Hej! Jag hoppas att jag är i rätt forum.. min fråga:
Jag bor i ett tre år gammalt (nytt) hus och såhär ser det ut i våra fönster på insidan nu när det är ca -20 ute.
Vi har golvvärme och FTX system.
På morgonen när man drar upp rullgardinerna så är det ibland fruset längst ner på fönsterrutan/ibland en fukt-rand.
Snickaren som byggt huset säger att det är helt normalt.
Vad har ni för erfarenheter kring detta?
/Fia
Jag bor i ett tre år gammalt (nytt) hus och såhär ser det ut i våra fönster på insidan nu när det är ca -20 ute.
Vi har golvvärme och FTX system.
På morgonen när man drar upp rullgardinerna så är det ibland fruset längst ner på fönsterrutan/ibland en fukt-rand.
Snickaren som byggt huset säger att det är helt normalt.
Vad har ni för erfarenheter kring detta?
/Fia
Dinte problem beror nog på flera sker. Dels sitter fönstren ganska långt ut i väggen, breda smygar invändigt. Golvvärmen ger mindre luftcirkulation än radiatorer. Vid golvvärme vill man ha en yttempratur på max 27gr med radiatorer 50-70gr . Det blir för lite värmecirkulation mot fönstren, oftast nertill på fönstren. När du drar ner rullgardinen stänger du värmecirkultionen helt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Men då kan man inte sova för att gatlyktorna utanför lyser in, särskilt illa vid snö (eller solljuset på sommaren, men då har man troligen inga kondensproblem).BirgitS skrev:
Nu har jag iofs inte problem med fukt på fönstrena men jag kan rekommendera zipscreen markiser utvändigt. Finns i alla möjliga färger.
Dom släpper inte in en gnutta ljus utifrån plus att värmen stannar utanför på sommaren.
Styrs enkelt via mobilappen eller fjärrkontroll.
Vi kör även ner dom på kvällen när vi är utomlands.
Dom släpper inte in en gnutta ljus utifrån plus att värmen stannar utanför på sommaren.
Styrs enkelt via mobilappen eller fjärrkontroll.
Vi kör även ner dom på kvällen när vi är utomlands.
Har du något tips på hur man kan öka värmecirkulationen?N Nissegandhi skrev:Dinte problem beror nog på flera sker. Dels sitter fönstren ganska långt ut i väggen, breda smygar invändigt. Golvvärmen ger mindre luftcirkulation än radiatorer. Vid golvvärme vill man ha en yttempratur på max 27gr med radiatorer 50-70gr . Det blir för lite värmecirkulation mot fönstren, oftast nertill på fönstren. När du drar ner rullgardinen stänger du värmecirkultionen helt.
Klicka här för att svara