Robblund Robblund skrev:
Frånluften mäts ju i agget. Och någon/några grader förlust känns väl inte jättekonstigt om du har allting draget på vinden?
Har du installerat ftx systemet själv?
Ja, det är på vinden. Nä, inte installerat själv.

M Marcus Persson skrev:
Ja, det är på vinden. Nä, inte installerat själv.
Jag har mitt på vinden åxå och några grader spill åt båda håll.
Installerat det själv så har ingen att fråga..men känns normalt att det blir något kallare då luften är i rörelse i ganska högt flöde i ett metallrör mot ett rum där luften nästan står still.
Har du frågat firman som installerat det?

Ok, ska höra med firman.
Robblund Robblund skrev:
Jag har mitt på vinden åxå och några grader spill åt båda håll.
Installerat det själv så har ingen att fråga..men känns normalt att det blir något kallare då luften är i rörelse i ganska högt flöde i ett metallrör mot ett rum där luften nästan står still.
Har du frågat firman som installerat det?

P
För att krångla till det ytterligare kan jag jag nämna att den tempgivare som sitter i aggregatet förmodligen kan ”kalibreras” i någon undermeny och måste inte överensstämma med den faktiska lufttemperaturen.

Om du ska få någon tillförlitlighet i jämförelsen mellan rumstemperatur och frånluften vid aggregatet bör du alltså använda samma mätgivare/termometer vid bägge mätpunkterna. Helst bör du nog mäta direkt vid frånluftsdonen en bit in i kanalen och i kanalen nära aggregatet.

För att avrunda. Eftervärmaren i vårt aggregat (Flexit uni 3) går nu på ca 8% (av 1200W) vid +2 ute, 19 grader inställt på tilluft och ca 20-22 grader i frånluftstemperatur. Jag saknar tyvärr uppgifter kring Av-luftstemperaturen (temperaturen på frånluften efter värmeväxlaren). All rördragning finns invändigt och aggregatet står i ett delvis uppvärmt utrymme.

Jag tror med andra ord att dina siffror är ganska normala med tanke på att du har rördragning i ett kallt utrymme.

Förstår inte vitsen med att ha extra elvärme i ett FTX-aggregat när man har uppvärmning med bergvärme. Om det inte behövs för avfrostning. En värmepump är väl minst 3 gånger effektivare än direktverkande el!
Med ett Regenair aggregat behövs ingen avfrostning. Verkningsgrad 90+-5%
RGS 300 perfekt för normalstor villa

• Gilla
exerg och 2 till
  • Laddar…
P
Jag kan bara svara för vårt aggregat och det är ganska trist med med en tilluftstemperatur ned mot 15-16 grader vid kallare väderlek (läs 20-30 minus). Då är det skönt med eftervärmare som gör att vi får ett jämnare inomhusklimat.

Nu har vi fjärrvärme, men i TS fall hade jag nog övervägt ett vattenbatteri om tilluftstemperaturen upplevs som ett problem.

Sen finns det väl ytterligare anledningar till att ha ett värmetillskott. Låt säga att man tar frånluft i ett utrymme som inte är fullt uppvärmt, då går det ut över tilluftstemperaturen.

Jag längtar förövrigt till den dag då ventilationsbranschen släpper det här med temperaturverkningsgrad och istället redovisar hur aggregatet levererar sett över hela året, dvs vid mer än en utomhustemperatur.

• Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Det är för snålt isolerat.
Man ska inte se nätmattan.
Eller är det varmt på vinden?

Kan vara fel värden.
Jag har allt på kallvind jag har min eftervärmre avstängd och vi kan ha ner till -35 på vintern

En tilluftstemperatur på 15-16 grader (i takventil) kan väl aldrig vara ett komfortproblem i sig.
Tänk dig enbart frånluftsventilation med friskluftsventiler ovanför fönstren med inströmmande luft på minus 20-30 grader! Finns hus som byggs med detta än i dag.
Det rätta är väl att låta bergvärme/fjärrvärme eller vad man har för primär uppvärmning stå för för mesta uppvärmningen och om man har elvärme i FTX-aggregatet använda denna så lite som möjligt. Ställ in elvärmen att gå igång endast om man upplever komfortproblem pga tillluftstemperaturen, Men börvärdet på tillluften ställer man högre. Antar att man kan ställa dessa värden separat. Har ingen erfarenhet av elvärmda FTX-aggregat
För intresserade:
http://regenair-scandinavia.se/teknik/rgs-serien/
Regenair aggregaten är s.k. kammarväxlande:
http://regenair-scandinavia.se/wp-content/uploads/ByggtTeknik_Nr.5_2013.pdf

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jerfed skrev:
Jag längtar förövrigt till den dag då ventilationsbranschen släpper det här med temperaturverkningsgrad och istället redovisar hur aggregatet levererar sett över hela året, dvs vid mer än en utomhustemperatur.
Alla aggregatstillverkare kan göra en datakörning på sina aggregat, tyvärr lite för få som begär det.
Då får man driftkostnad för både värme och fläktar för sin egen anläggning.
Kräver indata som Var (t.ex. Göteborg, Malmö, Luleå), Luftflöde, Frånluftstemperatur, Tilluftstemperatur m.m.
Tyvärr finns ingen standard för att man skall redovisa aggregat för en viss Ort och Luftflöde vilket gjort jämförelse lättare.

• Gilla
Plupp 170879
  • Laddar…
Jerfed skrev:
det är ganska trist med med en tilluftstemperatur ned mot 15-16 grader vid kallare väderlek (läs 20-30 minus
Jag har det nämnda Regenair, fast storebrorsan RGS-400.
Har inte haft nått problem med kall tilluft även med -35° ute :)

Finns inte ens en elvärmare i aggregatet.. :rofl:

Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag har det nämnda Regenair, fast storebrorsan RGS-400.
Har inte haft nått problem med kall tilluft även med -35° ute :)

Finns inte ens en elvärmare i aggregatet.. :rofl:
Exakt. Jag har RGS-300.
Tydligen inte så vanligt med dessa aggregat i villor. Byggde nytt 168 kvm 1,5 plan 2014
Husleverantören verkade inte ha så bra koll på dessa, men jag valde denna efter lite googlande och kontakt med tillverkaren i Tyresö.
Har inte ångrat det..
De har ju även automatisk "kylåtervinning" Det inträffar om frånlufttemp > önskad temp och utelufttemp > frålufttemp.
Teoretiskt exempel: önskad temp 20, frånluft 24, uteluft 28. Vid 80% verkningsgrad får du 28-0,8(28-24) = 25 grader tillluft
Effekten är marginell, men i alla fall bättre än 28 grader tilluft. Men så borde väl alla FTX-aggregat funka?
På natten när uteluften går under 24 blir naturligtvis direktventilation, dvs ingen spjällväxling.

P
Eftervärmarens vara eller inte vara.

Kortfattat: Ett aggregat utan eftervärmare hade inte fungerat i vårt hus men jag köper att det fungerar i ett nytt eller välrenoverat hus samt i hus där man inte sänker rumstemperaturen för mycket i rum med frånluft.

Den långa versionen:

Vi verkar ha väldigt skilda förutsättningar men jag skulle iallafall inte rekommendera någon att sätta in ett aggregat utan eftervärmare i ett suterränghus från 1970 där delar av källarplanet inte är fullt uppvärmda och dåligt isolerade. Ventilationsbehovet är ju vad det är och att dra ned på ventilationen i dessa utrymmen är inte ett alternativ.

Kall tilluft eller snarare deltat mellan tilluft och rumstemperaturen är ett problem i vårt fall. Det är framförallt i markplan som problemet uppstår då varm luft gärna letar sig uppåt. En del i problemet kan förvisso vara att vi har väggplacerade tilluftsdon och inte takplacerade.

För att råda bot på problemet skulle man som nästa steg kunna laborera med frånluften och öka undertrycket i markplanet för att öka mängden uppvärmd luft till aggregatet. Men i vårt fall skulle det också innebära att läckaget av kall luft utifrån skulle öka. Vårt hus är allt annat än tätt när det kommer till dörrar och fönster.

Då återstår alltså två alternativ för mig. Öka uppvärmningen i utrymmen som i dagsläget inte används eller att värma den kalla tilluften en aning.

Ett gammalt hus med stort värmebehov och stora värmeförluster genom vägg och golv gör att alternativet med uppvärmning av utrymmen som inte används faller bort direkt. I det här läget är det alltså bättre för mig att värma tilluften.

Hur stor merkostnad får jag då av att eftervärma luften?

I mitt fall är kostnaden för den rörliga delen i elavtalet ca 1,25kr/kWh Jag räknar bort den fasta kostnaden eftersom den finns där oavsett hur jag värmer huset.

Kollar jag på vad fjärrvärmen kostar så är snittpriset över en månad som lägst ca 0,8kr/kWh medräknat den fasta avgiften.

Som mest har jag alltså en merkostnad för uppvärmning av tilluften på 45öre/kWh.

Vi har i dagsläget ca 60l/s i tilluftsflöde. Räknar man då lite förenklat med att eftervärmaren i sämsta fall ska värma tilluft från 14 till 19 grader krävs ca (19-14)*60*1,296=389W. Grovt drar aggregatet alltså 0,4kW som mest.

Om eftervärmaren då skulle leverera 0,4kW i en månads tid, vilket känns osannolikt, skulle merkostnaden landa på 0,45*0,4*24*31=134kr den månaden.

För mig är det alltså en försumbar kostnad i jämförelse med investeringar och åtgärder jag måste göra för att slippa eftervärmaren. I TS fall med bergvärme och med billigare fjärrvärme blir det förstås en annan kalkyl. Istället för en merkostnad på 45öre/kWh blir det istället kring 1kr/kWh med bergvärme och en ökad månadskostnad med ca 300kr.

Nu känner jag att det här gled ifrån trådens ämne en aning men känner att det är fel att säga att eftervärmare är onödigt osv.

Nämnda aggregat utan eftervärmare är säkert bra men i just den här tråden luktar det produktplacering.

Jerfed skrev:
suterränghus från 1970
Mitt sutteränghus är byggt 1976 :)

Anledningen till att aggregatet saknar eftervärmare är att det är så effektivt att luften blir tillräckligt varm ändå (y)

Produktplacering nej.
Nöjd kund ja :)

Jag har ett Heru 130 EC placerat på kallvind haft i 10år
har eftervärmare men slagit av den.
hus från 1973 fast enplanshus och fönster som sattes nya just före FTX installerades.

Varför vi valde FTX för att vi inte klarade av innomhusklimatet med självdrag efter att ha bott i lägenhet tidigare med bra ventlation.
Det var även ett bra alternativ ist för ventiler i fönstrena tyckte dom som sålde fönster.

P
Jarlingar Jarlingar skrev:
Mitt sutteränghus är byggt 1976 :)

Anledningen till att aggregatet saknar eftervärmare är att det är så effektivt att luften blir tillräckligt varm ändå (y)

Produktplacering nej.
Nöjd kund ja :)
Okej, såhär då. Du har två rum, A och B.

I rum A har du 21 grader. I samma rum har du även tilluft som du vill ska hålla 18-19 grader.

I rum B som har frånluft stänger du all uppvärmning och når då bara en rumstemperatur på 15 grader med hjälp av den luft som strömmar till från rum A.

Tror du då att du någonsin klarar att nå önskad tilluftstemperatur utan tillskott från någon annan värmekälla?

Angående produktplacering syftade jag på ett inlägg före ditt. Ber om ursäkt om du kände dig träffad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.