Byggahus.se
bjornswensson bjornswensson skrev:
TS har ingen roterande vvx, han har en Entalpimotströmsväxlare... och den behöver avfrostning.
Jag har bara svarat på sepani:s inlägg. Övriga bryr jag mig inte i för han äger frågan, tycker jag.

J JSten skrev:
Hur fick du fram den siffran? Det är väl (tilluft-uteluft)/(frånluft-uteluft), åtminstone är det så Östberg räknar ut verkningsgraden som visas för deras aggregat.
Helt rätt! Vet inte vad jag tänkte på :seenoevil:

Lite kallare och nu ser det ut så här… Svenskspråkig app med temperaturinställningar för värme och sensorval i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ca 74% återvinning, ganska okey tycker jag (y)

J jawen skrev:
Ca 74% återvinning, ganska okey tycker jag (y)
Jag tycker att det är bedrövligt att tappa 5 grader

Nu på morgonen så här…. Mobilappskärm visar uppvärmningsinställningar och temperaturinformation för en fastighet på svenska.
Skapa konto

A Antemoo skrev:
Så vilken återvinningsgrad tycker du är okey vintertid då?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Här framgår att det tycks inte vara så stora förluster på frånluftskanalerna.
19,9C på frånluften när den kommer till agget, med -1,5C utanför, är väl ok om inomhustemp ligger på ca 20C, (eller kommer jag ihåg fel inomhustemp?).

Oldboy Oldboy skrev:
19,9C på frånluften när den kommer till agget, med -1,5C utanför, är väl ok om inomhustemp ligger på ca 20C, (eller kommer jag ihåg fel inomhustemp?).
Håller med, och ts har ju uppmätt runt 15 grader vid tilluftsdon en också. Förvisso med en annan termometer. Så det pekar ju på att bortsett från aggregatet är det inga större förlusterna, vilket låter smått otroligt med tanke på hur dåligt isolerade de verkar vara... Jag får inte ihop det

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Sedan kanske du bör ta en kurs i läsförståelse innan du försöker att vara rolig, eller vara duktig.
Tack ska du ha för dina råd, påstående och antaganden.

En verklig stjärna på forumet, Du gjorde min dag:cool:

Alla har dock inte samma goda förutsättningar som dig.

Om nån har en släng av t ex dyslexi... Så tänk er för att skriva nåt här.
Man blir inte direkt peppad.:thinking:

Högst sällan jag ser mig som rolig.
Och tror heller inte att jag skrivit nåt sånt.
Duktig... Tack det var snällt.

Däremot kan jag ta illa vid mig vid rena påhopp.
Och kan väl då nämna för alla som läste, läser detta. Du lyckades!

Trevlig helg.

Redigerat:
Oldboy Oldboy skrev:
jag följer utvecklingen men något har installatören uppenbarligen lyckats korrigera….

A Antemoo skrev:
Tycker de ser bra ut. Tappar ca 10C med 20cm isolering på rören varav ca 6C är i själva aggregatet om man ska tro på Östbergs givare
Digital termostat visar temperaturinställningar och luftfuktighet, med knappar i förgrunden.
Skapa konto

Har också ett sådant aggregat.
Helt klar över att jag har för långa lufttuber till o från FTX, trots bra isolering. Så tempen in i stugan är förhållandevis låg.
Dock inget kalldrag.

Ska lägga in en alternativ väl isolerad tilluftstub, så att jag från vårvintern tar tilluft från sydväst-sidan. Betydligt varmare än från norrsidan.
Från norrsidan/skuggsidan på sommaren när jag vill ha det svalare.

Kör ingen eftervärmare på FTX. Det har jag inte råd med.

Eldar helt med ved i en kamin.

Vad har du för varv på motorerna?

Redigerat:
Känns som vissa lever i en drömvärld. I mina två hus årervinns sällan mer än 80%! Aldrig vintertid.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
jag ligger mellan 75 och 80 vintertid (fast det är ju i Norrköping så medel dygns temp vintermånaderna är på -2)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.