Byggfirman lämnade med enbart två insatta
Tilluftsventiler och dessa verkar inte göra något jobb, precis som luften som är helt stilla stående så verkar det inte direkt komma ny luft via dessa och knappt något ut heller för den delen

QUOTE="Jonatan79, post: 5073820, member: 153013"]Plast = du måste hålla garaget varmt för att inte få fuktproblem. Du måste även ventilera väl[/QUOTE]

Vi fick endast 2 tilluft mittemot portarna på andra sidan väggen uppe i takhöjd nästan. Och man känner direkt att det inte kan både komma in och ut luft från samma grej, blir ingen genomgång i garaget och luften blir helt stilla,

QUOTE="Nyblivenhusägare123, post: 5073822, member: 174030"]Hej har oxå ett garage på 50 kvadrat, när vi byggde fick vi 4 ventiler på garaget, två på framsidan kortsida sitter typ 50 cm från backen, sen två ventiler på baksidan kortsidan ca 2 meter från backen. Just för få cirkulation på luften, har även en luftvärmepump som håller 8 grader just nu för elen är för dyr märker inte av nån större fukt på väggar och sånt men golvet torkar inte fort direkt…[/QUOTE]

S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Isolering är en sak, är det plast i väggen eller ej? Ventilhål hjälper föga, in med en fläkt, billigare i drift än en avfuktare.
I drift?… Hur kan det vara billigare att suga ut uppvärmd luft än att avfukta den man har? All energi in i avfuktaren ger minst samma mängd värme. Du kan ju inte bara se på angiven effekt fläkt kontra avfuktare…

Till TS: ska du ha bra effekt på avfuktaren måste du stänga ventilationen helt och ha åtminstone 15 grader. Fungerar inte det har du en för dålig avfuktare.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S Söne skrev:
I drift?… Hur kan det vara billigare att suga ut uppvärmd luft än att avfukta den man har? All energi in i avfuktaren ger minst samma mängd värme. Du kan ju inte bara se på angiven effekt fläkt kontra avfuktare…

Till TS: ska du ha bra effekt på avfuktaren måste du stänga ventilationen helt och ha åtminstone 15 grader. Fungerar inte det har du en för dålig avfuktare.
Luftvärmepumpen borde vara mer effektiv än avfuktaren ? Cop-värdet spelar väl in här ?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har en Woods för garage 100 kvadrat
Och vårat garage är 50. Har på full styrka. Och fukten har bara ökat sen jag satte på den.
Innan när jag vädrar samt haft värme har fukten varit 50-54% nu efter minst 24 timmar så är det 68%

QUOTE="Söne, post: 5073833, member: 177591"]I drift?… Hur kan det vara billigare att suga ut uppvärmd luft än att avfukta den man har? All energi in i avfuktaren ger minst samma mängd värme. Du kan ju inte bara se på angiven effekt fläkt kontra avfuktare…

Till TS: ska du ha bra effekt på avfuktaren måste du stänga ventilationen helt och ha åtminstone 15 grader. Fungerar inte det har du en för dålig avfuktare.[/QUOTE]

A
Isolering är en sak, är det plast i väggen eller ej? Ventilhål hjälper föga, in med en fläkt, billigare i drift än en avfuktare.
vad ska en fläkt fylla för funktion?

Har fläkt på min värmepump med det gjorde inget, då körs ju ingen varmluft, så antigen varmt, kallt, fläkt eller avfukta genom värmepumpen

A Aunty skrev:
vad ska en fläkt fylla för funktion?

A
Berra86 Berra86 skrev:
Har fläkt på min värmepump med det gjorde inget, då körs ju ingen varmluft, så antigen varmt, kallt, fläkt eller avfukta genom värmepumpen
tilluftsventilerna kommer inte hjälpa dig överhuvudtaget.
luften utomhus är kall och har en hög RF den kan inte bära någon som helst extra fukt.

Det är inte så att garaget är nybyggt och det är massa byggfukt kvar i garaget som inte torkat ut?

S
Luftvärmepumpen borde vara mer effektiv än avfuktaren ? Cop-värdet spelar väl in här ?
Ja alltså varken du eller jag verkar vara ingenjörer men det luftutbytet som krävs för ventilera ut stora mängder vatten är ju enormt. Känns som att bra cop inte hjälper till så mycket då. Jag har i vart fall mycket låga driftskostnader på mitt garage tack vare stängd ventilation. Ett annat intressant alternativ är en fuktstyrd mini-ftx men funktionen lär vara lite sisådär…

Ja precis, antingen stängda ventiler med avfuktare eller öppna med värme och fläkt i väggen.

Garaget är byggt för 3 år sedan, först förra året märkte vi av svart mögel på sargen till trappan upp på ’vinden’ taket

höjer jag värmen till 20-25 grader i garaget och på vinden är det som utomhus, så bildas kondens och säkert så det börjat mögla där

nu hade det även börjat nere i garaget för luften står bara still, skit ventilerna funkar ju knappt,
Luften står bara still, blir bara mer som en bastu nästan i luften,

just nu har vi sänkt till 16 grader
Avfuktare på
Ventilerna stängda

A Aunty skrev:
luften utomhus är kall och har en hög RF den kan inte bära någon som helst extra fukt.

Det är inte så att garaget är nybyggt och det är massa byggfukt kvar i garaget som inte torkat ut?
A Aunty skrev:

Helklart brist fällig ventilation.
Köp en kanalfläkt eller paxfläk för att att mekaniskt skapa ett undertryck i garaget.

hur kan du köra med stängda ventiler? Då kommer ju aldrig fukt ut och allt
Regnvatten från bilarna hamnar i plattan som sen väggarna suger upp?? Det är ju någotsånt problem som gett oss mögel, att inte ventilationen cirkulerar ut gammal luft med fukt och tar in även ny fräsch luft

S Söne skrev:
Ja alltså varken du eller jag verkar vara ingenjörer men det luftutbytet som krävs för ventilera ut stora mängder vatten är ju enormt. Känns som att bra cop inte hjälper till så mycket då. Jag har i vart fall mycket låga driftskostnader på mitt garage tack vare stängd ventilation. Ett annat intressant alternativ är en fuktstyrd mini-ftx men funktionen lär vara lite sisådär…

Unikt namn
Att avfukta bort en större vattenpöl från två bilars snöslask är en ordentig uppförsbacke.

Det kan säkert bli 10liter vatten av två bilar, som först då ska bli "luft fukt" genom avdunstning.

Din "100kvm" avfuktare är sannolikt inte tillräcklig för den typen av fuktbelastning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur fungerar det?
Är inte så bra på vad å hur detta fungerar

P PontusH skrev:
Helklart brist fällig ventilation.
Köp en kanalfläkt eller paxfläk för att att mekaniskt skapa ett undertryck i garaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.