Hej
Ska bygga ett enplanshus och har nu fått offert på byggsats och entreprenad. Huset kommer att vara extra isolerat och ska förhoppningsvis provtryckas. FTX ska installeras. Vad jag läst mig till så bör alla kanaler dras innanför klimatskalet, dvs den uppvärmda delen av huset för bästa energiprestande (boken "Passivhus"). Dessutom slipper jag isåfall punktera tätskiktet. Nu undrar jag om detta är självklart för alla som installerar ett FTX-system i ett nytt hus eller om det är så att man ofta gör det lite enklara genom att dra ventilationskanalerna på t.ex. vinden och därifrån går ner i varje enskilt rum. Har försökt få detta klargjort från säljaren men får inget riktigt tydligt svar. Troligtvis så har de inte riktigt koll på detta eftersom FLVP är standard. Ni som kan, är det självklart att det ska dras innanför klimatskalet eller "fuskas" det och dras på t.ex. vinden. Obs. kommer att ha aggregatet monterat i klädvårdsutrymmet. Förhoppningsvis ett Heru 90 EC-2

Skulle nog påstå att det är långt från självklart. Det normala idag skulle jag nog säga är att dra kanaler på vind så att kalla detta att fuska är väl att ta i. Detta utifrån att det sker relativt långa installationer av FTX-system per år idag men av dessa så är nog endast ett fåtal inom passivhus. Normalt dras kanalerna där de får plats och detta är uteslutande utanför tätskiktet av den enkla anledningen att man i 99% av fallen plastar mot den glespanel eller regelkonstruktion som man monterar takgipsen mot och av den anledningen inte har ett utrymme att dra kanaler i innanför. Sedan är det väl inte direkt ovanligt att kanaler ligger direkt utanför tätskiktet i tankkonstruktioner som man sedan fyller med lösull så man slipper momentet att isolera kanalen

Jag skulle vilja påstå att var kanalen dras egentligen inte spelar någon roll, det som är avgörande är vilken isolering kanalen är omgiven av och den energiförlust som sker från luften som transporteras i kanalen samt att genomföringen genom tätskiktet är tät. Har du en bra installatör ska denna kunna räkna ut energiförlusten från kanalerna givet en isoleringstjocklek även när kanalen går i ett kallt utrymme och givetvis även den totala energiförlusten från hela anläggningen. Givetvis är det möjligt att dra samtliga kanaler i varma utrymmen vilket gör att du slipper mycket moment med isolering osv men samtidigt brukar dessa installationer kräva tex en del takhöjd

Det blir inte lätt att dra alla ventilationsrör innanför tätskiktet. Tänk på att de grövre rören är 160mm. Har du så mycket utrymme innanför plasten att de får plats?

Hur mycket tjock isolering i taket rör det sig om förresten? Kommer tätskiktet(plasten?) ligga direkt bakom gles eller reglar som underlag för gips? Om du har upp mot 600mm lösull och kan tänka dig att pendla ner taket 200mm under takbjälklag går det givetvis att installera kanalerna varmt. Detta under antagande att du får ha ditt tätskikt 1/3 in i isoleringen (dvs runt 400mm isoleringen över och 200mm isoleringen under tätskiktet). Du tappar dock takhöjd om inte detta var tanken från början. Om du inte vill pendla ner är ju annars utmaningen att dra kanaler vinkelrät mot takbjälklaget då man snabbar upp installationen med en faktor 10 eller mer genom att gå upp på vinden och slippa hålsåg var 600 alt 1200mm för att inte tala om både tiden att strula i en kanal samt hållfastighetsförlusten. Skulle nog påstå att det då är snabbare att isolera kanalen med upp mot 300mm isolering (förutsatt att plats finns) och dra denna på vinden istället

Det är klart att kanalerna dras utanför "klimatskalet", om du med klimatskal menar ångspärren.
Det är endast i kommersiella fastigheter där man bygger med våningshöjd 3 meter som man kan förlägga installationer som el, data, vatten och ventilation ovanför ett undertak, som endast satts dit för utseendets skull.

Dra kanalsystemet på "vinden", och se till att kanalerna får tillräcklig isolering.

matsa79
Jag och min sambo håller på att bygga ett passivhus med ZipHouse och de drar all ventilation i plattan. Tillluften sitter i golvet vid stora fönster och frånluften går upp i väggarna från plattan och suger ut luften precis under taket.
Rördragningen sker i det översta lagret av cellplasten och där det är 160 rör fräser man ur lite i lagret under. Det går mycket snabbare än man tror att dra ventilationen i plattan. Rören som innehåller varm luft isoleras med en kondensstrumpa som enkelt träs på rören. Vi drog all ventilation till vårt hus på mindre än en förmiddag. Sen täcks alla rör med 10 cm betong så de ligger väl skyddade i framtiden plus att de inte är i vägen för något annat. vi har även dragit all el till undervåningen i plattan och golvvärme som man brukar.

Jag läste en artikel i Aftonbladet i våras om att det tydligen var bättre att luften blåser upp från golvet av flera orsaker bla vid brand så trycker det upp röken i taket som då gör att man har större chans att hinna ut.

Redigerat:
Tack för snabbt inkomna svar. Fick väl egentligen bekräftat vad jag misstänkte, dvs att det kan bli lite problematiskt att placera kanalerna innanför tätskiktet även om det kanske vore det bästa ur energisynpunkt. Ska bli spännande att se hur nu A-hus löser detta.

Spännande matsa79 att höra om er lösning när det gäller ventilationskanaler i plattan. Jag har också läst om fördelar med luft som kommer från golvhöjd. Fördel inte minst ur värmespridningssynpunkt. Nyfiken på vilket FTX aggregat ni valt och hur värmen tillförs och vilken värmekälla ni valt.

matsa79
Eftersom Vårt hus är ett passivhus så har vi valt en passivhus-panna, den kommer från genvex och heter combi 185. Pannan fungerar som ett ftxagg och en frånluftvärmepump, först går den inkommande luften genom en motströmsvärmeväxlare sen in i huset, frånluften går då oxå först genom samma värmeväxlare där ca 90-95% av energin tas tillvara på sen går luften till en kompressor (frånluftvärmepumpen) som trycker ut den sista energin ur luften och med den energin värms varmvattnet upp. Pannan är även förberedd för solfångare mm så den pannan var den enda som jag kunde hitta som skulle passa vårt hus.

Ventilationsrören som vi har i plattan är gjorda av plast och kommer därmed aldrig att rosta. ett stort plus är att all energi stannar kvar i huset, de flesta av ventilationsplattan är 125 rör så de sticket upp 25 mm över cellplasten men de kommer aldrig upp till armeringen. En fördel till skall tydligen vara att man blir av med ljud från vibrationer som den annars kan bli om de som monterar rören lite slarvigt. Jag har varit i två hus som är byggda på samma sätt som vårt hus och det är grymt tyst i dem.

Lycka till.

matsa79 skrev:
Jag och min sambo håller på att bygga ett passivhus med ZipHouse och de drar all ventilation i plattan. Tillluften sitter i golvet vid stora fönster och frånluften går upp i väggarna från plattan och suger ut luften precis under taket.
Spännande.
Hur löser det rent praktiskt med tillluften? Det är alltså hål i golvet? Vad har ni för beslag/ventiler?

Vad är det för rör? Är det vanliga rör eller finns det några som är speciellt godkända för ingjutning?

Om man bygger 1,5-planshus med kattvindar borde det gå att ha ångspärren längs med hela takstolarna och lägga FTX-systemet i kattvindarna som därmed hamnar på rätt sida ångspärren.

matsa79 skrev:
Eftersom Vårt hus är ett passivhus så har vi valt en passivhus-panna, den kommer från genvex och heter combi 185. Pannan fungerar som ett ftxagg och en frånluftvärmepump, först går den inkommande luften genom en motströmsvärmeväxlare sen in i huset, frånluften går då oxå först genom samma värmeväxlare där ca 90-95% av energin tas tillvara på sen går luften till en kompressor (frånluftvärmepumpen) som trycker ut den sista energin ur luften och med den energin värms varmvattnet upp. Pannan är även förberedd för solfångare mm så den pannan var den enda som jag kunde hitta som skulle passa vårt hus.
Tjena,
Blir nyfiken. vad kostar en sån panna?

matsa79
andersmc skrev:
Spännande.
Hur löser det rent praktiskt med tillluften? Det är alltså hål i golvet? Vad har ni för beslag/ventiler?

Vad är det för rör? Är det vanliga rör eller finns det några som är speciellt godkända för ingjutning?
Här kommer en länk till de rör vi har http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=908da6ba8cd0fc5296a03ca868089593
Men de rör som skall gå upp till övervåningen är vanliga spirorör, det är då en övergång från plast till spirorör i plattan.

matsa79
ramini skrev:
Tjena,
Blir nyfiken. vad kostar en sån panna?
Det är ungefär samma pris som Nibe F470 det vill säga 55000 kr.

matsa79
andersmc skrev:
Spännande.
QUOTE]

Det kommer att sitta galler i golvet. har tyvärr ingen bild på dem.

Låter som lite liknande lösning som finns i många hem "over there" men då är det väl snarare frågan om luftburen värme än ventilation.

Eftersom detta sidospår var intressant men kanske inte enligt TS frågeställning så borde detta kanske brytas ut till en ny tråd...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.