Huddingebo Huddingebo skrev:
Bytte ni ut ett äldre FTX system mot ett nyare?
Eller var det nyinstallation av FTX?
Gamla gick sönder och vi blev rekommenderade att sätta in detta. Förra var också ett liknande system.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är ju för fuktig luft inne och det beror då på att luftomsättningen är för låg. Du skrev att man vid ett tillfälle skruvat ner frånluften då det lät mycket om donen. Det skulle kunna vara grundproblemet
Vi skruvade ner flödet på tilluften och upplevde att det var bättre men inte bra.
 
K Kritans skrev:
Vi skruvade ner flödet på tilluften och upplevde att det var bättre men inte bra.
Mer luft är bättre om luftfuktigheten är för hög. Till och frånluft skall dock vara i balans.

Möjligen kan innomhustemperaturen också spela in tex om ni har kallare än normalt i bostaden
 
K Kritans skrev:
Gamla gick sönder och vi blev rekommenderade att sätta in detta. Förra var också ett liknande system.
Ok, så det förra var också ett med roterande värmeväxlare? Inte plattvärmeväxlare?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok, så det förra var också ett med roterande värmeväxlare? Inte plattvärmeväxlare?
Kan det absolut ha varit, sån bra koll har jag tyvärr inte. Det som vi inte blir kloka på är att vi inte hade problem med kondens de första två åren efter installation och nu återkommer det varje vinter. Vi har inte ändrat nåt annat sen dess.
 
K Kritans skrev:
Kan det absolut ha varit, sån bra koll har jag tyvärr inte. Det som vi inte blir kloka på är att vi inte hade problem med kondens de första två åren efter installation och nu återkommer det varje vinter. Vi har inte ändrat nåt annat sen dess.
Det kan ju ha varit extra torra år eller något annat...
De äldre plattvärmeväxlarna torkade tilluften mycket mer. Modernare FTX med roterande värmeväxlare bibehåller fukten betydligt mer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.