Upptäckte fuktsläpp (kändes torrt nu) i tvättstugan när vi drog fram maskinerna. Rakt utanför sitter platonmattan löst/lossnat från kantlisten. I hörnet har vi en stupränna som släpper vattnet rakt ner, med en sån uppfällbar ränna som vi försöker att alltid ha nere utom vid gräsklipp, men nog glöms det ibland (barnen leker) ökar ju på vattnet ännu mer.

Jag tänker att boven i detta läge kan vara den lösa kantlisten. Min tanke är att sätta ny kantlist och kanske sätta en regntunna i hörnet för att fånga vattnet. Vill inte gärna behöva dränera om, om vi ej måste 😅oklart när det senast är dränerat.

Vi bor i souterräng, på berg. Har väg ovanför oss och hus nedanför.

Har någon något bra tips på vad som är smart att göra/inte göra? Bör vi skrapa lös fuktskadan inomhus eller bara låta det torka upp?

• Lösa kantlister vid husgrund med platonmatta synlig, omgiven av gräs och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platonmatta vid grundkant med lös kantlist mot husvägg, omgiven av vegetation och träregel.
    Skapa konto
  • Platonmatta längs husvägg med lösa kantlister, omgiven av gräs och torra löv. Brickvägg synlig ovanför den svarta mattan.
    Skapa konto
  • Fuktskada på vägg i tvättstuga, visa bubblig och skadad yta ovan mörka golvplattor.
    Skapa konto
  • Fuktsläpp på väggen i ett hörn av en tvättstuga, med bubblig färg och kakelgolv synligt. Sladdar hänger längs väggen.
    Skapa konto
  • Fuktsläpp på vägg i tvättstuga bakom maskiner, mörk färg på kaklat golv och synliga rör.
    Skapa konto
Skrapa bort allt fuktskadat bruk och putsa nytt. kör ej gipsputs.
Se till att få bort dagvattnet från stuprännorna. Kör regntunnor om du vill, men se till att hängrännevattnet aldrig kan flöda ut intill fasad . Annars enkelt att schakta själv ner dagvattenrör och ansluta mot stenkista minst 4-5 m bort. Listen har nog inte släppt nyligt. Det är jordmaterialet som satt sig och dragit loss platonmattan i takt med att ytan sjunkit. Om det finns möjlighet för ytvatten vid nederbörd att leta sig in på fel sida platonmattan kan det ha orsakat stora fuktproblem. Lite konstigt dock att skadan uppstår mitt på väggen tycker jag.//

• Älska
Cykelstigar
  • Laddar…
Börjat skrapa. Lite orolig till höger där det lossnade ganska lätt. Tar hit en snickare på måndag som ska sätta ny list/täta mot befintlig platonmatta. Har igång avfuktaren därinne. Vad mer kan - bör jag göra??

• Flagnande färg och mögelangrepp på vägg efter skrapning, orsakar oro inför renovering och behov av tätningsåtgärder.
    Skapa konto
  • Vägg med avskavd färg ovanför svart klinkergolv, spackelbitar på golvet och synlig vattenkran ovanifrån.
    Skapa konto
  • Del av en vägg där färg och puts har lossnat, med trasiga bitar på golvet. Skadorna syns tydligt mot den mörka golvlisten.
    Skapa konto
  • Vattenskadad vägg i ett rum med plattgolv, bubblor och fläckar tydliga på väggen, tecken på fuktskador.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg med skrapmärken och flagor, med synliga vita repor där färg eller material lossnat, ovanför kakel.
    Skapa konto
  • Vägg med skrapad yta och fuktproblem ovanför golv med svarta plattor och avloppsbrunn.
    Skapa konto
Ser ut som att väggen är målad med tät plastfärg.

Bra med avfuktaren. Har du fuktmätare så mät på lite andra ställen på insida yttervägg. Både I detta rum men även runt I hela källaren. uteslut övriga källor till fuktproblemen. Vet inte hur djupt det är men själv hade jag nog inte kunna hãlla mig från att gräva mig ner på utsidan för att kolla./

Centano Centano skrev:
Ser ut som att väggen är målad med tät plastfärg.
Kan så vara. Lite oklart, ska ta med en bit och kolla hos butik imorn tänker jag. Det är dock ett kombinerat utrymme för tvätt och dusch och en bastu i samma rum (litet utrymme) så det är ju lite lurigt vilken färg man ska ha på väggarna..

• Ritning över kombinerat tvätt- och duschutrymme med bastu, inklusive mått.
    Skapa konto
P pette skrev:
Bra med avfuktaren. Har du fuktmätare så mät på lite andra ställen på insida yttervägg. Både I detta rum men även runt I hela källaren. uteslut övriga källor till fuktproblemen. Vet inte hur djupt det är men själv hade jag nog inte kunna hãlla mig från att gräva mig ner på utsidan för att kolla./
Har ej fuktmätare men jagar runt i släkten pga vill mäta av. Vi har haft en fuktskada pga trasigt rör förra året och då var besiktningsman här och kollade fukt på hela souterrängvåningen och kommenterade att vi hade sjukt bra värden överallt. Lite bubbligt i annan del av tvättstugan men ej dåliga värden där mer att vi ska ha koll. Kan ju ev bero på typ av färg tänker jag?

Väggarna som har färgsläpp, när målades de senast och hur såg väggarna ut innan ommålning? Fanns det släpp i färg och puts då med?

Centano Centano skrev:
Väggarna som har färgsläpp, när målades de senast och hur såg väggarna ut innan ommålning? Fanns det släpp i färg och puts då med?
Oklart. Vi flyttade in i huset 2019 och tvättstugan gjordes om 2017 av dåvarande ägare. Inga bilder hur det såg ut innan. Har inte noterat färgskalorna tidigare då maskiner stått för och allt sett fint och fräscht ut..

Har det varit ett badrum där du har fuktsläpp?
Vet du vad det är för tätskikt isf?
Det finns diffusionsöppna tätskift just för scenarion där det tränger på lite fukt från utsidan.

Helt tät färg eller tätskikt kommer nog orsaka problem även om du fixar platonmattan.

Ursprungsritningarna är sparade ovan. Det är en liten tvättstuga med dusch och bastu..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.