Det verkar som att den larmar för överhettning när du drar ur värmaren? Hur många stift var det i kontakten till värmaren? På bilden ser det ut att vara 4, i så fall kan det vara överhettningsskyddet som du drar ur, styrsystemet tolkar avbrottet som överhettning pågår. I så fall är det inte alls är tänkt att man ska kunna köra aggregatet utan värmaren. Manualen säger förvisso att värmaren kan kopplas ur vid behov, men det framgår inte att aggregatet ska gå att köra då.

Filmen som visar att rotorn snurrar, är den tagen med värmaren inkopplad? Om ja, skulle allt kunna förklaras av att när du drar ur värmaren tror aggregatet att det är överhettat och stoppar då rotorn och du får då ingen värmeväxling. Om aggregatet står i uppvärmt utrymme så börjar ju tempen på omgivningstemperatur (fläkt av) så vi sjunker ner till utomhustemp när fläkten varvar upp.

Det finns inget sätt att deaktivera värmaren via någon form av HMI (display)? Alternativt, om det är som ovan kan man ju ta bort värmaren och sen lura styrsystemet genom att bygla på rätt ställe. Men då får man vara säker på sin sak.

Redigerat:
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
S Seco skrev:
Hej! Se filmen jag postade, rotorn roterar men jag vet inte om den roterar snabbt nog?
Inte för sakta, snarare i snabbaste laget. Har för mig max bör vara ett varv per 6 sek, således 10 per minut.
Försökte senare klocka tiden och kom till att det var ett varv på ca 6 sek, alltså bra.

S Seco skrev:
Tack för tipset! Rotorn roterar, men jag vet inte om den roterar för sakta kanske?
Ser bra ut.

S Seco skrev:
I elsparartider så läste jag mig till att man kan stänga av eftervärmaren i FTX systemet för att dra ner lite på förbrukningen - vilket jag testade.

Jag förstår givetvis att luften blir kallare utan eftervärmaren, men efter att jag plockat ur den så kröp temperaturen nedåt väldigt fort. -3 grader i tilluftstemperatur var inget jag ville ha så jag satte in värmaren igen direkt. Nu är tilluften på de inställda 20 graderna, och värmaren går för fullt.

Mitt system heter Salda RIRS 400 Eko, manual finna här [länk] 400-700 H EKO 3.0 [EN][SL] v2019.06.pdf

Jag plockade ur värmaren enligt dokumentationen, displayen varnade för ”överhettning” så jag gjorde en omstart. Fläktarna drog igång och tempen bara sjönk.

Vad kan felet vara? Jag har ganska bra åtkomst till rören då de går på min oinredda vind, men vart ska jag börja? Jag är ganska nyinflyttad i huset och det enda jag har gjort med systemet är att byta filter och rengjord aggregatet.

Jag eldade samtidigt i både öppen spis och vedspis, hade en temperatur på 22-23 i hela huset.
Du kan sänka tilluften till 18 grader. Måste inte vara 20.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.