Har hittat fukt i källarväggen på suterränghuset från 70-talet.
Putsen har släppt i stora sjok men när jag tagit bort den lösa putsen har luftfuktigheten i rummet sjunkit från 69% till 55%.
Ser även spår av fuktgenomslag i angränsande rum som är tvättstuga och pannrum.
Vet inte vad tidigare ägaren målat källaren med för färg men vet att tvättstugan målats med plastfärg för några år sedan (mitt fel). Det har även stått saker precis intill väggen.
Innan jag bokar dränering av huset skulle jag vilja göra en fuktundersökning för att klarlägga att det faktiskt är dräneringen som lagt av eller om ytskikt och ventilation varit fel.
Finns det något bra beprövat företag i Stockholmsområdet som gör sådana undersökningar av fukt, dräneringsrör, ytskikt, ventilation och även kommer med en åtgärdsplan för det som påträffas? En fukttekniker/fuktkonsulent som har ett helhetsgrepp och inte enbart fuktmäter.
Till saken hör också att huset är tänkt att säljas inom några år då det blivit för stort när barn flyttat ut. Det känns oerhört jobbigt att lägga ut flera 100 tusen kronor på åtgärder i ett hus där jag inte kommer att bo kvar, samtidigt måste det ju gå att sälja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.