79 987 läst ·
455 svar
80k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
Jag vet inte om jag riktigt håller med om 25mm räcker.orom skrev:
Jo nog räcker 25mm om det är kanske kring 0 till -10 grader men sen börjar det bli snålt. En sak är säkert här uppe hade det aldrig godkänts. Normalt brukar man isolera minst 150 men helst 200 mm med gull fiber med förskjutna skarvar. Alltså först en 50mm och sedan 100mm. Men dom kanske har andra regler där nere. Jag tycker du ska kontakta en konsult och fråga vad dom anser är lämpligt. Nämn inte firman som gjort jobbet ifall dom brukar samarbetar.
Det hade däremot varit ok inomhus för att hindra kondens.
jag är inne på det. Att få ett uttalande från oberoende expert.orom skrev:
Jo nog räcker 25mm om det är kanske kring 0 till -10 grader men sen börjar det bli snålt. En sak är säkert här uppe hade det aldrig godkänts. Normalt brukar man isolera minst 150 men helst 200 mm med gull fiber med förskjutna skarvar. Alltså först en 50mm och sedan 100mm. Men dom kanske har andra regler där nere. Jag tycker du ska kontakta en konsult och fråga vad dom anser är lämpligt. Nämn inte firman som gjort jobbet ifall dom brukar samarbetar.
Skulle säga att det är dags att ta dit en besiktningsman som kan ge en oberoende bedömning. Exakt var man får tag i en sådan vet jag inte, någon annan firma som gör ovk och installation.
Vi kan ju också kolla vad branschstandarden säger (https://tekniskisolering.se/?smd_process_download=1&download_id=3006)
På sida 25 ser vi:
Vi kikar på raderna "Tilluftskanaler i system utan tillförd kyla medd dimensionerad lufttemperatur mellan 15°C och 23°C" och "Frånluftskanaler med värmeåtervinning" samt kolumnen utomhus (eftersom det kan bli under fem grader). Då får vi att du ska ha isoleringsklass v5 på både från och tilluft.
Jaha, vad är isolationsklass v5? För att få fram något värde behöver vi kolla på sida 11:
För v5 står det 1,1·Dy+0,14, d.v.s. 1.1 gånger rörets diameter plus 0.14, för ett 160 rör blir det 0.316 W/(m²K) i u-värde. Snabb googling säger att Armaflex har lambda värde på 0.033 W/(mK). Så om du har 25mm tjocklek ger det ett u-värde på 0.033/0.025 = 1.32W/(m²K). Du har alltså fyra gånger sämre isolering än vad branschen anser att man ska ha!
Vi kan ju också kolla vad branschstandarden säger (https://tekniskisolering.se/?smd_process_download=1&download_id=3006)
På sida 25 ser vi:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kikar på raderna "Tilluftskanaler i system utan tillförd kyla medd dimensionerad lufttemperatur mellan 15°C och 23°C" och "Frånluftskanaler med värmeåtervinning" samt kolumnen utomhus (eftersom det kan bli under fem grader). Då får vi att du ska ha isoleringsklass v5 på både från och tilluft.
Jaha, vad är isolationsklass v5? För att få fram något värde behöver vi kolla på sida 11:
Logga in
Skapa konto
För v5 står det 1,1·Dy+0,14, d.v.s. 1.1 gånger rörets diameter plus 0.14, för ett 160 rör blir det 0.316 W/(m²K) i u-värde. Snabb googling säger att Armaflex har lambda värde på 0.033 W/(mK). Så om du har 25mm tjocklek ger det ett u-värde på 0.033/0.025 = 1.32W/(m²K). Du har alltså fyra gånger sämre isolering än vad branschen anser att man ska ha!
Se vad jag skrivit mer. Okej med 150mm men 200mm att föredra. 25mm är tycker jag förkastligt. Men säger leverantören att det ska räcka så kanske det är så nere i Skåne. Men jag tror det är helt fel.A Antemoo skrev:
Ja, jag ser det övriga och där håller jag med dig.orom skrev:
Jag förstår över huvudtaget inte varför man har lagt armaflex på rören. Det är nog inte ens billigt.
Enda fördelen är att det är lättare och roligare att montera och så blir det snyggare.
Även Skåne kan ha det kallt och jag hade nog lagt på 100mm nätmatta åtminstone.
Nu verkar ju isolering vara gjort av guld när man ser på priserna, så jag förstår att man som privatperson kanske drar sig för att köpa isolering.
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Sen har vi fortfarande frågan gällande själva aggregatet i sig; är det designat och byggt för att driftas på en kallvind där temperaturen går till minusgrader? Behövs det en förvärmare för att hjälpa till med avfrostningen?
När det gäller isoleringen av rören så hade jag ifrågasatt en gång till och hänvisat till branschstandarden som @JSten hänvisade till.
När det gäller isoleringen av rören så hade jag ifrågasatt en gång till och hänvisat till branschstandarden som @JSten hänvisade till.
Ja, aggregatet kanske inte ens är tänkt att monteras i kallt utrymme. I så fall kanske man bör isolera aggregatet i tillägg (Eller helst byta ut det)bjornswensson skrev:
Sen har vi fortfarande frågan gällande själva aggregatet i sig; är det designat och byggt för att driftas på en kallvind där temperaturen går till minusgrader? Behövs det en förvärmare för att hjälpa till med avfrostningen?
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
@JSten Kanske jag som inte förstår eller utläser fel, men står det inte "0,55*Dy+0,13" ?För v5 står det 1,1·Dy+0,14, d.v.s. 1.1 gånger rörets diameter plus 0.14, för ett 160 rör blir det 0.316 W/(m²K) i u-värde. Snabb googling säger att Armaflex har lambda värde på 0.033 W/(mK). Så om du har 25mm tjocklek ger det ett u-värde på 0.033/0.025 = 1.32W/(m²K). Du har alltså fyra gånger sämre isolering än vad branschen anser att man ska ha!
Nu fick vi koden till den tekniska menyn och här är två bilder till…nu ska det bli kallt i helgen så då lät den avfrosta sig igen….
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är ju riktigt goda nyheter, ska bli intressant att se vad du får för värden när det blir kallare!S sepani skrev:
Just nu har ju aggregatet en verkningsgrad på 76% vilket inte direkt är dåligt, men det är ju inte bäst direkt..
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Jag får det till nästan 81% i verkningsgrad, vilket väl får anses som ok men inte mer.J JSten skrev:
Man behöver inte avfrosta ett agg med roterande vvx. Det är bara korsväxlare man behöver avfrosta normalt sett.bjornswensson skrev:
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg