Hej! Helt ny här på forumet, men har inte hittat någon liknande fråga när jag sökte. Så jag startar egen tråd.

Jag har en "fuktros" på fasaden på mitt hus bredvid entrétrappan. Den fanns där när jag köpte huset 2011. Den ser lite speciellt ut såtillvida att det inte finns spår av fukt i fogarna, utan enbart på teglet. Det har blivit frostsprängning i teglet i den yttersta kanten, men inte inuti fläcken. Den syns mer när det är blött ute. Besiktningsmannen (vid köpet) trodde att den berodde på att vatten läckte från hängrännor + att taket behövde bytas (var original sedan 1960) + att det varit blommor i ampel på väggen ovanför. Nytt tak gjorde ingen skillnad.

Efter takbytet tog jag hit en utredare från ett "fuktföretag" som sa att huset behöver dräneras om helt enkelt. Det är fukt i väggen i källaren rakt nedanför fukten. Det är däremot ingen fukt i väggen innanför teglet (där finns inte heller rör med vatten som kan läcka) . Sagt och gjort, jag genomförde en dyr omdränering + tilläggsisolering av grunden. Ingen skillnad alls på teglet! Däremot har det blivit värre i väggen i källaren. Det är ett ca 40 cm brett område där det kommer in fukt, mer om det regnat. Det blir dock inte mer än att det syns på väggen. (Huset ligger längst upp på kulle med berg under hela huset och det fanns inga tecken på att omdränering behövdes när de genomförde den. tilläggsisoleringen har inte gjort någon skillnad i klimatet i källaren, som var tillfredsställande redan innan.)

Nu gissar jag själv på att det har med entrétrappan att göra. Eller kanske själva entrén, tröskeln? Eller behövs det ett litet tak över dörren? (Allt är original sedan huset byggdes.) Kanske har tilläggsisoleringen av grunden gjort att vatten som kommer in uppifrån nu inte har någon väg ut utan enbart in i källaren, tänker jag.

I varje fall, jag är trött på att ta hit s k experter som är dyra, ointresserade och gör en hafsig bedömning som leder till att jag bekostar dyra och kanske onödiga åtgärder. Jag undrar om någon har sett något liknande, vet vad jag behöver göra åt problemet eller vet någon seriös person som jag kan anlita för att utreda (bor i Uppsala)?

Tacksam för alla svar...
Fuktros på tegelvägg bredvid stentrappa med en kruka och synlig fuktskada på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte bara att regnet stänker upp på väggen från trappan då? Plåten sitter ju där för att skydda mot det, men den kanske inte räcker?

Anna_H Anna_H skrev:
Är det inte bara att regnet stänker upp på väggen från trappan då? Plåten sitter ju där för att skydda mot det, men den kanske inte räcker?
Nä tror tyvärr inte det, trappan brukar vara torr ca 20 cm ut från huset?

P
Kolla väggen när det regnar. Har varit med om liknande där det stänkt mot väggen, men backen närmast huset varit torr.

Tittar man närmre på murverket så ser det ut att vara dags för en omfogning!
Är det svarta en spikad plåt?

Tack för svar! Ok hur menar du då, omfogning var?

Jag har haft ytterligare en utredare på plats nu som anser att vatten kommer in genom fogar i trappan och rinner in mot väggen. Han tyckte att trappan behöver göras om helt och framförallt säkras på rätt sätt mot fasaden. Trappan är original och har lite lösa fogar så det kan absolut vara riktigt.

Jag letar nu efter stensättare vilket är helt omöjligt att få tag i. Alla tackar nej, de har fullt upp med jobb. De kommer inte ens och tittar.

Plåten är en kopparplåt som sitter på båda sidor om trappan. Den har varit där sedan huset byggdes och är spikad men senare har förra husägaren lagt silikon runt kanten på den- troligen för att de tänkte att fukten i fasaden kom in den vägen?

kodrod skrev:
Kolla väggen när det regnar. Har varit med om liknande där det stänkt mot väggen, men backen närmast huset varit torr.

Tack för svar! Det hänger inte riktigt ihop med regn men det hänger ihop med allmänt fuktigt väder tycker jag mig märka.

Om det nu skulle vara så att det helt enkelt stänker på fasaden - då är felet troligen i trappan ändå antar jag?

H Husägare P skrev:
Tack för svar! Ok hur menar du då, omfogning var?

Jag har haft ytterligare en utredare på plats nu som anser att vatten kommer in genom fogar i trappan och rinner in mot väggen. Han tyckte att trappan behöver göras om helt och framförallt säkras på rätt sätt mot fasaden. Trappan är original och har lite lösa fogar så det kan absolut vara riktigt.

Jag letar nu efter stensättare vilket är helt omöjligt att få tag i. Alla tackar nej, de har fullt upp med jobb. De kommer inte ens och tittar.

Plåten är en kopparplåt som sitter på båda sidor om trappan. Den har varit där sedan huset byggdes och är spikad men senare har förra husägaren lagt silikon runt kanten på den- troligen för att de tänkte att fukten i fasaden kom in den vägen?
Här kommer ett utdraget svar....
När det regnar så suger trappen och murverket X mängd med vatten, när vädret sedan torkar upp så avger tegelmuren vatten i ångfas.
Bakom plåten så tar upptorkningen längre tid vilket gör att fukten sugs ut i murverket kapilärt och sedan avges i ångfas.

Jag hade tagit bort plåtarna, inspekterat murfogarna och fogat om vid behov.

Silikon har inget att göra på ett fint gammalt hus!
:)

• Gilla
eviljava
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Här kommer ett utdraget svar....
När det regnar så suger trappen och murverket X mängd med vatten, när vädret sedan torkar upp så avger tegelmuren vatten i ångfas.
Bakom plåten så tar upptorkningen längre tid vilket gör att fukten sugs ut i murverket kapilärt och sedan avges i ångfas.

Jag hade tagit bort plåtarna, inspekterat murfogarna och fogat om vid behov.

Silikon har inget att göra på ett fint gammalt hus!
:)
AH vad spännande! Tack! Kanske ska börja med att ta bort silikontätningen också...

• Gilla
Needas
  • Laddar…
H Husägare P skrev:
AH vad spännande! Tack! Kanske ska börja med att ta bort silikontätningen också...
Hur har det gått?

Tackar som frågar! Alltså jag är inte så modig att göra saker själv :rolleyes: som kan förstöra nåt så jag väntar på besök av min händige far som kan hjälpa mig. Det är vid såna här tillfällen jag tänker att jag är en mesig kvinna som inte borde äga ett hus själv :crysmile:.

Jag letar efter en firma som kan renovera trappan men det går väldigt dåligt, de har så fullt upp att de inte ens vill komma och titta.

En uppdatering av detta udda ämne! Allt såg bra ut bakom kopparplåten. Nu till slut har jag fått tag på en entreprenör som ska renovera trappan. De har tagit loss den gamla trappan från huset och lagt platonmatta och isolering emellan och sen satt tillbaka trappan. Som med allt annat som är original på huset var den så stabil att de tyckte det verkade bättre än att gjuta en helt ny.

Sen fick de problem med stensättaren som tog semester....så jag hoppas få tillbaka skifferstenarna någongång i år i varje fall...

Nu ska jag se tiden an och hoppas på att fukten i väggen försvinner!

Sen ska jag försöka hitta några tegelstenar som passar med fasaden så jag kan byta ut de som är skadade.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Uppdatering om någon skulle drabbas av liknande problem.

När jag slutligen fått entrétrappan omlagd och utflyttad från huset så att den inte var fastgjuten mot huset längre, löste sig problemen! Så skönt! Nu snart två år senare är fukten borta! Däremot har jag inte hittat likadant tegel så jag har inte kunna byta de frostsprängda tegelstenarna.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
H Husägare P skrev:
Hej! Helt ny här på forumet, men har inte hittat någon liknande fråga när jag sökte. Så jag startar egen tråd.

Jag har en "fuktros" på fasaden på mitt hus bredvid entrétrappan. Den fanns där när jag köpte huset 2011. Den ser lite speciellt ut såtillvida att det inte finns spår av fukt i fogarna, utan enbart på teglet. Det har blivit frostsprängning i teglet i den yttersta kanten, men inte inuti fläcken. Den syns mer när det är blött ute. Besiktningsmannen (vid köpet) trodde att den berodde på att vatten läckte från hängrännor + att taket behövde bytas (var original sedan 1960) + att det varit blommor i ampel på väggen ovanför. Nytt tak gjorde ingen skillnad.

Efter takbytet tog jag hit en utredare från ett "fuktföretag" som sa att huset behöver dräneras om helt enkelt. Det är fukt i väggen i källaren rakt nedanför fukten. Det är däremot ingen fukt i väggen innanför teglet (där finns inte heller rör med vatten som kan läcka) . Sagt och gjort, jag genomförde en dyr omdränering + tilläggsisolering av grunden. Ingen skillnad alls på teglet! Däremot har det blivit värre i väggen i källaren. Det är ett ca 40 cm brett område där det kommer in fukt, mer om det regnat. Det blir dock inte mer än att det syns på väggen. (Huset ligger längst upp på kulle med berg under hela huset och det fanns inga tecken på att omdränering behövdes när de genomförde den. tilläggsisoleringen har inte gjort någon skillnad i klimatet i källaren, som var tillfredsställande redan innan.)

Nu gissar jag själv på att det har med entrétrappan att göra. Eller kanske själva entrén, tröskeln? Eller behövs det ett litet tak över dörren? (Allt är original sedan huset byggdes.) Kanske har tilläggsisoleringen av grunden gjort att vatten som kommer in uppifrån nu inte har någon väg ut utan enbart in i källaren, tänker jag.

I varje fall, jag är trött på att ta hit s k experter som är dyra, ointresserade och gör en hafsig bedömning som leder till att jag bekostar dyra och kanske onödiga åtgärder. Jag undrar om någon har sett något liknande, vet vad jag behöver göra åt problemet eller vet någon seriös person som jag kan anlita för att utreda (bor i Uppsala)?

Tacksam för alla svar...
[bild]
Fogningen ser inte ut att vara tiptop och det gör att regnvatten kan tränga in och mätta stenen. När det sedan blir kallt så får du frostsprängning. detta kan förvärras om stenen inte är så hårt bränd. (Typisk är ju att gul tegel är känsligare för frostsprängning). Under första tegelraden skall det ligga en papp som är uppvikt på baksidan för att fånga upp fukt som stenarna kan avge vid långvariga regn. Denna papp ska synas precis i underkant och sticka fram några mm mellan tegel och sockelputs. Det händer att murare skär av denna papp innan dom putsar sockeln. Då tätar sockelputsen och fukt/vatten kan inte rinna ut, utan vänder inåt och ner i sockelmuren och du får problem på källarväggens insida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.