hej.
Vi har byggt på en övervåning på vårat hus.
Håller för tillfället på att isolera övervåningen och ska nu sätta fuktspärr.
Hur sätter jag denna bäst? Ner mellan golvbjälkarna och tejpa mot bjälkarna har jag förstått men det finns ingen plast från undervåningens väggar att överlappa med.
Tejpar jag den längst ner av isoleringen mot pappen som ligger mellan innertak och lösull?
Tacksam för svar.
Vi har byggt på en övervåning på vårat hus.
Håller för tillfället på att isolera övervåningen och ska nu sätta fuktspärr.
Hur sätter jag denna bäst? Ner mellan golvbjälkarna och tejpa mot bjälkarna har jag förstått men det finns ingen plast från undervåningens väggar att överlappa med.
Tejpar jag den längst ner av isoleringen mot pappen som ligger mellan innertak och lösull?
Tacksam för svar.
Det var inredd och isolerad övervåning tidigare, minns att det var papp och inte plast närmast inåt efter isoleringen. Antagligen samma på nedervåningen.Z zsimpey skrev:
Fungerar denna papp som nån typ av fuktspärr eller har dom helt enkelt inte byggt med difussionsspärr?
Pappen i ytterväggen på undervåning är liknande den mellan innertak nedervåning och golvisolering som du ser på bilden.
Isåfall var sätter man plasten på övervåningen om det inte finns nån spärr från undervåningen?
Det svarta kan vara en ångbroms. Det spelar inte så stor roll hur du gör med plasten, det viktigare är att plasten på undervåningen är längre in mot mitten av huset så inte den fuktiga luften nere kan kondensera i kattvind. Men hur ser isoleringen ut i väggen på övervåningen är det antydan till fukt mot kall sida? Ser ju bra ut som det är nu, ska du tilläggsisolera väggar /tak? Blir det våtrum uppe?
Klicka här för att svara