FTX till hus med vidbyggt garage

248 läst  3 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Jag är intresserad av att installera FTX i ett hus som i bodelen i dagsläget bara har frånluft i badrum och tilluft via fönsterventiler. Huset är från slutet av 60-talet och bodelen är på ca 110kvm. Huset har en vidbyggd ekonomidel som innehåller tvättstuga, dusch, garage och förråd, totalt 50-60 kvm. Bodelen har sadeltak medan ekonomidelen har platt tak. Övergången från bodelen till ekonomidelen är via vanlig innerdörr.

Hur ska anläggningen utföras för att det ska bli korrekt?

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Hej och välkommen till BH!

Med platt tak är det förmodligen omöjligt, iaf svårt/komplicerat, att dra ventilationsrör där. Är det krypgrund kan det kanske gå att dra dem där, annars blir det synligt inomhus som de får dras.

Frånluft vill ni ju ha i badrum och tvättstuga i plattaksdelen. Om dörren till den delen normalt är stängd så kan det vara så att det också behövs en tilluft där någonstans.

Har ni ritning/planlösning så blir det lättare att ge förslag.

3. N
    Medlem Nivå 1
  4. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    "Huset står på platta. I min tanke så hade tvättstuga, dusch och bastu vara fint att få med i FTX-system. Men tillhör det garagets brandcell?"
    Finns nog en risk för det. Är det en brandklassad dörr mellan garage och tvättstuga?

"Garaget+förråd tänker jag att en frånluftsfläkt och en friskluftsventil skulle vara vettigt för att hålla undertryck så att inte avgaser kommer in i huset."
    Det bör fungera ja. Dock så tvivlar jag på att ett garage (garageport) är så täta att undertryck går att åstadkomma.
    Tätlister till dörren mellan garage och tvättstuga är nog att rekommendera om det inte redan finns.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: