Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

FTX Luftvärmesystem QLV6 RIQUMA någon kunnig?

1. B
    Medlem · 56 inlägg
    Hej! Har en 1-plans villa från 1991, som värms upp med hjälp av luftvärme dvs FTX aggregat med elektrisk tillsatts värmare som heter QLV6 och verkar vara RIQUMA som är tillverkare(osäker på detta) men panelen som styr står det RIQUMA på. Samt en luft/luftvärmepump.

Det jag nu eftersöker är någon som är kunnig på detta system, jag hittar knappt nån info om dessa. Enbart nån gammal tråd i olika forum som inte leder till så mycket.

Den enda info jag har är installationsmanualen nedan samt en ritning över hela systemet/ventilationen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4844.jpg

2. R
    Medlem · 32 inlägg

robbman

Medlem
    Hej
    Vad vill du veta?
    Har en likadan system hemma.från 92

3. B
    Medlem · 56 inlägg

Du har PM

4. T
    Medlem · 16 inlägg

Thomjoj

Medlem
    Någon som kan hjälpa till med kvittering av larmet - "Klocka och elmätare överensstämmer inte". Har ändrat klockan så det stämmer. Men funderar på om det har strulat sen man bytte till "ny" elmätare för många år sen då systemet är från -91. Är samma system som oven. Har endast manualen som kom med när man byggde anläggning med ett nummer till Q-service som inte finns kvar längre. Tidigare ägare kvitterade larmet under 15år utan att göra något åt det....

5. B
    Medlem · 56 inlägg

Jag har exakt samma problem... larmar 1 gång om dagen.

6. T
    Medlem · 16 inlägg

Thomjoj

Medlem
    @ByggarMartin Vad står det i din manual om larmet?
    Så här står det i min.

7. B
    Medlem · 56 inlägg

Tjena! Har du kommit till någon lösning om detta?

8. linuseinar
    Medlem · 48 inlägg

linuseinar

Medlem
    Jag har en liknade styrenhet med exakt samma felmeddelande. Flyttade in i huset för ett halvår sen och förra ägaren hade också bara kvitterat felet. Forskade i detta en del när vi flyttade in men kom väl inte fram till så mycket vettigt.

Har ändrat klockan, datum osv. Har för mig att det kom ett annat felmeddelande då istället, något om batteribyte eller liknande. Så jag har testat byta batterier också utan framgång.

Jag hittade något gammal telefonnummer till ett företag som jag ringde och frågade detta om och fick ett tips av honom att gå in i inställningsläge och avaktivera funktionen med dag- och nattsänkning. Jag kom in i läget men hittade inte att det gick att avaktivera. Enligt honom så kunde det vara så illa att det inte gick att fixa felmeddelandet heller men att det inte var nån fara så länge allt funkar.

Men det är ju irriterande såklart så jag hade gärna fixat det. Följer tråden med intresse för att se om något dyker upp

9. T
    Medlem · 16 inlägg

Thomjoj

Medlem
    Har försökt med det mesta. Enligt förra ägaren så ska det försvinna när det blir vintertid... återstår att se.

Har öppnat och försökt demonterat själva syrenen men den sitter fastlödd så de fungerande inte heller. Men behöver iaf kliva upp kl 06:30 så det är iaf en fungerande väckarklocka.

Sen larmar den för filter en gång i månaden men är ju enligt manualen.

så just nu inväntar jag vintertid omställningen.

10. B
    Medlem · 56 inlägg
    jag flyttade in i höstas och min har tutat hela vintern... inne på ditt spår, funderar starkt på att sabotera sirenen om annan lösning inte finns.

11. B
    Medlem · 56 inlägg
    Vi verkar sitta i samma sits, såg du bodde i Sundsvall. Jobbar själv där,

Vi verkar ha samma typ av kåk

12. linuseinar
    Medlem · 48 inlägg

linuseinar

Medlem
    Ok! Dock verkar jag ha turen att mitt åtminstone inte ger ifrån sig något ljud.

13. T
    Medlem · 16 inlägg

Thomjoj

Medlem
    Har nu demonterat styrenheten och pillat bort syrenen. Tyst och skönt nu. Syrenen går att sätta tillbaka, sitter fast med två stift så det är bara att dra den rakt ut.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · 16 inlägg

Thomjoj

Medlem
    Men en annan fråga, vad använder ni för filter för inkommande?

15. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 110 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.