Vi har ett gammalt hus som ställdes på källargrund -59. I källaren så finns ett "garage" eller vad man ska säga. Det har aldrig varit garage men har en brunn mitt i rummet och en nedfart med en brunn framför ingången:
ImageUploadedByTapatalk1389030806.877883.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi bytte ut denna vägg och tog då bort kantlisten som var rejält rostig (bara kex kvar). Vi gjöt en ny kant, ställde dit reglar på syllpapp. Nu är reglarna fuktiga på vissa ställen.

ImageUploadedByTapatalk1389031003.669713.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByTapatalk1389031018.728616.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByTapatalk1389031028.478642.jpg
Skapa konto

Jag fäste vindpapp i reglarna och denna hängde ned i backen, vet inte om detta kan ha sugit upp vatten eller om det tar sig via väggen in i regel.

Vad ska jag göra? Fallet till brunnen utanför dörren är inte optimalt och jag skulle vilja sätta dit en sådan där dräneringsränna eller vad det heter. Då kanske jag måste bila upp hela backen utanför och gjutjärnsrören i källaren behöver kanske också bytas ut om man ska vara riktigt seriös...

Jag har svårt att dra gränsen för vad som krävs. Jag skulle gärna vilja skjuta på avloppsbyte några år (småbarnsföräldrar med ansträngd ekonomi)

Hjälp

Det är inte dyrt att bila, lite betong kan du blanda själv från ren cement, sand ock grus. billigast så
En ränna eller brunn spelar ingen roll om fallet är rätt. Brunn är billigast.

Se till att brunnen som finns där idag fungerar, det är bättre änn ingen alls

Nederst på väggen bör det sitta en stänkplåt med droppkant. så regnet som träffar betongen inte skvätter upp på väggen.

Ser ut som du drevat med isolering, mellan reglar ock befintilg vägg. isolering suger upp vatten.
Har du syllpapp mot befintliga väggar eller bara mot golvet?

Jag hade själv murat uppp denna vägg, då trä och "källare" inte är någon bra kombination.

Jag har drevat mot väggar och har bara syllpapp mot golvet. Golvet är ca 4cm ifrån marken utifrån och kantlisten ersattes med "gjuta grov c32/40", detta verkar dock suga mycket vatten då det blir mörkt när det regnar. Vi blandade bara utan att använda vibra-stav. Brunnen fungerar så det står aldrig vatten mot väggen men blött blir det ju överallt vid regn, och vid snö yr det ned och lägger sig mot väggen.

Men då låter det som att jag borde ta bort befintlig vägg och mura en vägg istället?
Synd då den gamla väggen i trä fungerat sedan -59 men då var det som sagt kantlist i metall.

Betongplattan under väggen är ju rimligtvis oisolerad och därmed per definition också fuktig. Varför syllpappen inte fungerar som tänkt kan man ju fundera på, kanske står det mer vatten mot väggen än man anar när det regnar.

Att mura en vägg i leca är väl standardmetoden tycker jag, men det förtar inte behovet av att se till att dagvattnet hanteras korrekt.

Har exakt likadan vägg som du.

Till våren ska den rivas och ersättas med betong vägg.
Nedfarten ska ösas igen.
Brunnen utanför går hos mig ner till dräneringen. Den får bli kvar men blir rörbrunn, eller vad man kallar det för.

Behövs det förresten bygglov för det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.