Byggahus.se
Hej! Vi har ett enplanshus med källare byggt 1970 som från början var självdrag men nu när det inte eldas fungerar det ju dåligt. Vi har även bytt en del fönster till nya, och kommer på sikt byta resterande.
Största problemet vi känner av är att det blir allt för fuktigt i badrummet i samband med dusch.
På kallvinden står det ett FTX-aggregat (Heru 50 om jag minns rätt) som tidigare ägare aldrig installerade. Jag har försökt läsa på lite och det verkar ju lite halvbökigt att installera med ljuddämpare, dimensionering av rör osv.. så jag känner att jag behöver råd om jag ska bara ska installera mekanisk frånluft och sätta tilluftsdon i sovrum eller om jag ska ge mig på att installera FTX? Jag vill väl grovt sagt få hyfsad luft till så lite arbete som möjligt. Rördragning på kallvinden skulle gå ganska smidigt.
 
FTX alla dagar om agget redan står på plats. Du kan köpa in ritningar och material från en leverantör på nätet, tex Alig Ventilation AB som jag kan rek.
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
FTX alla dagar om agget redan står på plats. Du kan köpa in ritningar och material från en leverantör på nätet, tex Alig Ventilation AB som jag kan rek.
Det är såpass ändå! Ja då slipper man ju tänka vilket ofta är minst lika tidsödande som att utföra själva jobbet, och delvis någon annan att skylla på om det inte blir bra. Ska kika där, tack!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi var i samma situation med enplans + källare från 69 och självdrag. Att installera FTX är det bästa vi gjort och det blev en enorm skillnad främst i badrum men även luften i sovrummen där luften står stilla.
I mina ögon är FTX ett självklart val, bara att köra.
 
Once you go ftx you never go back.
Det är inga svårigheter. Dra 160-kanaler som stam och 125 på sticken fram till donen och snåla inte med ljuddämpare. Håll det enkelt utan onödiga krökar. Och sen lite isolering på det.
 
T Tekidon skrev:
Vi var i samma situation med enplans + källare från 69 och självdrag. Att installera FTX är det bästa vi gjort och det blev en enorm skillnad främst i badrum men även luften i sovrummen där luften står stilla.
I mina ögon är FTX ett självklart val, bara att köra.
H Hans G2 skrev:
Once you go ftx you never go back.
Det är inga svårigheter. Dra 160-kanaler som stam och 125 på sticken fram till donen och snåla inte med ljuddämpare. Håll det enkelt utan onödiga krökar. Och sen lite isolering på det.
Det var samstämmigt, tack så mycket! Då får det bli så! Får väl återkomma när det hänt något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.