11 753 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
Välja och dimensionera FTX till nybygge
Sida 1 av 3
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det ska vara roterande och med EC motorer (anledning: roterande för att slippa kondensledning, och bevara en del av fuktigheten i luften som ventileras ut , EC för att de drar betydligt mindre ström, samt för att slippa buller utifrån som det blir med ventiler i ytterväggarna )
Det ska inte sitta på vinden utan i tvättrummet, och spisutsuget ska inte kopplas ihop med ftx:en
boyta är 177,5 kvm vilket med 1,70 i takhöjd och en del ryggåstak ger 523,5 kubikmeter (motsvarar 209 kvm med 2,50 i takhöjd)
'3.1 Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 1999:25)
I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5
rumsvolymer per timme (rv/h). Detta innebär att luften bör bytas ut varannan timme.
Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s
per m2) golvarea eller 4 l/s per person.'
När det gäller frånluftsflödet bör man i kök respektive badrum ha ett minsta flöde på 10 l/s.
Detta ger som minimum:
0,35 l/s gånger 177,5 kvadratmeter ger 62,12 l/s för hela bodelen
0,5 gånger 523kubikmeter ger 261,5 kubikmeter per timme = 72,63l/s
Helst vill jag ha ett par olika atlernativ som är ganska enkelt utbytbara mot varandra... då man får se vad man får för offerter när det är dags att installera dem.
Fanns det detaljerade anvisningar hos lindab? någon som har en länk isåfall?
cadvent? räcker det att ha programmet eller måste man ha nån sorts databas oxå?
Det ska inte sitta på vinden utan i tvättrummet, och spisutsuget ska inte kopplas ihop med ftx:en
boyta är 177,5 kvm vilket med 1,70 i takhöjd och en del ryggåstak ger 523,5 kubikmeter (motsvarar 209 kvm med 2,50 i takhöjd)
'3.1 Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 1999:25)
I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5
rumsvolymer per timme (rv/h). Detta innebär att luften bör bytas ut varannan timme.
Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s
per m2) golvarea eller 4 l/s per person.'
När det gäller frånluftsflödet bör man i kök respektive badrum ha ett minsta flöde på 10 l/s.
Detta ger som minimum:
0,35 l/s gånger 177,5 kvadratmeter ger 62,12 l/s för hela bodelen
0,5 gånger 523kubikmeter ger 261,5 kubikmeter per timme = 72,63l/s
Helst vill jag ha ett par olika atlernativ som är ganska enkelt utbytbara mot varandra... då man får se vad man får för offerter när det är dags att installera dem.
Fanns det detaljerade anvisningar hos lindab? någon som har en länk isåfall?
cadvent? räcker det att ha programmet eller måste man ha nån sorts databas oxå?
Redigerat:
Jag är oxå inne på att installera vägghängd
roterande FTX med EC-motor i vårt bygge.
Om man dimensionerar anläggningen "rum för rum" så kan det hända att
man kommer fram till ett högre värde på lämplig luftomsättning, dessutom
bör man ha kapacitet kvar för att kunna forcera ventilationen vid speciella
tillfällen, festligheter mm. I vårt hus blev minimikravet 60l/s men med hänsyn
till varje rums specifika behov så kom vi fram till att 75l/s vore mer lämpligt...
Ett råd är att dimensionera luftflödet vid ett tryckfall på 200Pa (Om ni inte har
ett beräknat slutvärde att tillgå) då har ni troligen en viss överkapacitet för
forcering och fläktarna behöver inte gå på max, vilket innebär lägre energiförbrukning, lägre ljudnivå & längre livslängd.
De alternativ jag har kommit fram till är:
SystemAir VX700 EV
http://catalogue.systemair.com/SE/itemgroup/205.aspx
http://www.rcv-energiteknik.se/?cat_id=112
Flexit SL4 R
http://www.flexit.no/shop/
http://www.luftbutiken.se/index.php?cPath=128_355_217
Heru 140T --Kommer först efter semestern (prel.)
http://www.rcv-energiteknik.se/?cat_id=112
http://www.ostberg.com/?gclid=CK7hhf_hxZgCFVaK3godBlG80g
-Priserna verkar ligga runt 23-25.000 för alla tre & dom har liknande prestanda.
Så för min del tror jag att finesserna får avgöra i slutändan, men jag kommer inte
att köpa förrän till sommaren, så jag har lite betänketid...
roterande FTX med EC-motor i vårt bygge.
Om man dimensionerar anläggningen "rum för rum" så kan det hända att
man kommer fram till ett högre värde på lämplig luftomsättning, dessutom
bör man ha kapacitet kvar för att kunna forcera ventilationen vid speciella
tillfällen, festligheter mm. I vårt hus blev minimikravet 60l/s men med hänsyn
till varje rums specifika behov så kom vi fram till att 75l/s vore mer lämpligt...
Ett råd är att dimensionera luftflödet vid ett tryckfall på 200Pa (Om ni inte har
ett beräknat slutvärde att tillgå) då har ni troligen en viss överkapacitet för
forcering och fläktarna behöver inte gå på max, vilket innebär lägre energiförbrukning, lägre ljudnivå & längre livslängd.
De alternativ jag har kommit fram till är:
SystemAir VX700 EV
http://catalogue.systemair.com/SE/itemgroup/205.aspx
http://www.rcv-energiteknik.se/?cat_id=112
Flexit SL4 R
http://www.flexit.no/shop/
http://www.luftbutiken.se/index.php?cPath=128_355_217
Heru 140T --Kommer först efter semestern (prel.)
http://www.rcv-energiteknik.se/?cat_id=112
http://www.ostberg.com/?gclid=CK7hhf_hxZgCFVaK3godBlG80g
-Priserna verkar ligga runt 23-25.000 för alla tre & dom har liknande prestanda.
Så för min del tror jag att finesserna får avgöra i slutändan, men jag kommer inte
att köpa förrän till sommaren, så jag har lite betänketid...
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
hej Snailman,
som du vet är jag såld på Heru. Har själv 75'an och är mycket nöjd. 130'an skulle ha en betydande överkapacitet för om det är det du är ute efter.
Vår har fungerat mycket bra.
vänligen
per
som du vet är jag såld på Heru. Har själv 75'an och är mycket nöjd. 130'an skulle ha en betydande överkapacitet för om det är det du är ute efter.
Vår har fungerat mycket bra.
vänligen
per
finns
Även Temovex har EC-motorer nu.
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/rt_250s-ec.pdf
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/rt_400s-ec.pdf
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/rt_250s-ec.pdf
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/rt_400s-ec.pdf
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
VX700 verkar vara korsströmsväxlare, jag har kollat lite på VR 400 DCV/B men det har ju lägre kapacitet.hakaner skrev:
ska försöka göra så att det lätt går att alternativt montera några olika aggregat utan att det blir för mycket att ändra så man kan vänta med att bestämma sig för vilket aggregat... Ska hålla ett öga på Heru oxå...
Redigerat:
Rätt... SystemAir VR 700 DCV skall det vara; roterande & EC-motor. -Sorry...
Intressant att Temovex har oxå har kommit med EC-motorer, ska kika på dom...
Enligt den återförsäljare jag pratat med så ska Heru "varit på gång" med
EC-motorer ända sedan i höstas, men sista budet var "efter semestern -09"?
Intressant att Temovex har oxå har kommit med EC-motorer, ska kika på dom...
Enligt den återförsäljare jag pratat med så ska Heru "varit på gång" med
EC-motorer ända sedan i höstas, men sista budet var "efter semestern -09"?
Hej Per!Per_Kylsten skrev:
Jag noterar att du verkar nöjd med ditt aggregat. Det låter spontant som ett underdimensionerat aggregat, för om jag inte minns fel från en annan tråd på forumet där du figurerar så har du ett hus på ca 260 m2?
En kompis till mig står i begrepp att bygga ett hus på strax över 200 m2 och 2,5 m i rumshöjd i hela huset, och hans VVS-konsult rekommenderade ett Heru 130S för att vara säker på att få en fullgod ventilation av husets alla delar.
Vad säger injusteringsprotokollet att du uppnår för tryckfall och flöden? Vad har du för genomsnittlig rumshöjd/Vilken byggnadsvolym har du? Kanhända kan min kompis spara en slant om han också vågar gå på den mindre varianten.
Tacksam om detta besvarades snabbt, polarna skall beställa aggregat kommande vecka.
Jag har iofs varit i kontakt med Östberg i ett litet annat ärende - dvs jag har inte specifikt frågat om de kan leverera EC-fläktar. Jag fick uppgiften att aggregaten fanns med EC, men som sagt - om firman försökt få dem levererade och Östberg då backar och menar att de är i pipeline - så är det nog så.hheheh skrev:
Men hur som helst så verkar de vara på väg.
vänligen
per
Tjena DanneD - jag tycker inte vi skall ta upp bandbredd med vår pro- vs anti-Hedareds diskussion i den här tråden. Det finns en dedikerad tråd för detta.
/per
/per
Såhär blev mitt svar från en ventilationsfirma på min fråga om Heru är på gång med EC-motorer:
Hej
Jag har haft många turer med Östberg i förra veckan för att få något besked
om EC motorerna
och det sista som dom nu säger är att inga EC motorer före semestrarna, men
kan ta några månader
till så kanske i höst eller senhöst då.
Hej
Jag har haft många turer med Östberg i förra veckan för att få något besked
om EC motorerna
och det sista som dom nu säger är att inga EC motorer före semestrarna, men
kan ta några månader
till så kanske i höst eller senhöst då.