Hej!

Jag tror jag har problem med att mitt frånluftsrör till min FTX ligger för nära taket(plåttak, svag lutning med kallvind under) och värmer upp det underifrån så det smälter snön och bildar is/istappar. Finns det något smalt man kan försöka få emellan röret och taket som isolerar bra?

Mvh

Hej Bambi,i och med att du inte talar om hur smalt mellanrummet är så känner jagmig lite som ute på hal is (kunde inte hålla mig....)

Men, seriöst, tunna material som isolerar bra - titta på liggunderlag om det är så att du endast har en cm eller så tillgodo.Är det mindre än så - titta på sådan expanderad plast som man lägger som underlag till golv (kommer för närvarande tyvärr inte ihåg vad det heter). Har du mer plats än någon cm kan du lägga mineralull i plast.

hoppas du kan använda något av detta

per

Tack Per!

Kan man isolera ett frånluftsrör som transporterar över 20-gradig luft med en tunn mineralullsstrumpa som ligger så nära taket utan luftspalt och ventilation mot yttertaket så det blir så svalt så det inte kommer värma taket underifrån ELLER har man en omöjlig uppgift och det bara är att acceptera konstruktionen och ta bort isen varje gång det blir snö?

Lång mening :)

Mvh

Det är inte bara snön som smälter utanpå taket. Även vattenångan i röret kyls av och kondenserar. Vet du vart det tar vägen? Har du hittat fuktfläckarna eller har du klarat dig ifrån det?

Hej,

Jag kommer inte åt att se sista biten av rören till FTX:n, jag måste bryta upp innertaket eller krypa ut på lösullsvinden för att komma åt, så ville höra mig för om de är lönt innan jag gör detta projekt. Samtidigt är det väl omöjligt att avgöra om det går att åtgärda innan man exakt vet hur det ser ut.

Kan det läcka ur skarvarna på spirorören annars rinner det nog ner i FTX:n om det nu blir kondens.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.