Jag håller på med en utbyggnad av fritidshuset och har isolerat färdigt invändigt. Då utrymmet (ett sovrum) värmdes upp och togs i bruk i helgen, så upptäckte jag att bakom isoleringen i installationsskiktet var det alldeles blött. Väggen består av vindduk, 95 mm isolering, ångbroms samt 45 mm i installationsskiktet. Ångbromsen var alltså blöt på insidan.

Frågan är då om detta är normalt eller om det kommer orsaka problem? Bör jag sätta in en frånluftsfläkt i taket, trots att detta utrymme är ett sovrum?

Misstänker att grundorsaken är att väggisoleringen är för tunn (95 mm) i förhållande till installationsskiktet. Ska jag helt sonika plocka bort isoleringen i installationsskiktet för att flytta ut daggpunkten? Blir dyra uppvärmningskostnader, men jag vill ju inte få mögel i väggen.

Tacksam för tips och råd!

Isoleringens tjocklek utanför och innanför ångbromsen spelar in. Tumregeln är att 2/3 ska vara utanför, vilket du uppfyller. Men det är oxå så att i nya byggen så avger material fukt under första tiden, detta bli extra tydligt när du precis startar igång värmen. Hög luftfuktighet gör att mer fukt kondenseras tidigare mot kalla ytor.

Det kan vara klokt att värma upp rummet, ta bort den inre isoleringen och köra en avfuktare en tid innan (torr) isolering åter monteras och väggarna stängs.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Kan ju börja med att säga att jag inte alls har koll, men kreosot har väl en mycket mörkare färg, mörkbrunt, nästan svart. Kolla på en telefonstolpe så kan du se hur de bör se ut. Dessa är ju dock rejält impregnerade tryck- eller värmeimpregnerade så det är ju möjligt att de "bara" penslat på det och att det i så fall kan vara mycket ljusare i färgen. Dock finns det ju ganska lite anledning att behandla med kreosot på insidan av vinden så det känns inte så troligt. Tycker också att det mest ser ut som gammalt trä.

• Haha
Buildgates
  • Laddar…
P
M MorpH skrev:
Kan ju börja med att säga att jag inte alls har koll, men kreosot har väl en mycket mörkare färg, mörkbrunt, nästan svart. Kolla på en telefonstolpe så kan du se hur de bör se ut. Dessa är ju dock rejält impregnerade tryck- eller värmeimpregnerade så det är ju möjligt att de "bara" penslat på det och att det i så fall kan vara mycket ljusare i färgen. Dock finns det ju ganska lite anledning att behandla med kreosot på insidan av vinden så det känns inte så troligt. Tycker också att det mest ser ut som gammalt trä.
Har du svarat i fel tråd? 😉

G Gabbe1 skrev:
Isoleringens tjocklek utanför och innanför ångbromsen spelar in. Tumregeln är att 2/3 ska vara utanför, vilket du uppfyller. Men det är oxå så att i nya byggen så avger material fukt under första tiden, detta bli extra tydligt när du precis startar igång värmen. Hög luftfuktighet gör att mer fukt kondenseras tidigare mot kalla ytor.

Det kan vara klokt att värma upp rummet, ta bort den inre isoleringen och köra en avfuktare en tid innan (torr) isolering åter monteras och väggarna stängs.
Tack för svar. Då hoppas jag att detta är övergående så jag kan sätta igen väggen med gott samvete.

Buildgates Buildgates skrev:
Tack för svar. Då hoppas jag att detta är övergående så jag kan sätta igen väggen med gott samvete.
Vad har du för vindduk det måste vara en diffusionsöppnare duk än de enklare vinddukarna. De är för täta helt enkelt.

Vindduken är T-vind Super. Som ångbroms sitter det Mataki D20 i tak och väggar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.