Hej, köpte för några månader sedan ett hus (därmed husägare för första gången). Huset är byggt -49 i lättbetong.

I huset (bottenvåning) finns en yta som tidigare använts som garage/förråd, vilken jag omvandlat till motionsrum. Rummet är 3x5m med 2,3 m i takhöjd. Golvet utgörs av oisolerad betongplatta, numer med hålfiltsmatta ovanpå. Puts på väggarna. Förutom dörr till resterande del av huset finns en oisolerad garageport.

Jag har ett löpband i rummet som används frekvent (därav motionsrum). Då ventilationen begränsas till väggventil (20x20 cm) samt att garagedörren inte sluter helt tätt, uppstår vissa utmaningar med fuktig luft (dock enbart vid träning).

Till frågan. Jag ska nu byta ut garageporten till altandörrar i glas. Dessa kommer bli betydligt tätare, varför ventilationen sannolikt försämras ytterligare. Hur kan man göra för att förbättra luftomsättningen, räcker det med en fläkt i väggventilen? Eller kommer detta enbart ge marginell effekt? Måste jag ta upp ytterligare ventiler i väggen? Är avfuktare en möjlighet?

Huset har i övrigt inga problem med fukt.

Tacksam för svar /Erik

sätt in en fuktstyrd paxfläkt, det borde räcka.

Ok, låter ju som en smidig lösning. Tack för tips! Hur bör man tänka kring tilluft? Förstår som att pax-fläkten hanterar frånluft och skapar undertryck. Behöver man ytterligare en ventil som släpper in luft?

Nä det behövs nog inte såvida du har bra ventilation i resten av huset

Ok, lysande. Stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.