hej.
Vi har byggt på en övervåning på vårat hus.
Håller för tillfället på att isolera övervåningen och ska nu sätta fuktspärr.

Hur sätter jag denna bäst? Ner mellan golvbjälkarna och tejpa mot bjälkarna har jag förstått men det finns ingen plast från undervåningens väggar att överlappa med.
Tejpar jag den längst ner av isoleringen mot pappen som ligger mellan innertak och lösull?

Tacksam för svar.

Hur är ångspärren på undervåningen utförd?

Z zsimpey skrev:
Hur är ångspärren på undervåningen utförd?
Vad jag kan se så sticker det upp nån form av papp ca 2cm, ingen plast iaf

Om det tidigare var oinredd övervåning och huset är av nyare snitt borde det sitta en ångspärr på undersidan åsarna/takstolarna.lyft på isoleringen på övervåningen och kika.

Z zsimpey skrev:
Om det tidigare var oinredd övervåning och huset är av nyare snitt borde det sitta en ångspärr på undersidan åsarna/takstolarna.lyft på isoleringen på övervåningen och kika.
Det var inredd och isolerad övervåning tidigare, minns att det var papp och inte plast närmast inåt efter isoleringen. Antagligen samma på nedervåningen.
Fungerar denna papp som nån typ av fuktspärr eller har dom helt enkelt inte byggt med difussionsspärr?
Pappen i ytterväggen på undervåning är liknande den mellan innertak nedervåning och golvisolering som du ser på bilden.

Isåfall var sätter man plasten på övervåningen om det inte finns nån spärr från undervåningen?

• Ytterväggsisolering med grå mineralull och träreglar synligt samt svart papp som kan vara en fuktspärr på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det svarta kan vara en ångbroms. Det spelar inte så stor roll hur du gör med plasten, det viktigare är att plasten på undervåningen är längre in mot mitten av huset så inte den fuktiga luften nere kan kondensera i kattvind. Men hur ser isoleringen ut i väggen på övervåningen är det antydan till fukt mot kall sida? Ser ju bra ut som det är nu, ska du tilläggsisolera väggar /tak? Blir det våtrum uppe?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.