Hej!

Vi ska installera ett ventilationssystem i en villa från 60-talet. Syftet är att få ner radonhalten som enligt snabbmätning ligger på 230-290. Antingen kör vi på radonsug eller så installerar vi FTX-system (när vi ändå håller på). Just nu är det självdrag.

Något som är extremt viktigt för oss är att minimera ljud i huset, och då tänker vi framför allt på ljud från andra rum. Dvs barn/ungdomar som spelat dataspel, har kompisar på besök mm. Jag är extremt ljuskänslig och har svårt att sova om det låter. Ljud som är konstant brummande är inga bekymmer men andra ljud är problematiska. Är det så att ljud transporteras i rören om man har FTX? Vi har förstått att det kan vara ljud från själva ventilationen men hur är det med andra ljud som orsakas av oss människor så att säga? Ni som har FTX - hur upplever ni att ljud transporteras?

Alternativet radonsug och fresh-ventiler eller likande medför ju att ljud kommer in från omgivningen. Så det är egentligen inte heller helt problemfritt. Vill hitta bästa möjliga för att att slippa ljud samt radon.

Tacksam för alla svar och erfarenheter!

Vi satte in ftx i vår 60-talsvilla när vi flyttade in för fyra år sedan. Från tilluften hörs bara ett svagt sus men frånluften leder en del ljud, tex så hör man tvättmaskinen när man är i badrummet och prat i badrummet när man är i tvättstugan.

Förmodligen beror det en hel del på installationen också, antal avstick och antal ljuddämpare.

Jag rekommenderar dessa öronproppar: https://www.apotea.se/swedsafe-oronproppar-silikon

• Gilla
Husägare1237
  • Laddar…
H Therese Sch skrev:
Hej!

Vi ska installera ett ventilationssystem i en villa från 60-talet. Syftet är att få ner radonhalten som enligt snabbmätning ligger på 230-290. Antingen kör vi på radonsug eller så installerar vi FTX-system (när vi ändå håller på). Just nu är det självdrag.

Något som är extremt viktigt för oss är att minimera ljud i huset, och då tänker vi framför allt på ljud från andra rum. Dvs barn/ungdomar som spelat dataspel, har kompisar på besök mm. Jag är extremt ljuskänslig och har svårt att sova om det låter. Ljud som är konstant brummande är inga bekymmer men andra ljud är problematiska. Är det så att ljud transporteras i rören om man har FTX? Vi har förstått att det kan vara ljud från själva ventilationen men hur är det med andra ljud som orsakas av oss människor så att säga? Ni som har FTX - hur upplever ni att ljud transporteras?

Alternativet radonsug och fresh-ventiler eller likande medför ju att ljud kommer in från omgivningen. Så det är egentligen inte heller helt problemfritt. Vill hitta bästa möjliga för att att slippa ljud samt radon.

Tacksam för alla svar och erfarenheter!
Installera ljuddämpare 900 mm långa nära aggregatatet och minst 600 mm långa nära tilluftdonen i rummen. Det går bra att använda böjbara dämpare som underlättar anslutningen till aggregat och don.

J Jochi skrev:
Installera ljuddämpare 900 mm långa nära aggregatatet och minst 600 mm långa nära tilluftdonen i rummen. Det går bra att använda böjbara dämpare som underlättar anslutningen till aggregat och don.
Brukar detta göras automatiskt? Det framgår inte av offerten vilken slags ljuddämpare som ska sättas in.

Hur upplever du ljud (samtalsljud) via FTX?

H Therese Sch skrev:
Brukar detta göras automatiskt? Det framgår inte av offerten vilken slags ljuddämpare som ska sättas in.

Hur upplever du ljud (samtalsljud) via FTX?
Det blir nog inga alls om du inte begärt det.

J Jochi skrev:
Det blir nog inga alls om du inte begärt det.
Det står: ”extra djuddämpare monteras vid varje ventil för tystare drift”.

Det är allt som nämns kring ljuddämpare i offerten.

Säger det er något?

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
H Therese Sch skrev:
Det står: ”extra djuddämpare monteras vid varje ventil för tystare drift”.

Det är allt som nämns kring ljuddämpare i offerten.

Säger det er något?
Bra. Det låter som du framfört krav på tyst anläggning.

J Jochi skrev:
Bra. Det låter som du framfört krav på tyst anläggning.
Ok skönt! Tror du att det innebär att även samtalsljud inte vandrar i rörsystemet?

H Therese Sch skrev:
Ok skönt! Tror du att det innebär att även samtalsljud inte vandrar i rörsystemet?
Samtalsljud dämpas skapligt utan dämpare men bättre om båda rummen har ljuddämpare strax innan tilluftdonen. Det blir snarare väggarna som läcker ljud mellan rummen.

Jag monterade FTX 2019 och har inte märkt någon ökad ljudspridning mellan rummen alls.
Men lade också ner lite energi på att få det extra tyst.

Redigerat:
Vi har uppdaterat vårt system senaste året pga ombyggnad, installatören säger han aldrig sett så många ljuddämpare i ett och samma hus. Gjorde om flera gånger för att minska ljud, hade problem med överhöring mellan visa rum som inte ens låg direkt bredvid varandra. Hade även extremt lyhört från maskinrummet i källaren till ena badrummet på ovanvåningen, trots flera stora och långa ljuddämpare.

Vad jag vill få sagt är, är du extremt känslig, se till att systemet blir extremt "överdimensionerat" vad gäller ljuddämpare också

Jag har under året dragigt slutsatsen att ljuddämpare på stora kanaler är mindre effektiva än på mindre, dvs en 1m ljuddämpare på en 110 kanal tar bort mer ljud än motsvarande på en 250 kanal.

Jag tror även det är bra att ha två kortare ljuddämpare på var sin sida om en böj, än att bara ha en lång på ena sidan.

Se också till att överdimensionera alla flöden när du ändå gör om, riktlinjerna för flöde per sovrum är extremt låga. Vi har 15 l/s till master bedroom, räcker knappt för att hålla co2 under 1000 ppm med två vuxna sovande.

Ska du upp på lite större flöden (> 10 l/s) så är det troligen bättre med två don i samma rum för att hålla nere sus-ljud.

Hur du bergvärme så passa på att kondensisolera tilluften för frikyla, är dock ganska dyrt, men eftersom ljuddämpare inte behöver isoleras "sparar" du då lite pengar på varje extra dämpare ni sätter in i alla fall

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte koll på vart alla dämpare sitter här hemma men tilluften hörs knappt alls och några samtalsljud eller andra ljud hörs inte via tilluften.

Dämpare direkt efter aggregatet och dämpare innan varje rum ska du ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.