Då har det slutligen blivit dags att sjösätta ett projekt som jag har haft i tankarna ett bra tag, en uppdatering av ventilationssystemet från frånluftsfläkt till FTX-aggregat.

Jag har haft detta i tankarna ända sedan vi köpte huset 2018, därav gjorde jag en del åtgärder på frånluftssystemet under det första året då vi gjorde en större renovering. Inga stora grejer men bytte ut alla don och kanaldetaljer (befintliga var tejpade utan tätningar). Däremot visste jag att det skulle ta ett tag innan det var dags för detta projekt, därav satte jag in friskluftsventiler i fasad, något som saknades. Följden av detta projekt blir att ta dessa ur funktion.

Info om huset:
- 2-plans villa (ingen källare), ca 155 m2
- Byggår 1978
- Uppvärmningssystem - L/V-värmepump (installerades 2019)
- Stödsystem - L/L värmepump (enbart kyla sommartid), kasett i öppen spis
- Ventilation - Frånluftfläkt på tak, tvillingkanal till spiskåpa resp. övrig frånluft. Styrning från spiskåpa. Friskluft i fasad.

Eftersom jag har haft detta i tankarna så länge har jag även sonderat och sprungit på en del ventilationsmaterial som jag har kommit över till relativt billiga pengar, exempelvis ett större parti kanaldetaljer för 700 kronor. Det jag i nuläget saknar är aggregatet, kombihuv, några kanaler och några ljuddämpare. Detta kommer jag köpa in inom kort.

Bifogar med min ritning på det nya systemet såsom det är i mina tankar just nu. Har lagt lite färg för enklare förståelse.

Uppdateringar kommer allt eftersom detta långsamt skrider framåt!
 
  • Gilla
  • Älska
Nej Tack och 9 till
  • Laddar…
Här är lite bilder uppe från vinden, där man kan se det befintliga frånluftssystemet som ska rivas vad det lider.

Vind med isolering, träreglar, elledningar, ryggsäck och taklucka. Oinredd, oplockad, potentiell förvaringsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här behöver jag bygga på landgången med en takstolssektionslängd för placering av aggregatet.

Vind med träbjälkar, isolering, kabelvinda, arbetslampa och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindutrymme med isolering, träbjälkar, kablar, och delvis synlig ventilation. Oorganiserat, oisolerade områden, konstruktionselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man tvillinganslutningen till befintlig frånluftsfläkt, imkanal till höger och övrig frånluft till vänster. Tanken är att behålla imkanalen, locka den andra anslutningen, plocka bort fläkten och nyttja huven fortsatt.

Vind med isolering, träbjälkar och hammare på spånskiva. Renovering eller reparation kan pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindbjälklag med träbjälkar, isolering. Byggkonstruktion, oisolerade delar, metallförbindelser, brun plastfolie, vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat skruva dit vinkeljärn för infästning av till- och frånluftsstam.

Vitt tak med paneler, vägg med mönstrad tapet, fönster med blå stjärnformad dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ska tilluft till nedre plan komma ned.

Galvaniserat ventilationrör på vitmålad träpaneltak bredvid färgglad blommönstrad tapet över en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här har den kommit ned och en bit på väg.

Tomt förrådsutrymme med hyllor, skuggor på vägg, lös hyllplan, skrot, IKEA-väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska dras genom KLK upp till vind.
 
  • Gilla
mr.Ola och 6 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag funderar på att göra samma sak i vårat radhus med källaren från 50-talet.

Har du tagit fram ritningarna själv eller har du tagit in någon för att få flödet rätt?
 
Q Qaniel skrev:
Snyggt! Jag funderar på att göra samma sak i vårat radhus med källaren från 50-talet.

Har du tagit fram ritningarna själv eller har du tagit in någon för att få flödet rätt?
Jag tror helt klart att det är värt det. Det är jag som har ritat och plockat fram flöden.
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Passade på att ta mig upp på taket för att kolla in den befintliga huven. Torde inte vara några problem att demontera fläkt och nyttja huven fortsatt för spisfläkten.

Inom några år är det dags för takbyte och då blir det nog en ny huv också. Ventilation på tak med snö, rostig lock, solbelyst, slitna ytor, bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten högtalare i drift, monterad på stolpe, spindelnät och skymt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vinkeljärn samt klamsvep för infästning av till- och frånluftsstam. Vind med isolering och installationsmaterial, metallband hänger från träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindbjälklag med isolering och träbalkar. Värmeisolering synlig. Byggkonstruktion av trä. Inredning av vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa moment blir håltagning för tilluftsdon på övervåningen samt färdigställa de kanaldragning som inte är på vind.
 
  • Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!

Är säkert redan är på g, men frågar ändå: På kanalerna uppe på vinden, du vill inte ha ett till vinkeljärn ner mot takstolarnas andra stödben så att kanalerna inte kan röra sig?

Jag satte in en koldioxidgivare i mitt aggregat (Swegon, men finns säkert som tillval från de flesta leverantörer). Det kan jag varmt rekommendera. Aggregatet går så mycket som krävs för stunden så det drar mindre ström (fläktar och inbyggda värmare vinterstid), längre intervall på filterbyte och det blir tystare. Fattar inte att det inte är standard tillsammans med fuktstyrning.

Ha det gött!
 
  • Gilla
cZuLLLL och 4 till
  • Laddar…
S sjoerik skrev:
Snyggt!

Är säkert redan är på g, men frågar ändå: På kanalerna uppe på vinden, du vill inte ha ett till vinkeljärn ner mot takstolarnas andra stödben så att kanalerna inte kan röra sig?

Jag satte in en koldioxidgivare i mitt aggregat (Swegon, men finns säkert som tillval från de flesta leverantörer). Det kan jag varmt rekommendera. Aggregatet går så mycket som krävs för stunden så det drar mindre ström (fläktar och inbyggda värmare vinterstid), längre intervall på filterbyte och det blir tystare. Fattar inte att det inte är standard tillsammans med fuktstyrning.

Ha det gött!
Förstår hur du tänker men jag tänkte nog inte göra på det viset. På tilluften kommer jag få viss stabilitet av kanalerna som går ned till respektive sovrum och fästs in i sidan av takstolarna. Utöver det har jag inte tänkt så mycket mer utan det blir till att montera kanalerna för att se hur det blir, och komplettera om behov finns.

Med CO2-givare, var läser den av nivån, vid aggregat på frånluften eller?
 
  • Gilla
sjoerik
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Förstår hur du tänker men jag tänkte nog inte göra på det viset. På tilluften kommer jag få viss stabilitet av kanalerna som går ned till respektive sovrum och fästs in i sidan av takstolarna. Utöver det har jag inte tänkt så mycket mer utan det blir till att montera kanalerna för att se hur det blir, och komplettera om behov finns.

Med CO2-givare, var läser den av nivån, vid aggregat på frånluften eller?
På Swegons aggregat byter man ut standard fuktsensor som sitter inne i aggregatet på frånluftsidan (innan vvx). Det finns 2 olika att välja mellan, CO2+fukt eller VOC+fukt:

https://www.swegon.com/sv/produkter...ngsaggregat/casa/automatic-control-rhco2-voc/

Sedan går man in i manöverpanelen och talar om vilken sensor man har och labbar med gränsvärdet tills man hittar rätt (min står på 550 PPM nu, ger ett bra klimat utan att aggregatet jobbar allt för hårt)

Men som sagt, alla större leverantörer har säkert samma funktion om man letar lite
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I helgen blev det något mindre gjort än tänkt. Fint väder och utebliven leverans av kanaler sinkade.

Nåja, fick dit en första del av tilluftsstammen. Rätt stabilt, men kommer nog komplettera och lägga ett hålband som fäster i vinkeljärn och upp mot takstolens överdel. Med facit i hand skulle jag kanske gjort annorlunda, men men.. Luftkanal med tejp på isolering i en vindsvåning, byggmaterial synligt, byggnadsarbete antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undertill ligger befintlig frånluftskanal som jag har tänkt hålla i drift så länge som möjligt.

Lite dragning genom klädkammaren för att ta sig till nedre plan. Blir 2 45or för att kunna behålla hyllsektionen på ett enkelt sätt.

Rörledning i ett förrådsliknande utrymme med hyllor och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en del av ett rörstos, skugga på vägg, trasigt tapet, blått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jobbar man med återbruk av en del kanaler så behöver de rengöras. I brist på tid att leta upp kanalviskan så fick det bli ett hemmabygge. 😅
En färgglad dammvippa på ett räcke, krukväxt, röd stuga, fönster, trappa, lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
banjoragge och 8 till
  • Laddar…
Det var mig en väldig massa ljuddämpare! Intressant montage av TL-kanal, men jag antar att det blir väldigt lätt att isolera den sedan. Tänk på att tilluft ska vara lägre än frånluft, så att du får ett svagt undertryck. 95 % är ett bra riktmärke.
 
Kul projekt. Har med tanken på ftx och liknande förutsättningar med årtal på hus och F-system idag.
Funderade på tilluften i matsal, det är förvisso öppet mot vardagsrum men tänker att 6 l/s är i minsta laget? Tänker att man kanske är ett gäng som sitter där under längre tid?
Tänkte också på ljuddämpning på frånluftet, gör den verkligen någon nytta?
 
Ljuddämpare behövs på alla kanaler.
Vi har stora ljuddämpare på till- och frånluften huvudkanal och flexdämpare på varje avstick.
Flexdämpare behövs även på friskluftsintag och avluft för att det ska bli tyst utanför huset.
Vi provade utan dämpare till avluft men det lät förjävligt vid husets gavel.
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Ljuddämpare behövs på alla kanaler.
Vi har stora ljuddämpare på till- och frånluften huvudkanal och flexdämpare på varje avstick.
Flexdämpare behövs även på friskluftsintag och avluft för att det ska bli tyst utanför huset.
Vi provade utan dämpare till avluft men det lät förjävligt vid husets gavel.
När vi monterar FTX i en villa sätter vi ljuddämpare på av-, till- och frånluft i anslutning till aggregatet, inte mellan rummen.
 
  • Gilla
Elegi
  • Laddar…
E frennn skrev:
Kul projekt. Har med tanken på ftx och liknande förutsättningar med årtal på hus och F-system idag.
Funderade på tilluften i matsal, det är förvisso öppet mot vardagsrum men tänker att 6 l/s är i minsta laget? Tänker att man kanske är ett gäng som sitter där under längre tid?
Tänkte också på ljuddämpning på frånluftet, gör den verkligen någon nytta?
Bra poäng, kanske lägger 8 l/s på den. Vill dock inte trycka för mycket luft totalt i den 100-kanalen. Vill inte lägga en större kanal för att inklädnaden inte ska växa.

Vilken ljuddämpning på frånluften tänkte du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.