Håller på att förbereda för att installera FTX, köpt mig en ritning över hur jag skall dra, så steg ett är att skapa gångar i isoleringen på vinden för rören.

Tanken är att montera på isolerstrumpa på rören, som sedan kommer att "begravas" i vindsisoleringen.

Men första funderingen är fastsättningen av rören, vad jag finner så använder de flesta hålband och fixerar röret på en regel, för att strumpan skall kunna dras på över hela röret så måste hålbandet sättas på utsidan men då blir isoleringen sammanpressad och borde mista en del av sin funktion eller ?

För minimera att ljud fortplantar sig bör man använda gummimatta eller liknande mellan rör och regel?

Jag vet inte vad det är för strumpa du menar men har bara en isolering med hönsnät som jag antar är nån brand eller kondensksolering?
Den är så över allt och inte ihopklämt. Jag har rören på kallvind det är sen lindat isolering med runt rören på den med hönsnätet.

• Gilla
111111
  • Laddar…
1 Skalman65 skrev:
Håller på att förbereda för att installera FTX, köpt mig en ritning över hur jag skall dra, så steg ett är att skapa gångar i isoleringen på vinden för rören.

Tanken är att montera på isolerstrumpa på rören, som sedan kommer att "begravas" i vindsisoleringen.

Men första funderingen är fastsättningen av rören, vad jag finner så använder de flesta hålband och fixerar röret på en regel, för att strumpan skall kunna dras på över hela röret så måste hålbandet sättas på utsidan men då blir isoleringen sammanpressad och borde mista en del av sin funktion eller ?

För minimera att ljud fortplantar sig bör man använda gummimatta eller liknande mellan rör och regel?
Jag har inte det. Spiro direkt mot takstol, med hårband. Har aldrig hört ett ljud.

• Gilla
111111
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag vet inte vad det är för strumpa du menar ?
Strumpan jag funderar på är en sådan här
Sätter jag hålbandet efter strumpan är monterad, så ser jag inte hur jag gör det utan att komprimera ihop isoleringen, sätter jag hålbandet först så ser jag inte hur jag får på Isolerings strumpan.

Om man använder sig av en nätmatta så skulle man kunna linda byggfolie som kondenisolering.
Det kanske skulle vara lättare, och tejpa tätt runt hålbanden?

1 Skalman65 skrev:
Strumpan jag funderar på är en sådan här
Sätter jag hålbandet efter strumpan är monterad, så ser jag inte hur jag gör det utan att komprimera ihop isoleringen, sätter jag hålbandet först så ser jag inte hur jag får på Isolerings strumpan.

Om man använder sig av en nätmatta så skulle man kunna linda byggfolie som kondenisolering.
Det kanske skulle vara lättare, och tejpa tätt runt hålbanden?
Jag vet inte men ska du ha rören i isoleringen tror jag inte det behövs sån där isolering med folie, jag har inget sånt men inlindat i nätmattan som sagt och sen tjockt med isolering med pappersutsida.

Efter lite problem så skall det nu inhandlas spirorör, nu bör rören enligt bygganvisningen vara täthetsklass D, något som inte har varit det lättaste att finna utan att beställa via nätet.
Har funnit att de som Biltema säljer skall vara D-klassade och ganska mycket billigare,
så då är min fundering vad är det som är sämre med dem?,
eller är de inte de, man brukar få vad man betalar för tänker jag.

Fick efter en mail förfrågan svar från företaget som tillverkar Flexit spirorör, säljs bland annat av xl bygg, att de skall vara D- klassade, men de kunde inte länka till någon sådan på nätet,
någon som känner till var om en sådan spec finns?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.