Äldre trähus 1920tal. Stående panel där ( plast?) färgen börjat släppa och brädorna nedtill ser anfrätta ut fuktmätaren visar 35%, på enstaka områden rött 100% med mindre men tydligt murkna områden. Man har byggt en rullstolsramp som är i dåligt skick i direkt anslutning mot väggen. kan det vara den? Eller felval av färg, som varit för tät. (Eller hemska tanke läckage uppifrån . ) Vad gör jag nu ? Vem vänder jag mig till som kan ge mig rätt råd?
(Har svårt att få tag på hantverkare . Upplever dem jag sökt kontakt med som opålitliga och nonchalanta. )
(La på linolja idag på tränakna ytor därför så det ser områdena mörkare ut än de är.

• 20260711_225102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260711_225128.jpg
    Skapa konto
  • 20260711_225926.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Kan du lägga upp foto på hur det ser ut? Är det stora områden som är rötskadade?

K KB Ason skrev:
Äldre trähus 1920tal. Stående panel där ( plast?) färgen börjat släppa och brädorna nedtill ser anfrätta ut fuktmätaren visar 35%, på enstaka områden rött 100% med tydligt murkna områden. Man har byggt en rullstolsramp som är i dåligt skick i direkt anslutning mot väggen. kan det vara den? Eller felval av färg, som varit för tät. Vad gör jag nu ? Vem vänder jag mig till som kan ge mig rätt råd?
(Har svårt att få tag på hantverkare . Upplever dem jag sökt kontakt med som opålitliga och nonchalanta. )

Panelen är rutten i nederkant och rampen ska inte ligga kloss an mot panelen.

Bestäm dig för om du vill byta hela panelen, eller bara byta nederdelen av panelen (ser kanske inte så snyggt ut). Rampen måste ändras så att det blir en spalt mot den nya panelen.

Kontakta en snickare med ditt val, gratis rådgivning är det svårt att få någon att ställa upp på.

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
All träpanel ruttnar upp snabbt om den är utsatt för det kraftiga markskvätt som blir av hårdgjorda ytor jämte. här är det pga rullstolsrampen som det ser ut som det gör. Så länge den är kvar kommer panelen att bli fuktskadad där jämte.
Det ser ut som en gavelsida vilket betyder att det finns inget skyddande takutsprång som skyddar från regn. Antagligen också en sida som får ta mkt blåst.

Om rampen behövs så sätt plåtpanel på fasaden den nedre halvmetern från rampen. (Och naturligtvis med ett regnskydd/bleck i ovankant.)
Lite snyggare är att göra midja på huset med vattbräda/droppnos och bara byta den nedre panelen under midjan. Dock, med rampen kvar så behöver den panelen antagligen bytas vart 10:e år eller så.

K KB Ason skrev:
Vem vänder jag mig till som kan ge mig rätt råd?
J Persson Bygg&Snickeri i Njurunda

Oldboy Oldboy skrev:
All träpanel ruttnar upp snabbt om den är utsatt för det kraftiga markskvätt som blir av hårdgjorda ytor jämte. här är det pga rullstolsrampen som det ser ut som det gör. Så länge den är kvar kommer panelen att bli fuktskadad där jämte.
Det ser ut som en gavelsida vilket betyder att det finns inget skyddande takutsprång som skyddar från regn. Antagligen också en sida som får ta mkt blåst.

Om rampen behövs så sätt plåtpanel på fasaden den nedre halvmetern från rampen. (Och naturligtvis med ett regnskydd/bleck i ovankant.)
Lite snyggare är att göra midja på huset med vattbräda/droppnos och bara byta den nedre panelen under midjan. Dock, med rampen kvar så behöver den panelen antagligen bytas vart 10:e år eller så.
Tack för bra svar
( rampen o verandan kommer rivas)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.