Vi har byggt ett nytt hus som var klart för två år sedan.
Huset är ett A-hus typ "VEN" som är i två etage. Låga delen är en platta på mark medans grunden till den högre delen är av typ torpargrund/krypgrund fast med ståhöjd ca 2m samt en oissolerad platta på marken. denna yta ligger alltså ca 1,20 m under plattans nivå för den låga delen. Bjälklaget är av betong med på-klistrad isolering(frigolit) på undersidan. I bjälklaget ligger golvvärme. väggarna/muren är av leka block 200 mm tjocka. Det finns 5 ventiler a´'200x200mm
Tilläggas bör att huset är byggt på en uppfyllnad av sprängsten samt en del på berg. Där berget är har vi minskat höjden i källaren/Grunden till ca 1,70 (totalt ca 6 m2) Där berget går ner igen har en fuktgenomträngningen skett (Ingen pöl). Det upptäcktes i våras ca 1,5 år efter huset var färdigt Från detta hörn är det ca: 6 m till närmaste ventil. Kan avståndet till ventilen vara en orsak till att vattnet trängt upp? (Enligt grundläggaren kan det vara det). Enligt Grundläggaren skall det vara dränerat väl under plattan med mackadam.
Utrymmet var tänkt att använda till förvaring av div. saker och är ca 60m2 stort. Men det blir ganska fuktigt i detta utrymme. Jag har satt in ett fläkt element för att hålla det frostfritt på vintern men det hjälper inte.
Vad skall jag göra för att lösa detta problem med fuktgenomträngning?
Vad skall jag göra för att minska luftfuktigheten så att jag kan använda utrymmet till det var tänkt?