Hej,

vi har ett ftx-system i vår villa och planerar nu en badrumsrenovering som ska bli kombinerad tvättstuga/badrum och jag har lite funderingar kring hur vi ska placera frånluftsdon på bästa sätt. Just nu sitter det två frånluftsdon och ett tilluftsdon i badrummet. Ett av frånluftsdonen sitter direkt innanför dörren nere vid golvet, och det andra sitter inne i en bastu i takhöjd. Jag har market röda cirklar i bilden nedan där frånluftsdon sitter just nu, och en grön cirkel där tilluftsdonet sitter. (Bilderna är på hur badrummet kommer se ut efter renovering, inte hur det ser ut just nu)

Frågor jag har:

behövs båda frånluftsdonen? Eller satte man ett extra efrersom det var inne i en bastu? Bastun kommer rivas och istället blir det ett öppet ”duschrum” där.

om man nu bara tänkt ha ett enda frånluftsdon, vart placeras det bäst?

om frånluftsdonen får sitta kvar där de sitter just nu, kan det bli problem med fukt i systemet eftersom ett av dom sitter direkt ovanför duschen?

Behövs det ett frånluftsdon i tvättstugedelen för att det inte ska bli kallt där?

Vi kommer även installera el-golvvärme, om det har någon betydelse. Bilderna är separerade på badrum och tvättstuga eftersom det var olika planeringsverktyg, men det visar samma badrum.

Tacksam för feedback!

/Marcus

Planritning av badrumsrenovering med mått. Grön cirkel markerar tilluftsdonets nuvarande placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett badrum kombinerat med tvättstuga, markerade cirklar visar frånluftsdonens placering.
Skapa konto

3D-planlösning av kombinerat badrum och tvättstuga med bänkskiva, diskho och tvättmaskin på ljus trägolv.
Skapa konto

3D-ritning av ett badrum med vitt kakel, mörkt klinkergolv, handfat, spegel, toalett och duschområde.
Skapa konto

3D-rendering av ett renoverat badrum, med vitt kakel och duschhörna. Röda cirklar markerar plats för frånluftsdon och grön cirkel för tilluftsdon.
Skapa konto

BirgitS
Ett frånluftsdon som sitter högt upp och gärna nära duschen och gärna långt från dörren.
15 l/s i frånluftsflöde är lämpligt.

Ingen tilluft i badrum utan luften ska komma in i badrummet under badrumsdörren så att utsuget i badrummet ser till att det blir fungerande ventilation i andra rum.

Jag förstår inte var handdukarna ska hänga. Det blir blött på golvet om folk inte når handduken inifrån duschen, inte så kul för nästa som kommer med strumpor på fötterna.

BirgitS BirgitS skrev:
Ett frånluftsdon som sitter högt upp och gärna nära duschen och gärna långt från dörren.
15 l/s i frånluftsflöde är lämpligt.

Ingen tilluft i badrum utan luften ska komma in i badrummet under badrumsdörren så att utsuget i badrummet ser till att det blir fungerande ventilation i andra rum.

Jag förstår inte var handdukarna ska hänga. Det blir blött på golvet om folk inte når handduken inifrån duschen, inte så kul för nästa som kommer med strumpor på fötterna.
Tack för svar!

Badrummet är just nu original från när det byggdes 1990, du menar att man byggde felaktigt geom att sätta in ett tilluftsdon där då?

Eftersom duschen är så djup så tänkte vi att handdukarna kunde hänga på insidan i duschrummet utan att bli blöta, men det kanske dom kommer bli?

Eftersom det är tilluft i badrummet kanske huset är utrustat med luftvärmeaggregat eller åtminstone har varit det?

J Josth skrev:
Eftersom det är tilluft i badrummet kanske huset är utrustat med luftvärmeaggregat eller åtminstone har varit det?
Ja precis, ledsen om jag var otydlig. Vi har ett luftvärmeaggregat med värmeåtervinning via värmeväxlare, detta är husets primära uppvärmingskälla. Vi har även en LVP i hallen som stödvärmer.

BirgitS
Jag har svårt att förstå hur det såg ut från början och därmed hur ventilerna sitter i förhållande till användningen då.

Om du menar att huset hade FTX redan från början så var FTX-system lite av ett nytt oprövat kort 1990, så det kan ha varit annorlunda då.

Gällande handdukarna så beror det på hur ni duschar. Är det barn/tonåringar inblandade så kan man nog räkna med att det kan bli vatten överallt. Eftersom jag ofta använder handduschen så skulle jag inte välja att göra så eftersom jag inte vill tänka på hur jag ska stå och vrida mig för att inte riskera att blöta ner handdukarna med handduschen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har svårt att förstå hur det såg ut från början och därmed hur ventilerna sitter i förhållande till användningen då.

Om du menar att huset hade FTX redan från början så var FTX-system lite av ett nytt oprövat kort 1990, så det kan ha varit annorlunda då.

Gällande handdukarna så beror det på hur ni duschar. Är det barn/tonåringar inblandade så kan man nog räkna med att det kan bli vatten överallt. Eftersom jag ofta använder handduschen så skulle jag inte välja att göra så eftersom jag inte vill tänka på hur jag ska stå och vrida mig för att inte riskera att blöta ner handdukarna med handduschen.
Bifogar bilder på vart donen sitter just nu, på ritningarna ovan så är det en bastu där duschrummet är

• Badrum med två handfat, spegelskåp och takventil ovanför.
    Skapa konto
  • Väggmonterat don i ett kaklat rum med handdukshängare och bastudörr till höger. Golvet är rosa med kläder på.
    Skapa konto
  • En trång bastu som används som förråd med kläder hängande på en stång och kartonger staplade.
    Skapa konto
M Mackaan skrev:
Ja precis, ledsen om jag var otydlig. Vi har ett luftvärmeaggregat med värmeåtervinning via värmeväxlare, detta är husets primära uppvärmingskälla. Vi har även en LVP i hallen som stödvärmer.
Då gäller det att ha kvar de från- och tilluftsventiler ni har på i stort sett samma ställe. Om ni också har en LLVP i huset låter det klokt med elgolvvärme i badrummet och elradiatorer i rum som inte nås av värmen från LLVP. Då kan man åtminstone periodvis stänga av luftvärmeaggregatets värmeslinga (men inte ventilationsfläkten).

J Josth skrev:
Då gäller det att ha kvar de från- och tilluftsventiler ni har på i stort sett samma ställe. Om ni också har en LLVP i huset låter det klokt med elgolvvärme i badrummet och elradiatorer i rum som inte nås av värmen från LLVP. Då kan man åtminstone periodvis stänga av luftvärmeaggregatets värmeslinga (men inte ventilationsfläkten).
Okej, och det är inga problem att ha ett frånluftsdon precis ovanför duschen som det blir isåfall? Tänker på fukt i systemet.

Man kan gärna ha frånluftsdon i taket ovanför duschen. Varm fuktig begagnad luft vill man ha ut ur huset och gärna med värmeåtervinning.

• Gilla
Mackaan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kan gärna ha frånluftsdon i taket ovanför duschen. Varm fuktig begagnad luft vill man ha ut ur huset och gärna med värmeåtervinning.
Tack för svar!

BirgitS
M Mackaan skrev:
Bifogar bilder på vart donen sitter just nu, på ritningarna ovan så är det en bastu där duschrummet är
Jag såg inte ditt inlägg om att det inte är vad man brukar kalla för FTX utan ett luftvärmeaggregat innan jag skrev mitt inlägg. Då är det en annan sak, och som jag inte är insatt i.

• Gilla
Mackaan
  • Laddar…
Huset har FTX + luftvärmeaggregat. Ganska vanligt under 80- och 90-talen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.