12 668 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
FTX: Systemair vs Fläktwoods
Skulla jag tro iaf...Men eftersom man sitter i en villa slipper man se OVK besiktningskostnaderna med påföljande åtgärder. (I vår Brf kostade sista OVK omgången 800 000 !!, ca 3200/lgh)..Och då har vi bara mekaniskt frånluft..Rrrrr skrev:
Ju enklare desto bättre...Självdrag i "eldad" murstock på vintern & myggfönster på sommaren!!
Billigare kommer man inte undan.,..d^_^b
Det är ingen storkvalitetsskillnad mellan FlaktWoods aggregat och systemair.
Om det anses vara mer problem med minimastrar och kryddhylleaggregat från 80 talet än andra fabrikat såkan ju det bero på att SvenskaFläktfabrikenpå 80 talet hade mer än 80% av marknaden på småaggregat.
Teknikutvecklingen på små aggregat har varit stor de senaste 5 åren med likströmsfläktar och styrfunktioner för flödesreglering. Vad gäller värmeväxlare så är det inte heller där någon större kvalitetsskillnad mellan aggregaten.
Den största skillnadenmellanaggregaten från Flaktwoods och Systemair är styrfunktionerna för flödesreglering.
Fläkt har en panel utan kopplingsur där man placeraren manöverpanel vid entren där man manuellt växlar mellan borta hemma och forcerad drift.
Systemair har kopplingsur med möjlighet till programering av tider för hemma och bortaläge.
Om de byter aggregat till ett fläkt woods så motsvarar RDAR systemairs 700DCV storleksmässigt.
/Patrik
Om det anses vara mer problem med minimastrar och kryddhylleaggregat från 80 talet än andra fabrikat såkan ju det bero på att SvenskaFläktfabrikenpå 80 talet hade mer än 80% av marknaden på småaggregat.
Teknikutvecklingen på små aggregat har varit stor de senaste 5 åren med likströmsfläktar och styrfunktioner för flödesreglering. Vad gäller värmeväxlare så är det inte heller där någon större kvalitetsskillnad mellan aggregaten.
Den största skillnadenmellanaggregaten från Flaktwoods och Systemair är styrfunktionerna för flödesreglering.
Fläkt har en panel utan kopplingsur där man placeraren manöverpanel vid entren där man manuellt växlar mellan borta hemma och forcerad drift.
Systemair har kopplingsur med möjlighet till programering av tider för hemma och bortaläge.
Om de byter aggregat till ett fläkt woods så motsvarar RDAR systemairs 700DCV storleksmässigt.
/Patrik
Hade jag vetat i detalj så hade jag talat om det för dom. Men en kvalificerad gissning är väl att de köpt sämre kvalite på styr komponenter.
Allt är väl en avvägning. De tjänar ju pengar på reservdelsmarknaden med.
Allt är väl en avvägning. De tjänar ju pengar på reservdelsmarknaden med.
Tjoa skrev:
Ändrat uppfattning om Fläktwoods "Tjoa"?. Du skrev för drygt ett år sedan och rekommenderade då Fläktwoods......
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/108554-vaelja-och-dimensionera-ftx-till-nybygge.html
Utan att prata om specifika agg. så en sak att se upp med är drivenergin som behövs!
Jag har ett SystemAir som är 5år, om jag skulle köra det på injusterat värde så drar det 2*165W/h = 8700h * 330W = 2.871kWh/år
Moderna agg är säkert bättre, men detta är en stor sak att ha koll på.
Jag har ett SystemAir som är 5år, om jag skulle köra det på injusterat värde så drar det 2*165W/h = 8700h * 330W = 2.871kWh/år
Moderna agg är säkert bättre, men detta är en stor sak att ha koll på.
Japp, ingenting är statiskt.dangus skrev:
Saker kommer och går beroende på vad som händer med företagen
Nästa år kommer jag säkert ha bytt åsikt igen beroende på hur Fläktwoods tacklar dom bekymmer de har.
Redigerat:
Jag har för mig att maxeffekten är nåt sånt på mitt agg som jag nu har sett är ett systemair. Det blev rätt!
Men det går ju inte på maxeffekt jämt om man gör en vettig programmering. I Energikalkylen tror jag förbrukningen var beräknad till runt 2000kWh men det är med kontinuerlig drift. Lägger man dessutom in ett veckoschema kan man ju lätt dra bort 30-40 timmar på en vecka vilket reducerar förbrukningen ytterligare med runt 20% och man hamnar då runt 1500kWh. Då blir det inte så mycket med tanke på vad återvinningen kan bli.
Men det går ju inte på maxeffekt jämt om man gör en vettig programmering. I Energikalkylen tror jag förbrukningen var beräknad till runt 2000kWh men det är med kontinuerlig drift. Lägger man dessutom in ett veckoschema kan man ju lätt dra bort 30-40 timmar på en vecka vilket reducerar förbrukningen ytterligare med runt 20% och man hamnar då runt 1500kWh. Då blir det inte så mycket med tanke på vad återvinningen kan bli.
Har själv en RDAR från FW och måste säga att jag är mycket nöjd. Lätt att justera in och fungerat klockrent. Tog hjälp av en nära bekant som jobbar med ventilation och han var nöjd med kvaliteten på deras aggregat ( i alla så pass att han rekommenderade det till mig...). Har inte koll på årsförbrukningen på aggregatet men jag fick ingen ökning av årsförbrukningen efter installation jämfört med innan. Har ett gammalt hus som vi konverterade till bergvärme först och sedan även passade på att dra in rör för ventilation och FTX men den anläggningen driftades först efter ett par år. Därför har jag koll på att det inte blev någon skillnad i totalförbrukning.