBengt skrev:
Både vägg och golv?
Ja självklart. Annars blir det så där
 
useless useless skrev:
Ska vara ja. Men det är inte ovanligt med kanaler.då
Då har man slarvat
 
Jag funderar på att installera en duschkabin om säljaren/hantverkaren bråkar, tankar?
 
Jag installerade duschkabin för att jag inte litade på förra ägarens renovering.
Jag hatar duschkabinen. Nytt badrum ligger i planen... Någon gång...
 
F Fhloss skrev:
Jag installerade duschkabin för att jag inte litade på förra ägarens renovering.
Jag hatar duschkabinen. Nytt badrum ligger i planen... Någon gång...
Jag har kollat runt lite, det finns en del fina kabiner. Skulle helst ha en med sittbadkar då det är någonting jag saknar.
 
  • Gilla
Fhloss
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag tror du kommer få ställa in dig att detta kommer inte åtgärdas helt utan kostnader för dig. Mer troligt är att du får stå för kostnaderna i steg 1, sedan i steg 2 processa mot säljare, försäkringsbolag osv. för att få dem att ta hela eller mer troligen delar av kostnaden. Och det brukar vara lättare sagt än gjort.
Jag kontaktade mitt försäkringsbolag, dom svarade med att jag skulle reklamera plattsättningen och sedan återkomma med företagets svar. Jävla krångel.
 
M MjölnarBengt skrev:
det är mig veterligen inget företag inblandat, men det torde inte spela någon roll, någon firma lär ju ha satt ihop badrummet.
Dessa rader förstår jag inte.

M MjölnarBengt skrev:
Ja, det ska tåla väta, men det är inte vackert med våta fogar. Fogarna ska torka.
Det gör de nog till slut.

M MjölnarBengt skrev:
Kan det vara så att vatten rinner in bakom plattorna vid blandaren?
Vatten kan nog tas sig in bakom plattorna överallt då det duschas.

M MjölnarBengt skrev:
Jag funderar på att installera en duschkabin om säljaren/hantverkaren bråkar, tankar?
Varför? Jag förstår heller inte vad som är problemet.

M MjölnarBengt skrev:
Jag kontaktade mitt försäkringsbolag, dom svarade med att jag skulle reklamera plattsättningen och sedan återkomma med företagets svar. Jävla krångel.
Ett alternativ är att du gör absolut ingenting.
 
M MjölnarBengt skrev:
Jag kontaktade mitt försäkringsbolag, dom svarade med att jag skulle reklamera plattsättningen och sedan återkomma med företagets svar. Jävla krångel.
Fast det var väl relativt väntat. Vad hade du hoppats på att de skulle svara?
 
ClasseClas
Att det är blött bakom plattor och i fogar är normalt. Det tar upp till 6 månader innan det torkar ut i bruket efter sista duschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.