T tyomka skrev:
Största risken med att bryta upp plattor i duschzonen är ju att man kan skada tätskiktet. Ännu värre om man bryter upp plattor och sen återställer i tron om att allt har gått tipp topp men i själva verket råkat skada tätskiktet.

Jag vet att det finns få firmor som kan injektera 2-komponets medel som fyller ut luftkanalen och därmed bryter vattentillförsel men ärligt talat så är jag lite tveksam mot denna typ av åtgärd.
Lite att man jobbar i blindo och chansar en del...men vad vet jag det kanske funkar jättebra för de som kan det.

Köpte du huset med doldafelförsäkting?
Osäker om det räknas som doltfel men värt att undersöka.
Nej ingen sådan försäkring, men dolda fel gäller ju ändå i 10år för hus, försäkringen är väl främst för säljaren?
Jag tänker mig att det kansek går att försiktigt knacka ett litet hål på fogen och sedan injicera någon sorts medel, men det får ju en firma avgöra/utföra isåfall. På andra sidan väggen ligger garaget, där har jag inget golv utan endast betongplatta, så eventuellt läckage borde synas.

Jag förstår fortfarande inte vilket fel som ska lösas och varför det skulle vara värt att riskera hela tätskiktet? Det är ju by design det läcker in vatten genom fogarna, så fixet och tätskiktet är ju gjort för att tåla konstant väta.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår fortfarande inte vilket fel som ska lösas och varför det skulle vara värt att riskera hela tätskiktet? Det är ju by design det läcker in vatten genom fogarna, så fixet och tätskiktet är ju gjort för att tåla konstant väta.
Ja, det ska tåla väta, men det är inte vackert med våta fogar. Fogarna ska torka.

fixet och tättsiktet tål konstant väta. Mögel till och med tycker om och trivs i den konstanta vätan

Jag tror du kommer få ställa in dig att detta kommer inte åtgärdas helt utan kostnader för dig. Mer troligt är att du får stå för kostnaderna i steg 1, sedan i steg 2 processa mot säljare, försäkringsbolag osv. för att få dem att ta hela eller mer troligen delar av kostnaden. Och det brukar vara lättare sagt än gjort.

Hemingway Hemingway skrev:
Jag tror du kommer få ställa in dig att detta kommer inte åtgärdas helt utan kostnader för dig. Mer troligt är att du får stå för kostnaderna i steg 1, sedan i steg 2 processa mot säljare, försäkringsbolag osv. för att få dem att ta hela eller mer troligen delar av kostnaden. Och det brukar vara lättare sagt än gjort.
Har du någon aning om vad det skulle kosta att åtgärda?

Precis, doldsfelfördäkring är ju för säljarnas skull. Men om någon tvist uppstår så är det lättare för dig att ha med försäkringsbolaget att göra än att ta det via gamla ägare.

Det är så några få firmor lagar genom att borrar små hål i fogar och fyller dem med 2k medel.

• Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
För många hus är vi ju inne i en väldigt fuktig period just nu, så allt torkar långsamt. Kan det vara så att det försvinner när värmen börjar slås på och inneluften är torrare?

useless useless skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför du envisas.
Du har nog aldrig behövt investera 200-300k i ett badrum där du till slut får ett resultat du inte förväntat dig.

Kanske ett exempel med bil kan göra så att du förstår. Skulle du vilja köpa en ny bil för 200-300k som vibrerar i ratten när du kör, fast allting är nytt.
Du hade förmodligen vänt dig till återförsäljaren och krävt att det åtgärdas.

• Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför du envisas.
Du har nog aldrig behövt investera 200-300k i ett badrum där du till slut får ett resultat du inte förväntat dig.

Kanske ett exempel med bil kan göra så att du förstår. Skulle du vilja köpa en ny bil för 200-300k som vibrerar i ratten när du kör, fast allting är nytt.
Du hade förmodligen vänt dig till återförsäljaren och krävt att det åtgärdas.
Ok. Men kan du inte förklara så jag begriper då? Vad är det för FEL med att det blir blött bakom kaklet på väggen två dm från duschen? Vilka åtgärder menar du man ska göra för att vatten inte ska kunna ta sig i sidled två dm från duschen? Varken fix, fog eller kakel är ju vattentäta, så det återstår någon form av tätningsmassa då?

• Gilla
orutti och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Men kan du inte förklara så jag begriper då? Vad är det för FEL med att det blir blött bakom kaklet på väggen två dm från duschen? Vilka åtgärder menar du man ska göra för att vatten inte ska kunna ta sig i sidled två dm från duschen? Varken fix, fog eller kakel är ju vattentäta, så det återstår någon form av tätningsmassa då?
Du har redan förklarat det själv i ditt senaste inlägg utan att förstå det.

T tyomka skrev:
Du har redan förklarat det själv i ditt senaste inlägg utan att förstå det.
Ok. Du har ingen aning alltså...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
För många hus är vi ju inne i en väldigt fuktig period just nu, så allt torkar långsamt. Kan det vara så att det försvinner när värmen börjar slås på och inneluften är torrare?
Jag har jackat upp värmen i huset, ingen bättring tyvärr.

useless useless skrev:
Jag antar att plattorna/fogen skall läggas på ett sådant sätt att vatten inte fastnar bakom. Jag är ingen badrumsinstallatör med det går ju uppenbarligen att göra.

M MjölnarBengt skrev:
Jag antar att plattorna/fogen skall läggas på ett sådant sätt att vatten inte fastnar bakom. Jag är ingen badrumsinstallatör med det går ju uppenbarligen att göra.
Ofta handlar det om att man har kammat fixet på fel ledd så att vattnet rinner i "kanalerna" som bildas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.