F fribygg skrev:
Jag föreslår alltså fläktar av kända fabrikat som körs när man är i stugan.

Varför skulle en sommarstuga behöva "ett konstant grundflöde" med mekanisk fläkt alla de dagar, veckor eller månader man inte är i huset?
Varför föreslår du då inte en billigare fläkt som ej har den funktionen?

S sblixten skrev:
Varför föreslår du inte en lämplig produkt?

F fribygg skrev:
Varför föreslår du inte en lämplig produkt?
Det var inget svar på min fråga!
Som svar på din fråga så har TS inte frågat efter specifika produkter.
Jag har dock avrått från en produkt som TS själv angett.
För övrigt är dina två förslag på produkter bra enligt mig och vill man ta det en nivå till så är även "Ossian K Olsson" förslag bra.
Jag får uppfattningen att TS inte vill investera i ett "fullstort" FTX.

S sblixten skrev:
Jag nämner märken och produkter jag vet fungerar, det är möjligt att det finns nån ännu lämpligare badrumsfläkt som lätt kan fjärrstyras och sättas på innan man kommer till stugan om man skulle önska det.

F fribygg skrev:
Jag nämner märken och produkter jag vet fungerar, det är möjligt att det finns nån ännu lämpligare badrumsfläkt som lätt kan fjärrstyras och sättas på innan man kommer till stugan om man skulle önska det.
Hur kan man fjärrstyra de produkter du angett "innan man kommer till stugan om man skulle önska det"?

S sblixten skrev:
Hur kan man fjärrstyra de produkter du angett "innan man kommer till stugan om man skulle önska det"?
Det kanske finns lämpligare och billigare kvalitets fläktar som är lätta att fjärrstyra, har du nått förslag på nån du har goda personliga erfarenheter av?

F fribygg skrev:
Det kanske finns lämpligare och billigare kvalitets fläktar som är lätta att fjärrstyra, har du nått förslag på nån du har goda personliga erfarenheter av?
Ännu en gång undviker du min fråga.
Jag börjar ana att du inte har någon koll överhuvudtaget över vad du skriver.
Jag gissar att du antingen är en boot eller använder AI-svar och har noll koll själv.
Jag har fram till nu valt att svara på dina frågor trots att du inte visat samma hyfs, men nu är det slut med det.
Till TS ska jag tillägga att jag är lekman inom området, men anser mig ha lite koll....både empirisk och teoretisk.

D
F fribygg skrev:
Jag tycker inte att fläktarna ska behöva gå när ingen är i stugan utan att man sätter på ventilationen när man är i (eller är på väg till stugan). En Fresh Intellivent eller en PAX Calima tror jag skulle kunna vara lämpligt i badrummet och de behöver nog inte gå konstant då det knappast skapas nån fukt eller lukt när man inte är i sommarstugan.
Jag har en Vilpe för grundflödet (kök) och en pax i badrummet.
Båda går 24/7/365, Vilpen på 20% när ingen är där.
Blir en helt annorlunda doft och känsla i huset även på vintertid / tidig vår.
Jag personligen tycker att ventilationen är viktigt även om jag inte är där.
Jag räknade på att installera ett FTX men jag är död och begraven innan ett sånt system återbetalas så det blev en llvp istället med mekanisk frånluft året runt..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D Danne824 skrev:
Jag har en Vilpe för grundflödet (kök) och en pax i badrummet.
Båda går 24/7/365, Vilpen på 20% när ingen är där.
Blir en helt annorlunda doft och känsla i huset även på vintertid / tidig vår.
Jag personligen tycker att ventilationen är viktigt även om jag inte är där.
Jag räknade på att installera ett FTX men jag är död och begraven innan ett sånt system återbetalas så det blev en llvp istället med mekanisk frånluft året runt..
Föräldrarna har en stuga och det blev samma där när när de satte in en mekanisk fläkt. Otrolig skillnad på luften.

En sak att tänka på med ”FTX” är att det främst är mekanisk från och tilluft som är den stora vinsten (i alla fall enligt mig). Värmeväxlingen är bra också. Men bäst är det att få frisk luft inblåst i sovrummet så inte det blir som med en vanlig pax-fläkt att den drar in luft smygvägar.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Men bäst är det att få frisk luft inblåst i sovrummet så inte det blir som med en vanlig pax-fläkt att den drar in luft smygvägar.
TS har ju nya tilluftsventiler så att en PAX fläkt eller annan ny mekanisk frånluft ska dra in nån luft att tala om nån smygväg är ju inte så troligt.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.