Hej!

Har efter noggrant övervägande, bl.a. här på forumet, bestämt mig för att sätta in ett FTX-system i huset och har därför skaffat mig en ritning över det tänkta systemet. Eftersom jag vet att det finns en stor mängd erfarenhet och kunskap hos er så skulle jag gärna be om lite åsikter om denna ritning innan jag tar den ett varv till med konstruktören.

Något jag själv reflekterat över:
1: Risk för överhörning mellan sovrummen?
2: Hur avgörande är placeringen av donen i rummen? Tänker mig att tilluft går att rikta och på så vis "skölja runt" luften i rummet lite, medans frånluft snarare tar kortaste vägen?
3: Dubbla tilluft i vardagsrum, borde kunna köra en stor eller sprida ut de två?
4: Gammalt hus, bör man väga in risken för lokalt övertryck i rum med tilluft eller är det försumbart om man ser till att ha tillräcklig springa under dörrar? Blir ju mycket tilluft på samma sida av huset, både i källaren och uppe.
5: Är öppen trapp till källaren, ska man anpassa något för det?
6: Har funderat på att utnyttja murstocken, men kanske vettigt att hålla den intakt? Tänkte annars om det vore möjligt att dra avluften där, men då lär man nog använda sig av flera pipor då de är lite klena. Har även en kanal från tvättstugan, är det värt att se över möjligheterna att dra en slang i den och dra ut den i ett uppknackat hål på vinden? Samma i köket.
7: Idag sitter frånluften i badrummet snett ovanför dörren in, är det bättre att göra ett nytt hål vid duschen som i denna ritning?

Ritning över FTX-system i hus med till- och frånluftskanaler markerade i två våningsplan, visar rumsplacering och systemets utformning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All input uppskattas, även om du bara orkar/hinner lägga en kommentar.

Mina åsikter

1: Överhörning, normalt inget problem mer om man vill sätta en extra ljuddämpare för att undvika ljud från aggregatet.
2: Placering tilluftsdon: Med omblandande don som du har på ritningen så är placering inte så känslig. Tänk på att luftriktare i don kan ge ljud. Undvik att placera don för nära vägg om möjligt.
3: Dubbla don: Smaksak, jag hade kört samma don överallt.
4: Övertryck: Normalt inget problem med bra överluft (springa under dörr). Ser inte ut som att "all luft" skall igenom en enda dörr någonstans.
5: Öppen trapp: inget problem
6: Murstock: Jag hade undvikt murstocken om möjligt. Var tvungen att dra en frånluftskanal i min murstock, men tryckt ner ett spiro så luften går inte i den teglade kanalen.
7:Placering frånluft dusch: Med ett bra luftflöde så är placeringen inte kritisk.

Mina kommentarer:
* Frånluft i passage utanför sovrum hade jag flyttat in i bad och kök, 15 l/s i kök och 20 l/s i bad.
* Tilluftsdon i 2 sovrum är ritade som stick direkt på kanal, se till att kanalen blir minst 3xdiameter (300mm) är en gammal tumregel för jämnt luftflöde över don.
* Rensbarhet frånluft och uteluft: Man rensar det mesta av kanalsystemet från donen men begränsas av längd på vajern till viskan och antal böjar.
1 böj klarar man oftast lätt att komma förbi sedan kan det bli svårt om man vill göra det själv.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Mina åsikter

1: Överhörning, normalt inget problem mer om man vill sätta en extra ljuddämpare för att undvika ljud från aggregatet.
2: Placering tilluftsdon: Med omblandande don som du har på ritningen så är placering inte så känslig. Tänk på att luftriktare i don kan ge ljud. Undvik att placera don för nära vägg om möjligt.
3: Dubbla don: Smaksak, jag hade kört samma don överallt.
4: Övertryck: Normalt inget problem med bra överluft (springa under dörr). Ser inte ut som att "all luft" skall igenom en enda dörr någonstans.
5: Öppen trapp: inget problem
6: Murstock: Jag hade undvikt murstocken om möjligt. Var tvungen att dra en frånluftskanal i min murstock, men tryckt ner ett spiro så luften går inte i den teglade kanalen.
7:Placering frånluft dusch: Med ett bra luftflöde så är placeringen inte kritisk.

Mina kommentarer:
* Frånluft i passage utanför sovrum hade jag flyttat in i bad och kök, 15 l/s i kök och 20 l/s i bad.
* Tilluftsdon i 2 sovrum är ritade som stick direkt på kanal, se till att kanalen blir minst 3xdiameter (300mm) är en gammal tumregel för jämnt luftflöde över don.
* Rensbarhet frånluft och uteluft: Man rensar det mesta av kanalsystemet från donen men begränsas av längd på vajern till viskan och antal böjar.
1 böj klarar man oftast lätt att komma förbi sedan kan det bli svårt om man vill göra det själv.
Tusen tack för bra synpunkter!

Om man nu låter bli luftriktare o donen för att hålla nere ljudet, vill man då sätta dom så långt in i rummet som möjligt? Vettigt ovanför radiatorer/fönster för att undvika ev minimalt drag? Vad är generellt bästa placeringen i rummen?

G ganskalagom skrev:
Tusen tack för bra synpunkter!

Om man nu låter bli luftriktare o donen för att hålla nere ljudet, vill man då sätta dom så långt in i rummet som möjligt? Vettigt ovanför radiatorer/fönster för att undvika ev minimalt drag? Vad är generellt bästa placeringen i rummen?
Kan man få in donet i rummet är det bra men inte kritiskt.

Risk för drag från don undviker man med rätt val av don efter flöde (brukar stå kastlängd), men normalt om du ligger inom vad tillverkaren anger som nominellt flöde är det inget problem om inte luften träffar något som tex en taklampa.

Inte för nära vägg för att undvika att luft/ljud studsar mot vägg.
Tänkt visuellt tex att don nära fönster kan ge skuggbild i tak (vi är olika hur vi bryr oss om sådant)

Försöka ha så långt avstånd som möjligt mellan huvudände säng och don, ljud minskar med avstånd till don.

Tack för svar! En ny fundering som dök upp: om man skulle ta och lägga till lite fler ljuddämpare (om det ens behövs), är det bäst att sätta 100mm-dämpare på avsticken innan donen eller större på stammarna?

En till fundering som dök upp nu när det börjar närma sig montering - har inte köpt takhuven än och såg att en för 200mm rör kostar närmare 6000 medans en för 160/125 ligger på runt 2000.

Är ju dumt att vara dumsnål, men skulle det vara möjligt stt man klarar sig med en 160mm frånluftshuv på ett aggregat med 200mm anslutning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.