2 509 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Fukt källarrum med berg/gjuta betongplatta
Har köpt ett sutteränghus där inredningen och betongplattan i ett källarrum har rivits ut p.g.a. fukt och för att sänka golvet (p.g.a. låg takhöjd). Underlaget är berggrund, och bergrunden i källaren har sänkts. Detta innebär att berggrunden i källaren ju har en lägre nivå än berggrunden på utsidan av huset. Det är ingen lutning (i alla fall vad jag kan se på jordytan) mot huset utan det är ganska plan mark utanför huset anslutande till denna källardel. Huset har dränerats utvändigt och isolerats på utsidan av källaryttermuren. Denna isolering kan ju bara läggas maximalt ner till berggrunden. Det upp-/inkommer (inga extrema mängder men en hel del) vatten i källaren. Jag är inte säker på om vattnet som kommer in är bergvatten (som kommer inifrån berget) eller om det följer berggrunden in från sidorna av huset till den lägre belägna källarrummet. Avledningen av inkommande/uppkommande vatten ska göras genom att vattnet leds till en grop i källaren där en pump finns som ska pumpa ut vattnet.
Mina frågor är:
1. Isolering på yttersidan av källarmuren brukar vara det som föredras framför isolering på insidan. Det är så detta huset har också, men denna ligger ca en halv meter högre än bergets nivå i källaren (p.g.a. golvsänkningen). Är det smart eller dumt att invändigt isolera denna halvmeter?
2. P.g.a. att takhöjden fortfarande inte är obegränsad så kan det bli ett problem när man sedan ska gjuta betongplatta och inreda taket (som är oinrett). En överslagsberäkning ger mig en totaltjocklek på betongplattan/golvet:
betongplattan(10cm)+ kapillärbrytande(makadam 15-20cm)+värme/fuktisolering(20cm)+geotextil(2*1(?)cm=2cm)+utvändig golvvärme(3(?)cm)+klinker+fog=3(?)cm) = 53-58 cm.
En aspekt på detta är ju dom försäkringsproblem jag antar att man skulle kunna få om man sparat in på värme/fuktisolering etc. och något skulle hända i källarrummet, men jag skulle ändå vilja höra ur ren byggnadsteknisk aspekt vad man skulle kunna göra för att få ner tjockleken på golvet. Finns det något man skulle kunna spara in på för att få ner totaltjockleken på golvet?
Mina frågor är:
1. Isolering på yttersidan av källarmuren brukar vara det som föredras framför isolering på insidan. Det är så detta huset har också, men denna ligger ca en halv meter högre än bergets nivå i källaren (p.g.a. golvsänkningen). Är det smart eller dumt att invändigt isolera denna halvmeter?
2. P.g.a. att takhöjden fortfarande inte är obegränsad så kan det bli ett problem när man sedan ska gjuta betongplatta och inreda taket (som är oinrett). En överslagsberäkning ger mig en totaltjocklek på betongplattan/golvet:
betongplattan(10cm)+ kapillärbrytande(makadam 15-20cm)+värme/fuktisolering(20cm)+geotextil(2*1(?)cm=2cm)+utvändig golvvärme(3(?)cm)+klinker+fog=3(?)cm) = 53-58 cm.
En aspekt på detta är ju dom försäkringsproblem jag antar att man skulle kunna få om man sparat in på värme/fuktisolering etc. och något skulle hända i källarrummet, men jag skulle ändå vilja höra ur ren byggnadsteknisk aspekt vad man skulle kunna göra för att få ner tjockleken på golvet. Finns det något man skulle kunna spara in på för att få ner totaltjockleken på golvet?
Klicka här för att svara