Vi har byggt en kattlucka från hallen till ett förråd precis utanför vår ytterdörr (sedan har katterna ytterligare en lucka ut genom förrådsdörren). Efter att ha läst på lite så insåg vi att det var noga med att det inte skulle krypa in fuktig inomhusluft i isoleringen, så vi har sett till att det är tätt in mot isoleringen.
Läste också ett tidigare inlägg på detta forum och följde deras råd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kattlucka.323073/
Idag såg jag dock att det kommit fukt under väggen (se bild). Undrar om det är fuktig luft som går ut genom kattluckan och sedan kondenserar vid golvet så det blir fukt? Eller är det något annat som är lurt? Ovanför är det samma tak över både hallen och förrådet.
Konstigt också att jag kan ta in ett finger där under mellan betongen och väggen, flera centimeter in... ska det inte vara en regel/syll där som väggen står på? Det är fuktigt när jag sticker in fingret där i alla fall.
Hus byggt 1988, dock tror jag det är lite tjockare väggar och mer isolering än typiskt för 80-talet. Fuktspärren sitter 5 cm innanför inomhusgipsen.
Vi byggde detta i höstas och jag har varit i förrådet varje dag sedan dess för att rensa katternas lådor och detta är första gången jag ser något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder