Köpte huset 1982. Direktel och Metsovent FTX.
Säljaren visade hur effektiv FTX var.
Fick känna under en tilluftsventil i vardagsrummet. Oj, det blåste verkligen varmt!
- Det visade sig att tillskottsvärmen låg på hela tiden.
- All frånluft från bodelen trycktes ned i grunden av en stor fläkt. Där avsattes damm och värme. Luften sögs sen upp till en haltande FTX.
Frös gång efter annan och var verkligen inte effektiv. Vete tusan om den gav någon värme.
Säljaren visade hur effektiv FTX var.
Fick känna under en tilluftsventil i vardagsrummet. Oj, det blåste verkligen varmt!
- Det visade sig att tillskottsvärmen låg på hela tiden.
- All frånluft från bodelen trycktes ned i grunden av en stor fläkt. Där avsattes damm och värme. Luften sögs sen upp till en haltande FTX.
Frös gång efter annan och var verkligen inte effektiv. Vete tusan om den gav någon värme.
För ca 8 år sedan baxade vi in en Heru 100 FTX på vinden och en
ACTEC PD 250 Avfuktare i grunden.
Den senare nu helt skild från bodelen.
FTX har alltid körts utan tillskottsvärm i form av el. (Då jag är sparsam)
ACTEC PD 250 Avfuktare i grunden.
Den senare nu helt skild från bodelen.
FTX har alltid körts utan tillskottsvärm i form av el. (Då jag är sparsam)
Tuffar på. Värmer inkommande
6-gradig luft till 14 grader, som vid
tilluftsstoserna blir något lägre.
Just nu faktiskt 14 grader, men det beror troligen på att jag mäter i en stos rätt nära FTX och det är tjock isolering runt rör och ljuddämpare.
Här är det inte fråga om att få varmluft från FTX. Vill bara inte få in allt för kall frisk luft i stugan. Det kan upplevas som drag.
0-gradigt ute i morse. Sambon gjorde en liten brasa innan hon for på jobb.
Gott o varmt i stuga. Eldar mer först till kvällen när det mörknar ute
Värmen från gnen kompenserar lätt detta, när jag eldar.
Jag har fixat och testat olika flöden.
Då mätt upp och justerat in det lilla undertrycket i huset med ordentlig mätutrustning, bl a Prandelt-rör.
Tror inte det finns mer energi att hämta ur FTX (utluften från stugan) efter otaliga experiment. Så det får tuffa på tills vidare
Ska mäta hur stor energiförbrukningen är per dygn för FTX med dess tre motorer. Kan inte vara många kWh.
6-gradig luft till 14 grader, som vid
tilluftsstoserna blir något lägre.
Just nu faktiskt 14 grader, men det beror troligen på att jag mäter i en stos rätt nära FTX och det är tjock isolering runt rör och ljuddämpare.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det inte fråga om att få varmluft från FTX. Vill bara inte få in allt för kall frisk luft i stugan. Det kan upplevas som drag.
0-gradigt ute i morse. Sambon gjorde en liten brasa innan hon for på jobb.
Gott o varmt i stuga. Eldar mer först till kvällen när det mörknar ute
Värmen från gnen kompenserar lätt detta, när jag eldar.
Jag har fixat och testat olika flöden.
Då mätt upp och justerat in det lilla undertrycket i huset med ordentlig mätutrustning, bl a Prandelt-rör.
Tror inte det finns mer energi att hämta ur FTX (utluften från stugan) efter otaliga experiment. Så det får tuffa på tills vidare
Ska mäta hur stor energiförbrukningen är per dygn för FTX med dess tre motorer. Kan inte vara många kWh.
Redigerat:
Klicka här för att svara