Hej, varifrån kommer dessa fuktfläckar på vår eternitfasad? De uppstod runt det översta fönstret precis under nocken.

De uppstod inte i samband med regn. Det hade varit uppehåll hela dagen när jag såg dem. Är det inträngande vatten från taket eller från fönstret?

Jag har varit uppe och kollat på taket men jag kan inte se några skador på plåten.

Min sambos teori är att det är varm och fuktig inomhusluft som tränger ut och kondenserar. Fönstret har bara ett enda glas så jag antar att mycket värme läcker ut från det.

• Husfasad med synliga takbjälkar, två fönster (ett litet i vinden), beigea plattor och en ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni kollat om det är fuktigt eller om det är skit, påväxt? Fasaden i övrigt ser ju skiten ut. Är det dessa fläckar ni menar? Husfasad med tegelliknande mönster, fönster i vinden, och markerade områden ritade i rött.
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
AXS
Skulle gissa på kondens. Hur ser det ut på insidan?

Centano Centano skrev:
Har ni kollat om det är fuktigt eller om det är skit, påväxt? Fasaden i övrigt ser ju skiten ut. Är det dessa fläckar ni menar? [bild]
Jo fasaden hade rejäl påväxt av lav/mossa när vi köpte huset men jag lyckades tvätta bort det mesta förra året.

Ja precis, det är de inringade fuktfläckarna som avses.

AXS AXS skrev:
Skulle gissa på kondens. Hur ser det ut på insidan?
Från vad jag kan bedöma så ser och känns det torrt på insidan väggen.

Trots vinter och kyla så får jag nu fuktgenomslag i framförallt ett hörn av huset. Se bifogad bild.

Är inte detta märkligt? Det ser inte ut så på andra hörnet av huset. 🤔

• Hus i vinterlandskap med snö vid grunden. Ett hörn av huset visar tecken på fuktgenomslag. Frostiga trädgrenar syns i förgrunden.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Har vattnet inte droppat från taket då?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har vattnet inte droppat från taket då?
Hmm, ja det kanske bara är så enkelt. Det är ju södersidan dessutom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.