Hej,
Jag bor sedan 2år tillbaka i ett nybyggt hus. För två veckor sedan framträdde två fuktiga områden på fogen i badrummet. Jag hade i normala fall inte oroat mig då det ligger tätskikt bakom, men att det händer först efter 2år gör mig fundersam.

Dom fuktiga områdena torkar inte, även om jag låter bli att duscha i flera dygn.

Vad kan det bero på? Vad bör jag göra?

• Fuktigt område på badrumsmurfog, nära golvet, synligt på ljus fog mellan vägg- och golvplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktiga fläckar på fog mellan vägg och golv i ett badrum med grå klinkerplattor.
    Skapa konto
  • Fuktiga områden på fogen mellan vägg och golv i ett badrum med vita kakelplattor och grå klinkers, nära duschhörna.
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
Nackdelen med kakel/klinker är att man vet aldrig hur tätskiktet ser ut under. Jag har aldrig haft en fuktig fog i badrum med matta och tapet.

G grovspacklarn skrev:
Nackdelen med kakel/klinker är att man vet aldrig hur tätskiktet ser ut under. Jag har aldrig haft en fuktig fog i badrum med matta och tapet.
Ja så är det ju. Jag har förstått att det kan ligga fukt bakom kakel/klinkers, men det är konstigt att det dyker upp först nu.
Jag testade att torka den lilla fläcken med hårtork, men det bubblar upp mer fukt.

Jag gissar på att ditt badrum drabbas av ett så kallad "Sugrörs effekt".
Det uppstår när man duschar så att vatten från duschen transporteras längst med en luftkanal som uppstått längst med vägg.
Detta är förmodligen att det ligger ingen fix under första kakelraden.
Jobbade med liknande utredningar förut och är tyvärr ett problem som börjar bli mer och mer vanlig.

I vissa fall kan vatten träda fram vid tröskel, många meter bort från duschplatsen.

• Gilla
Zebulah och 1 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Jag gissar på att ditt badrum drabbas av ett så kallad "Sugrörs effekt".
Det uppstår när man duschar så att vatten från duschen transporteras längst med en luftkanal som uppstått längst med vägg.
Detta är förmodligen att det ligger ingen fix under första kakelraden.
Jobbade med liknande utredningar förut och är tyvärr ett problem som börjar bli mer och mer vanlig.

I vissa fall kan vatten träda fram vid tröskel, många meter bort från duschplatsen.
Intressant, går detta att fixa utan att förstöra tätskiktet? Någon aning om varför det dyker upp föst nu?

När jag jobbade med liknande utredningar så stötte jag på både nybyggda hus med nya badrum, nyrenoverade badrum och befintliga badrum.

Av min erfarenhet när det gäller ny/nyrenoverade badrum så gick det oftast till någon typ av åtgärd då det ansågs vara felbyggt. Åtgärden var oftast att entreprenören gjorde någon typ av punktåtgärd, lyfte på plattor i duschzonen, tryckte in fix i luftkanaler och återställde med plattor.
I dem fallen när det gäller befintliga badrum så har jag sällan stött på någon åtgärd så länge fukten inte gått över tröskeln, vilket jag också stött på men det var en annan historia.

Göra en åtgärd innebär stora risker.
Så länge fukten stannar inom våtutrymmen så kan man leva med det. Största problemet med det är att det kan bli onödigt mycket kalkutfällningar i fogar om du har vatten rikt på kalk.

• Gilla
Zebulah och 1 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
När jag jobbade med liknande utredningar så stötte jag på både nybyggda hus med nya badrum, nyrenoverade badrum och befintliga badrum.

Av min erfarenhet när det gäller ny/nyrenoverade badrum så gick det oftast till någon typ av åtgärd då det ansågs vara felbyggt. Åtgärden var oftast att entreprenören gjorde någon typ av punktåtgärd, lyfte på plattor i duschzonen, tryckte in fix i luftkanaler och återställde med plattor.
I dem fallen när det gäller befintliga badrum så har jag sällan stött på någon åtgärd så länge fukten inte gått över tröskeln, vilket jag också stött på men det var en annan historia.

Göra en åtgärd innebär stora risker.
Så länge fukten stannar inom våtutrymmen så kan man leva med det. Största problemet med det är att det kan bli onödigt mycket kalkutfällningar i fogar om du har vatten rikt på kalk.
Hmm okej, huset är nybyggt, så badrummet är inte mer än 2år. Det torde ju klassas som ett dolt fel.

M MjölnarBengt skrev:
Hmm okej, huset är nybyggt, så badrummet är inte mer än 2år. Det torde ju klassas som ett dolt fel.
Är det ens ett fel?

• Gilla
Zebulah
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det ens ett fel?
Ja? Dåligt fall och/eller för lite fix.

M MjölnarBengt skrev:
I sådant fall ska det ju omfattas av garanti.
Enligt bilder så ser det ju ut som att vatten ligger i fogar väldigt nära duschen.
Kan bli svårt att säga att det är ett fel egentligen, fast det är ett fel.
Hade vatten börjat träda fram längre bort så hade ju det varit solklart avvikelse.

Hur som helst, du avgör.
Du kan kontakta byggentreprenören/husleverantörer och be dem anlita utrednings firma för att du misstänker avvikande mönster av fukt spridningen som inte borde finnas där.

Det räcker inte anlitar Anticimex som kommer förbi där med sin protimeter och säger om 5 min att de ser inget konstigt ut med att protimeter slår i toppen för det är ju ändå ett våtrum och det är normalt att det ska vara fuktigt.

Denna typ av utredning kräver tid och rätt utrustning, ex spårämnedetektring allt värmekamera.

Skulle utredningen inte påvisas något avvikande kan du möjligen stå för fakturan.

Men att det blir fukt bakom kaklet som tar några dagar att torka upp är normalt sett inget fel. Det är så en kaklad vägg fungerar...

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men att det blir fukt bakom kaklet som tar några dagar att torka upp är normalt sett inget fel. Det är så en kaklad vägg fungerar...
Kan tyvärr inte hålla mig dig,
En sak när du har ett normalt fuktigt område efter du har duschat pga ett oundvikligt kapillärt sugg av fukten och en annan när du har konstant vattenmättad område (en pöl) under klinker.

Nu spekulerar vi bara vad det kan vara för fel.
I verkligheten om sådana fel bekräftas så anser dem ett felaktigt utfört arbete dvs bristfällig entreprenad som får oftast att göras om vilket tyvärr kostar många tusentals kronor.
Och anledningen till det är oftast brist på kunskap hos plattsättare.
Sätter du upp först kakel och sedan klinker så har du med 99% chans att du misslyckats om inte du tänkt på att fylla luftkanalen med fix under kaklet innan du satt ut första klinker plattor mot vägg.

• Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det torkar inte, jag har väntat flera dygn. Det lär vara en luftficka bakom plattorna där vatten lägger sig.

T tyomka skrev:
I sådant fall ska det ju omfattas av garanti.
Enligt bilder så ser det ju ut som att vatten ligger i fogar väldigt nära duschen.
Kan bli svårt att säga att det är ett fel egentligen, fast det är ett fel.
Hade vatten börjat träda fram längre bort så hade ju det varit solklart avvikelse.

Hur som helst, du avgör.
Du kan kontakta byggentreprenören/husleverantörer och be dem anlita utrednings firma för att du misstänker avvikande mönster av fukt spridningen som inte borde finnas där.

Det räcker inte anlitar Anticimex som kommer förbi där med sin protimeter och säger om 5 min att de ser inget konstigt ut med att protimeter slår i toppen för det är ju ändå ett våtrum och det är normalt att det ska vara fuktigt.

Denna typ av utredning kräver tid och rätt utrustning, ex spårämnedetektring allt värmekamera.

Skulle utredningen inte påvisas något avvikande kan du möjligen stå för fakturan.
Jag köpte huset av ett par som byggt det själva, så det är mig veterligen inget företag inblandat, men det torde inte spela någon roll, någon firma lär ju ha satt ihop badrummet.
Vad är det för risker som kommer med att bryta loss plattor och fylla på med fogmassa? Hur hållbart är ett tätskikt?

Största risken med att bryta upp plattor i duschzonen är ju att man kan skada tätskiktet. Ännu värre om man bryter upp plattor och sen återställer i tron om att allt har gått tipp topp men i själva verket råkat skada tätskiktet.

Jag vet att det finns få firmor som kan injektera 2-komponets medel som fyller ut luftkanalen och därmed bryter vattentillförsel men ärligt talat så är jag lite tveksam mot denna typ av åtgärd.
Lite att man jobbar i blindo och chansar en del...men vad vet jag det kanske funkar jättebra för de som kan det.

Köpte du huset med doldafelförsäkting?
Osäker om det räknas som doltfel men värt att undersöka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.