Det där är väl en varmtrådsanemometer, mig veterligen så har du högsta hastighet i kanterna av kanal om jag kommer ihåg rätt. Sen så har det ju att göra med ifall böjar är i närheten vilket kan förändra mätvärdet avsevärt. En raksträcka är att föredra med dessa gärna då också flera mätpunkter (beroende på kanaldiameter hur många).Demmpa skrev:
Mäta tryck, k-faktor o räkna kan vara ett alternativ.
Kanske enklaste kan vara i o för sig att leta sig upp på vinden och leta upp en raksträcka o ta den där vartrådsanemometern…
Bästa svaret
då förstår jag!@ @ndreas skrev:
Jag skulle kört följande flöden:
Tilluft
Allrum (8) l/s)
Vardagsrum (8 l/s)
Matrum (8l/s)
Sovrum 1 (8l/s)
Sovrum 2 (8 l/s)
Sovrum 3 (8 l/s)
Sovrum 4 (10l/s)
Förråd (3 l/s)( bra om det finns springa i dörren. )
61 totalt
Frånluft
Wc/dusch 1 (-15 l/sek)
Wc/dusch 2 (-15 l/sek)
Kök (15 l/sek)
Tvättstuga (-20 l/sek)
65 totalt
Sovrum nr 4, om ni sover 2 personer där så kör 10, annars räcker 8.
Med dessa värden får du ett tillräckligt bra undertryck i huset och minimal risk för att störas av högt ventilationsljud. Om inte ventilationsljudet blir för högt så på frånluften så skulle du kunna öka upp till 20 l/s på en av toaletterna.
Lycka till
Stort tack! Då ska jag försöka att justera in utifrån dessa värden. Har testat att mäta frånluften på toaletterna genom att föra ett längre spirorör över frånluftsventilen och mäta i ett litet hål med varmtrådsanemometer. Det verkar ge rimliga resultat utifrån vad jag förväntade mig. Lite svårare blir det att justera in tilluften. Men jag tänker ändå att det viktigaste är rätt totalmängd på från- och tilluft och det borde jag få till genom att använda dina siffror och mäta på raksträckorna vid aggregatet.F fluffe97 skrev:då förstår jag!
Jag skulle kört följande flöden:
Tilluft
Allrum (8) l/s)
Vardagsrum (8 l/s)
Matrum (8l/s)
Sovrum 1 (8l/s)
Sovrum 2 (8 l/s)
Sovrum 3 (8 l/s)
Sovrum 4 (10l/s)
Förråd (3 l/s)( bra om det finns springa i dörren. )
61 totalt
Frånluft
Wc/dusch 1 (-15 l/sek)
Wc/dusch 2 (-15 l/sek)
Kök (15 l/sek)
Tvättstuga (-20 l/sek)
65 totalt
Sovrum nr 4, om ni sover 2 personer där så kör 10, annars räcker 8.
Med dessa värden får du ett tillräckligt bra undertryck i huset och minimal risk för att störas av högt ventilationsljud. Om inte ventilationsljudet blir för högt så på frånluften så skulle du kunna öka upp till 20 l/s på en av toaletterna.
Lycka till![]()
Har satt tryckknappar på toaletterna som forserar ventilationen i 30 minuter då man ska duscha.
Dina värden får bli standard inställningen. Minsta inställningen kanske utifrån 0.35 l/m2 och max högre än dina föreslagna värden. För borta läge har jag hört något om 0.10 l/m2...men där kanske man ska sikta något högre ändå...
Det kanske låter rimligt?
Låter bra det. Ja viktigaste är totala flödet och att du har ett litet undertryck.. du kanske kan se flöden i din handpanel ?( om någon sådan finns)@ @ndreas skrev:Stort tack! Då ska jag försöka att justera in utifrån dessa värden. Har testat att mäta frånluften på toaletterna genom att föra ett längre spirorör över frånluftsventilen och mäta i ett litet hål med varmtrådsanemometer. Det verkar ge rimliga resultat utifrån vad jag förväntade mig. Lite svårare blir det att justera in tilluften. Men jag tänker ändå att det viktigaste är rätt totalmängd på från- och tilluft och det borde jag få till genom att använda dina siffror och mäta på raksträckorna vid aggregatet.
Har satt tryckknappar på toaletterna som forserar ventilationen i 30 minuter då man ska duscha.
Dina värden får bli standard inställningen. Minsta inställningen kanske utifrån 0.35 l/m2 och max högre än dina föreslagna värden. För borta läge har jag hört något om 0.10 l/m2...men där kanske man ska sikta något högre ändå...
Det kanske låter rimligt?
Jag brukar sätta följande när jag injusterar:
Normalfart till de man vill ha
Forcering 20% över normalfart.
Borta läge 20% under normalfart.
/fluffe
Ja, fläktarnas hastighet i procent ser man. Stort tack för allt!F fluffe97 skrev:
Passade på att låna en Testo med liten och stor mätstos. Har rätt stora tilluftsdon (upp och nervändar svampar). Både den lilla och stora mätatosen går emellertid över tilluftsdonen.....
....det som är lite märkligt är att mätvärdena blir nästan dubbelt så höga med den mindre mätstosen jämfört med den stora?!
Tänker att värdena borde bli lika oavsett mätstos. Eller?
....det som är lite märkligt är att mätvärdena blir nästan dubbelt så höga med den mindre mätstosen jämfört med den stora?!
Tänker att värdena borde bli lika oavsett mätstos. Eller?
Vet av praktiska mätningar i luftrörÅ Åbyfor skrev:Det där är väl en varmtrådsanemometer, mig veterligen så har du högsta hastighet i kanterna av kanal om jag kommer ihåg rätt. Sen så har det ju att göra med ifall böjar är i närheten vilket kan förändra mätvärdet avsevärt. En raksträcka är att föredra med dessa gärna då också flera mätpunkter (beroende på kanaldiameter hur många).
med Micromanometer (kalibrerad proffs modell) och Prandeltrör att
högsta luftflödet alltid är i mitten.
Luften står nära nog stilla vid ett törs innervägg.
Detta märker man när man utför mätningar rent praktiskt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden