Fick i våras en smärre chock då jag upptäckte all fukt på vinden.Jag har bott här 30 år och aldrig haft problem. Fukten verkar ha ackumulerat under några år och visade sig på flera innertaksbrädor. Svårast är det på skuggsidorna av taket.

Har själv kutterspån på vinden och har hört att detta material är det bästa bl.a. för om det skulle bli blött eller fuktigt, då det kan torka. Har inte haft nockventilation.

För ca 5-7 år sedan, målade jag om huset, Jag målade om taket, färgen håller än :) och jag relinade skorstensventiler mha ett utmärkt forum här, för att bibehålla skorstens urpsrungliga effekt att också torka upp på vinden. Eldar i vedspis och finsk underbar minikakelugn och renoverat vår äldre befintliga stora kakelugn. Så murstocken borde ge sitt, eller för mycket?

TROR att den svarta takfärgen ökat på kondensen pga högre varmt/kallt effekt. Att jag sprang på taket kan påverkat att vissa spikar pressats upp, även om jag satte in nya där lösa upptäcktes och inget sånt direkt syns på innertaket. Att tätning m målarfärg av sprickor... ATT ALLT detta påverkat/förändrat balansen på vinden och skapat kondens. Sett att det sipprar in lite vatten vid skorsten också. Antagligen då jag stått på plåt och byggt arbetsramp kring skorsten...

Fick höra från besiktningsmän/tekniker på försäkringsbolaget att jag skulle ta upp nockhål och det skulle torka upp. När det var klart skulle allt borstas bort, Ev. svårartad påväxt kunde behandlas med YES. Nockhål tog jag upp direkt 3st. Har hört/läst om att det kan medföra att luftfuktigheten kan öka istället. Har mätt fukthalten på vinden varje dag, det har blåst på bra och allt är torrt efter långt tid av fuktmätning i brädorna mha fuktkvotmätare. Det har torkat bra. Inget YES har använts.

Jag har en ny vind liksom - det ser bra ut på vinden efter att mekaniskt ha borstat bort detta. Ussccha vilket jobb, dyngblöt varje gång och sommaren har nästan gått.

NU UNDRAR JAG -
1) Kan man sätta in en soldriven fläkt i ena (sol)sidan?
2) Vad tror ni om en en solfångare som drivs av sol, som trycker in uppvärmd luft?
Ser ju såna här lösningar på nock till garage. MEN det skulle ju inte alls se snyggt ut?
3) andra ideer från er

Vad tror ni? Vad göra för att undvika framtida återkommande problem

Hur är taket uppbyggt?
Misstänker att du har plåttak.
Vad finns under plåttaket?
Hur gammalt är plåttaket?
Hur gammalt är underliggande material?

En/flera bild(er) på takkonstruktionen underlättar.

Varmare vind ger mindre relativ luftfuktighet.

Det är ett sadeltak, skapligt brant, liknande Plannjas planplåt fast den gamla versionen, vad den nu heter.
Gissar att taket är ca 40 år och underliggande material är snart hundra år

Hur undvika framtida återkommande problem?
Inga tips - Hösten är här och jag måste fixa detta!

NU UNDRAR JAG -
1) Kan man sätta in en soldriven fläkt i ena (sol)sidan?
2) Vad tror ni om en en solfångare som drivs av sol, som trycker in uppvärmd luft?
Ser ju såna här lösningar på nock till garage. MEN det skulle ju inte alls se snyggt ut?
3) andra ideer från er

Vad tror ni? Vad göra för att undvika framtida återkommande problem

Ingen med erfarenheter med detta vanliga problem.

Har installerat soldriven fläkt. Har inte sett att den blåser något ens. Tyvärr.

Har också borstat bort och sprayat med
”Bensaltensid är ett desinficerande rengöringsmedel. Spädes normalt 1+31, 1 liter blir 32 liter brukslösning. Ren högkoncentrerad 50% i lösning.

Då Bensaltensid är desinficerande är detta EU-godkända rengöringsmedel också en Biocid.”

Funkar mot alger, mossa mm. Kan användas förebyggande och även i färg och mot svartprickar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.