4 558 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Fukt under golvmattan vid diskbänken
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Goddagens.
Har upptäckt att det finns fukt under golvmattan vid diskbänkens ena sida, vattnet har runnit ned från diskbänken.
Ligger masonit under mattan som har en missfärgning runt 25x35cm stor, finns ingen fukt i trossbotten och golvplankorna verkar vara torra men skall kollas upp lite mer nogrannt.
Kan inte se nåt mögel men lukten finns där om än svagt.
Har ingen möjlighet att lägga ner varken tid eller pengar på detta så kommer fixas på enklast möjliga sätt, byta den fuktiga masoniten till ny fräsh och sen lägga tillbaka mattan när den torkat.
Kommer masonit i olika tjocklekar eller är det standardtjocklek på all masonit?
Finns det nåt bra mögeldödande medel som kan användas på mattans undersida?
Kan golvmattan fixeras genom att jag stryker ut silikon på masoniten och sen ställer nåt tungt på mattan medans silikonet härdar?
Kan man ta trälim och sågspån för att fylla igen ojämnheter?
Mvh Grinigsmurfen
Har upptäckt att det finns fukt under golvmattan vid diskbänkens ena sida, vattnet har runnit ned från diskbänken.
Ligger masonit under mattan som har en missfärgning runt 25x35cm stor, finns ingen fukt i trossbotten och golvplankorna verkar vara torra men skall kollas upp lite mer nogrannt.
Kan inte se nåt mögel men lukten finns där om än svagt.
Har ingen möjlighet att lägga ner varken tid eller pengar på detta så kommer fixas på enklast möjliga sätt, byta den fuktiga masoniten till ny fräsh och sen lägga tillbaka mattan när den torkat.
Kommer masonit i olika tjocklekar eller är det standardtjocklek på all masonit?
Finns det nåt bra mögeldödande medel som kan användas på mattans undersida?
Kan golvmattan fixeras genom att jag stryker ut silikon på masoniten och sen ställer nåt tungt på mattan medans silikonet härdar?
Kan man ta trälim och sågspån för att fylla igen ojämnheter?
Mvh Grinigsmurfen
Redigerat:
Rinner inte fukten ned genom trossbotten? Isf känns ju ovansidan torr men du kan ha riklig mögelväxt under? Antar att du har golvplank under masoniten...varför har du då masonit?
Rent spontant skulle jag riva upp trossbotten, kontrollera utrymmet och om okej -torka ur och lägga i ny isolering vilket inte är galet dyrt. Det som kan bli överdjävligt dyrt är att släta över problemet. Fråga fackman vilken typ av klister man använder för golvmattan, silikon känns helt fel. Det kan du dra i skarven för att förhindra nya skada.
Rent spontant skulle jag riva upp trossbotten, kontrollera utrymmet och om okej -torka ur och lägga i ny isolering vilket inte är galet dyrt. Det som kan bli överdjävligt dyrt är att släta över problemet. Fråga fackman vilken typ av klister man använder för golvmattan, silikon känns helt fel. Det kan du dra i skarven för att förhindra nya skada.
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Är en mindre mängd vatten som runnit ned på golvet och gått in i masoniten och stannat där.d@n skrev:
Vet ej, golvplankorna är från 40-talet, kan masoniten ha lagts dit vid senaste renoveringen(-77) för att få en jämn yta att lägga mattan på?
Borrat hål i golvet på 2 ställen och tittat på trossbotten och känt på sågspånet som ligger där, det är helt snustorrt och dammar nåt djävulskt så nån fukt kan jag inte hitta där.
Redigerat:
Vet du hur fukten kom ned på golvet kanske du kan åtgärda det. Byt sedan den dåliga masoniten och lägg på den vältorkade mattan. Kan vara värt att kolla med fackman om det går att avdöda mögelsporerna som kommer finnas kvar på mattan, men om fukten är borta permanent så kan de ju inte växa. Om vattnet runnit ned från diskbänken (utan kant?) kan du "säkra" med en sträng silikon i mattans kant eller en list. Kan du även sätta någon liten list på diskbänken som förhindrar fortsatta problem borde allt vara löst.
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Kommer precis från köket och har knackat loss den missfärgade masoniten, träplankorna allra närmast väggen har en svag missfärgning men är helt torra och hårda, ingen påtaglig lukt av mögel.
Funderade lite, har lite snickerifärg över, skulle man kunna måla golvplankorna med det för att låsa in eventuellt mögel innan man täcker över med ny masonit?
Under masoniten låg det tunn papp som var svart(tjära?) på ena sidan och på denna ytan satt det nåt som påminnde om singel till form och storlek men var mjuk, vad är detta för nåt och vad används det till/för ?
Funderade lite, har lite snickerifärg över, skulle man kunna måla golvplankorna med det för att låsa in eventuellt mögel innan man täcker över med ny masonit?
Under masoniten låg det tunn papp som var svart(tjära?) på ena sidan och på denna ytan satt det nåt som påminnde om singel till form och storlek men var mjuk, vad är detta för nåt och vad används det till/för ?
Jag tror inte du behöver göra så mycket. Om plankorna luftats torra är det nog bara att lägga på något lämpligt som ger samma höjd som masoniten, lägga över mattan och dra en silikonsträng mellan mattans kant och bänksskåpet.
Jag blir litet osäker på din beskrivning eftersom singel kan ha olika storlekar men om kornen på pappens undersida är bara några mm är det antagligen korksmulepapp. Den verkar ha varit poppis vid den tiden, för vi har en massa sånt i vårt hus som renoverades -81. Jag är osäker på syftet med den men man kan kanske tänka sig att den skulle dämpa stegljud, ta upp små ojämnheter i underlaget etc...dåtidens motsvarighet till foam liksom?Grinigsmurfen skrev:
Plastmatta limmad på masonit som ligger flytande har vi också en hel del f ö.
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Luftat är det, la bordsfläkten så den blåste mot golvet under ett dygn innan den nya masoniten lades på.d@n skrev:
Använde pl600 till att bl.a spackla igen skarvarna så jag får en jämn yta för mattan att ligga på.
Ska förhoppningsvis hålla tills köket renoveras i början av nästa årtionde.
Lät som ett rätt passande namn, prata med en igår som sa att det används för att golvet inte ska knarra.Farzan skrev:
Redigerat:
Ta bort den dåliga massoniten och byt ut den.
Tvätta med boracol/penetrox, mögeldödande samt mögellukts bortagande också. Använd mask vid tvätt och det kan lukta lite något dygn efter beroende på hur mkt du tvättar, De medlena kör vi med iaf när vi tvättar bort mögel.
Tvätta med boracol/penetrox, mögeldödande samt mögellukts bortagande också. Använd mask vid tvätt och det kan lukta lite något dygn efter beroende på hur mkt du tvättar, De medlena kör vi med iaf när vi tvättar bort mögel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden