Hej alla, har en FTX i form av Heru 130 S (ca 10 år gammal).

Den ena fläkten (markerad med röd på bild) låter jättemycket och ökar i styrka ju mer man höjer hastigheten på FTX:en genom fjärrkontrollen.

Det ska tilläggas att den andra fläkten (markerad med gul på bilden) ej låter överhuvudtaget.

Den mittersta delen brukar snurra men nu är den helt stil (även den markerad med gul på bild).

Någon som har en susning om vad som lan ha hänt?

Inga felmeddelanden från Heru heller på fjärrkontrollen utan den verkar må prima enligt den själv.

Tack på förhand.

• Inre delar av Heru 130 S FTX-system med en fläkt markerad i rött och stillastående delar markerade i gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plocka ut fläkten (den röda) och snurra den för hand. Kan vara lagret som för oväsen.
Verkar vara ett rätt vanligt förekommande problem på dessa.
Min ena fläkt började också väsnas några månader efter jag installerat systemet.
Var bara att kontakta leverantören sen skickade Östberg en ny utan några krusiduller (gick givetvis på garantin för min del).

Tja, gjorde som du sa.

Den låter förvisso betydligt mindre men ute på altanen så hörs ett dovande ljud (har varit så i månader enligt grannen) som orsakas av FTX:n.

Jag vet att fet är FTX:en eftersom ljudet upphör så fort man stänger av den.

Ljudet hörs inte alls i huset utan ute på altanen/gården.

Dock så låter FTX:en knappt när man klättrar upp på vinden, vilket är konstigt då ljudet borde vara tydligt där.

En annan sak jag noterat är att mitten-delen, dvs den med motor och en lina ej snurrar alls.

Den snurrade tidigare i tiden så jag undrar om något mer kan ha klappat ihop?

Inga felmeddelanden dock synliga på fjärrkontrollen.

Grejen i mitten ser ut som värmeväxlaren. Den sätter igång när det blir kallare.

Prova att snurra på den roterande växlaren i mitten för hand så den inte sitter fast. Det ska vara en rem som roterar den via en liten motor, låter den något öht?

J Jeppson skrev:
Prova att snurra på den roterande växlaren i mitten för hand så den inte sitter fast. Det ska vara en rem som roterar den via en liten motor, låter den något öht?
Gjorde det, den snurrar fint för hand.

Den låter inget men den snurrar i te av sig själv heller, helt still vill säga.

Det som är skumt med det hela är att den avger den dovande ljudet som bara hörs när man är ute.

Obegripligt eftersom man inte hör något inne i huset.

Det ska tilläggas att huset är 8 år gammalt varav FTX:en är 7 år gammal.

B
Skulle också gissa på lagerfel. 7år innebär ju närmare 60 000h, om det är på året om.

Kan ju vara mer som är fel, jag kan ju tycka att värmeåtervinningen borde vara aktiv såhärårs, men jag har ingen detaljkunskap om denna modell.

Ja, troligt att det är dags att byta lager i fläkten, brukar gå att plocka isär och beställa nya på nätet och montera själv.

frågan är varför inte roterande växlaren inte snurrar?
Kan du se i display om den ska gå, om den säger att den ska gå men står still är det nåt knas med motorn till den.

Tja, om det inte är för mycket begärt, finns det en möjlighet i mån av tid att peka på rätt "lager-typ" som jag förväntas beställa?

Har en Heru 130 S från Östberg men har inte en susning om vad jag ska beställa.

Är ej främmande för att skruva själv, det löser jag nog, men när det kommer till "lager-typ" så behöver jag input från er.

En länk med adekvat "lager-typ" skulle göra min dag! :-)

Tack på förhand!

Nu var det några år sedan jag bytte lager men jag plockade ut fläkt motorn och öppnade den och läste av nummer på lagret, sedan finns det flera företag som säljer på nätet.

Du kan säkert få hjälp av återförsäljare, Östbergs?

P Petkoljub skrev:
Tja, om det inte är för mycket begärt, finns det en möjlighet i mån av tid att peka på rätt "lager-typ" som jag förväntas beställa?

Har en Heru 130 S från Östberg men har inte en susning om vad jag ska beställa.

Är ej främmande för att skruva själv, det löser jag nog, men när det kommer till "lager-typ" så behöver jag input från er.

En länk med adekvat "lager-typ" skulle göra min dag! :)

Tack på förhand!
Löste det sig? Vad var det för lager modell du köpte?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.