1 117 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ftx på varm vind?
En bra fråga som jag inte har funderat på tidigare. Jag råkar ha en temperatursensor DS18B20 placerad längst ut i takfoten ca 0,9 meter ut från husväggen nära luftintaget till FTX. Nu sent på eftermiddagen värmer solen även den delen av yttertaket som vetter mot nordost där luftintaget är placerat men hela "kallvinden" lär ju så här års värmas upp hela dagen av solen även om det valmade yttertaket får olika mycket sol på dess olika paneler.
Nyss (kl 16:48) mätte sensorn i yttertaket 29,6 grader C och samtidigt mätte jag 29,1-29,2 grader ca 1 dm in i tilluftsdonen i tre olika rum. Inomhustemperaturen är 27,5 grader. Troligen borde jag kör låg fart på fläkten i FTX från förmiddag till sen kväll så här års. FTX är från 1981 och har en korsströmningsvärmeväxlare. FTX är placerad i den nu väldigt varma "kallvinden". Både FTX och alla rör är isolerade som vanligt.
Det vi behöver göra är att skaffa bergvärme och frikyla. I brist på frikyla så fungerar en stor takfläkt ganska bra.
Nyss (kl 16:48) mätte sensorn i yttertaket 29,6 grader C och samtidigt mätte jag 29,1-29,2 grader ca 1 dm in i tilluftsdonen i tre olika rum. Inomhustemperaturen är 27,5 grader. Troligen borde jag kör låg fart på fläkten i FTX från förmiddag till sen kväll så här års. FTX är från 1981 och har en korsströmningsvärmeväxlare. FTX är placerad i den nu väldigt varma "kallvinden". Både FTX och alla rör är isolerade som vanligt.
Det vi behöver göra är att skaffa bergvärme och frikyla. I brist på frikyla så fungerar en stor takfläkt ganska bra.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du bör tilläggsisolera flera utav de vanligaste aggregaten även för kylan på vintern här i norra Sverige.....det är ju inte heller.någon nackdel på sommaren.B buhu skrev:
Vi får in samma lufttemperatur som det är utomhus, så temperaturen på vinden under sommaren spelar ingen roll...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden