1 357 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
FTX och ljudisolerat rum.
Installerade FTX i ett 70-tals hus för något år sedan. Då vi så småningom skulle bygga om garaget till sovrum så drog vi in tilluft även dit. Nu när vi byggt nytt större garage på tomten (till verktygen) så tänkte jag bygga om det gamla garaget till vuxensovrum. Problemet är att vår 16-åring tyckte att hon skulle få rummet istället. Därför behöver vi nu ljudisolera rummet med extra isolering och tät vägg till vardagsrummet som är bredvid gamla garaget.
Så mitt problem nu är hur jag hanterar frånluft från det gamla garaget. Jag förstår att det är olämpligt att ventilera ut det genom ytterväggen. Huset har platt tak (över gamla garage och vardagsrum) och vi ogärna ha fler rör i taket för frånluft. Kan man på något klurigt sätt bygga in så att luften kan ta sig ut genom väggen (mellan gamla garaget och vardagsrummet) utan att ljudet kommer med. Har sett på kontoret att de har ventilation genom isolering över dörren men hittar ingen śdan lösning. Innerdörren är ljudisolerad och har gummilister. jag skall ändå bygga ny innervägg mellan gamla garage och vardagsrum.
Så mitt problem nu är hur jag hanterar frånluft från det gamla garaget. Jag förstår att det är olämpligt att ventilera ut det genom ytterväggen. Huset har platt tak (över gamla garage och vardagsrum) och vi ogärna ha fler rör i taket för frånluft. Kan man på något klurigt sätt bygga in så att luften kan ta sig ut genom väggen (mellan gamla garaget och vardagsrummet) utan att ljudet kommer med. Har sett på kontoret att de har ventilation genom isolering över dörren men hittar ingen śdan lösning. Innerdörren är ljudisolerad och har gummilister. jag skall ändå bygga ny innervägg mellan gamla garage och vardagsrum.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
En till och en frånluftsventil kopplat till FTX aggregatet med en stor ljuddämpare på varje kanal är vad jag skulle eftersträva. Och för ljuddämpning av väggen kan man bygga en fristående innervägg mot vardagsrummet om det behövs extra isolering
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
FTX - hur påverkas samtalsljud och liknande mellan rummen i villa?
Ventilation -
FTX rum utan anslutning till ventilerad yta
Ventilation -
Mini-FTX eller Friskluftsventil i litet utrumme?
Ventilation -
Ftx-system frånluft badrumsrenovering
Ventilation -
Planering FTX - svårt att få in tilluft i ett sovrum
Ventilation